3. Köprüde 450 Tonluk Operasyon
3. Köprüye 10 Metre Kaldı!
Bakan Ağaç Katliamında Sayı Veremedi
Üçüncü Köprü Bağlantılı Yolları...
3. Köprü Yolunda Bir İlk
Sosyal Medya Bu Görüntüyü Konuşuyor
Hazine 2,27 Milyar Lira Borçlandı
İşte 3. Köprünün Açılış Tarihi
3. Köprü ve Bağlantı Yolları...
İşte 3. Köprüde Son Durum
3. Köprünün Son Görüntüleri!
Hazine 982,4 Milyon Lira Borçlandı
3. Köprü Yuvasız Bıraktı
"3. Köprü İnşaatını Durdurun"
3. Köprü İnşaatında Ölen İşçiler...
3. Köprü için 2.5 Milyon Metreküp...
3. Köprünün ÇED’i Yok, Ama İnşaatı Var
Üçüncü Köprü İnşaatında Kaza
3. Köprü’ye ÇED Yolu Gözüktü
3. Köprü Ayaklandı!
‘Yavuz’un Boyu 198 Metre Oldu
Kuzey Ormanları’nın Son Durumunu...
3. Köprü Havadan İşte Böyle Görüntülendi
Bir Mühendislik Harikası: Alman Köprüsü
3. Köprü Yükseldikçe Madenciler...
Köprünün Altgeçidi Çöktü!
3. Köprü Bağlantı Yolunda İnşaat Durdu
İstanbul Boğazı'nı "İnsan" Kirletiyor
İşte 3. Köprüden Son Görüntüler!
610 Metrelik Köprüde Sona Doğru
"3. Köprü Güzergahında da...
Çiller'in 3. Köprü İsteğine...
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nde Yangın!
2 Bin Yıllık Köprüler için Acil Önlem
3. Köprünün Güzergâhı Değişecek mi?
3. Köprü için 2.3 Milyar Dolar Finansman
3. Köprünün Bağlantı Yolları Belli Oldu!
3. Köprü İnşaatında Korkutan Kaza
3. Köprü Barajları Etkileyecek mi?
3. Köprü Bittiğinde İstanbul'u...
'Hazine 3. Köprü için İmza Atmıyor'
3. Köprü Katliamı: Sevgililer...
3. Köprü Yolunda 8 Engel!
3. Köprü Yeni Sanayi Bölgeleri Yaratıyor
3. Köprünün Etkileri Hakkında...
3. Köprünün Yolu da Hazırlanıyor!
3. Köprünün Ayakları Hızla Yükseliyor
İşte 3. Köprünün Son Hali!
3. Köprü İnşaatından Son Görüntüler
3. Köprüde Kuşlar da Tehlikede!
3. Köprü için Ormana 28 Tesis!
İşte 3. Köprüye İlişkin İmar Planı!
İstanbul'un En Eski Köyünde...
3. Köprü için Ağaç Kesimine Tepki!
3. Köprünün Ayakları Ortaya Çıktı
3. Köprünün Geleceği Bu Rapora Bağlı
"3. Köprü'ye Faiz Lobileri İçin ÇED"
Uzaydan 3. Köprü!
"3. Köprü ile Ormanların Yüzde...
3. Köprüde Şaşırtan Bilirkişi Raporu!
3. Köprüde Foto Safari
3. Köprü için Ağaç Kesimi Hızlandı!
"3. Köprüde Kara Mizah"
Gürsel Tekin'den 3. Köprü...
İşte 3. Köprünün Değişen Planı
"3. Köprü Güzergahındaki Sapmalar...
"3. Köprü Kaçak Demiştik; Haklı Çıktık!"
3. Köprü Gökyüzünden Böyle Görünüyor
3. Köprü'den Hazine Çıktı, Ama...
3. Köprü güzergahında; Kuzey Marmara Otoyolu ve bağlantılarında arkeolojik buluntular ortaya çıktı. Ancak uluslararası finans kurumlarından kredi bulmak amacıyla hazırlanan ÇED raporunda belirlenen kültür varlıklarından ne İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin ne de koruma kurullarının haberi var.
Radikal Gazetesi'nden Ömer Erbil'in haberine göre; 3. köprü güzergâhında ‘ilk bakışta’ görünen arkeolojik buluntular şaşırttı. Ancak uluslararası finans kurumlarından kredi bulmak amacıyla hazırlanan ÇED raporunda belirlenen kültür varlıklarından ne İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin ne de koruma kurullarının haberi var. Marmaray projesi sırasında Yenikapı’da müze tarafından yapılan arkeolojik kazılarda çok sayıda tarihi eser ortaya çıkmış ve proje 7 yıl uzamıştı. Bu projenin de uzamasından korkulduğu için müze devre dışı bırakıldı. Bu bölüm Regio Kültürel Miras ve Danışmanlık şirketi tarafından hazırlanmış. Arkeolog Gökhan Mustafaoğlu ve Uğur Dağ 2 gün boyunca yaklaşık 26.5 km yol yürüyerek yaptıkları gözlemlerde çarpıcı arkeolojik verilere rastladı. Güzergâhın büyük bir kısmının ormanlık arazi, çalılık alan olmasından dolayı güzergâhın tamamında yürüme şansları olmadı. Yürüdükleri alanlarla ilgili ise ön inceleme raporunun sonuç bölümünde ise şu öneride bulundu: ‘‘Bölge Koruma Kurulları’nın işbirliği içinde inşaat alanlarının ormansızlaştırılmasından sonra yoğun bir saha incelemesi yapılmalı, bölgenin arkeolojik potansiyeli göz önüne alındığında, fiziksel müdahaleyi de kapsayan tüm faaliyetlerin deneyimli arkeologların gözetimi altında yerine getirilmesi zorunludur.’’ Raporun sonuç bölümündeki öneriye rağmen Kuzey Marmara Otoyol güzergâhındaki çalışmalarından İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin haberi bile yok. Müze yetkilileri kendilerine yapılan bir başvuru olmadığını belirtiyor. Oysa 2863 sayılı yasa gereği, inşaai faaliyet sırasında herhangi bir kültür varlığına rastlandığında inşaatın derhal durdurularak en yakın müzeye haber verilmesi zorunluluğu var. Ancak müteahhit firmalar proje uzar, başlarına iş açılır gerekçesiyle, kültür varlıklarını tahrip etme yoluna gidiyor. Bu nedenle de İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin yetkisini kullanarak yol çalışmalarını denetlemesi gerekir. Yol güzergâhı İstanbul’da 4 ayrı koruma kurulunun yetki alanlarından geçiyor. Kurullarda bu çalışmalar için ‘‘Müze denetiminde yapılmalı’’ kararı alabilir. 1 No’lu Kurul’un 8 bölgede 8 eser olduğunu daha önce Radikal 25 Mart tarihinde duyurmuştu. Çatalca ve Silivri: İnceğiz Mağaraları, Maltepe Antik Nekropolü ve Yerleşim Alanı (1. derece arkeolojik sit) Yüzeyde bulunanlar ‘‘Kuzey Marmara Otoyolu güzergâhının sınırlı kısımlarında saha yürüyüşü gerçekleştirilmiş. 200 metrelik bir aralık incelemeye tabi tutulmuştur. Saha yürüyüşü, altyapı inşaatı projelerinde kültürel miras konusunda kapsamlı bilgi ve deneyime sahip 2 kıdemli arkeolog tarafından yapılmıştır. Saha yürüyüşü sırasında bölgenin jeolojik ve arkeolojik özellikleri dikkate alınarak zemin üzerindeki görünür arkeolojik izler, seramik parçaları, mimari kalıntılar, mezarlar, mezar izleri, tümsekler ve höyükler gözlemlenmiş, kaydedilmiştir.’’ ‘‘Köprü ayaklarının inşa edileceği alanlar aynı zamanda tarihi varlıklar açısından yüksek bir potansiyele sahiptir. Literatürde bu alanlarda çok sayıda tarihi yerleşim bölgesinini varlığından bahsedilmektedir, fakat bu yerleşim bölgeleri henüz keşfedilmemiştir. Anadolukavağı ve Poyrazköy arasındaki tepelerden birisi üzerinde bulunduğu varsayılan Zeus Ourios tapınağı da bunlar arasındadır. Literatürde aynı zamanda Kibele tapınağından da söz ediliyor. Yenikapı kazıları sırasında Kibele’ye adanan bir sunak keşfedilmiştir. Bu bilgiler ışığında tarihte kilit rol oynamış olan İstanbul’da tarihi veya mimari varlıklarla karşılaşılması kaçınılmazdır.’’ ‘‘Proje güzergâhı ve etki alanları üzerindeki çok sayıda mimari yapı ve arkeolojik taşınmaz varlıklar, toprak altında kalmış veya bitki örtüsüyle kaplanmış olabilir. Bundan dolayı proje güzergâhının ormansızlaştırma aşamasından sonra proje bölgesinin ormanlık arazileri ve çalılık alanlar üzerinde deneyimli arkeolojik ekipler tarafından sistematik bir saha incelemesi yürütülmelidir. İncelemenin sonuçlarına bağlı olarak daha fazla araştırma veya arkeolojik varlıkların korunması için arkeolojik test çukurları veya kurtarma kazıları gerekli olabilir.’’ ‘‘Garipçe inşaat şantiyesi ile Garipçe Köyü arasındaki yol kenarında bazı çömlek parçaları ve kiremitler gözlemlenmiştir. Köyün ve Boğaz’ın gözetlenmesinde kullanılan bir kule ya da karakol olabileceği düşünülmektedir. Yüzey buluntuları Bizans ve Osmanlı dönemine aittir.’’ “‘İnşaat koridorunun 1 km batısında bulunan Zirve Tepe’nin tepe ucunda diktörtgen şeklinde bir binaya ait temel kalıntıları bulunmuştur. Temel doğal taştan bina edilmiş olup, dış cephesi horosan harcı ile kaplanmıştır.’’ |