Hızlı Tren, Kuşların Göç Yolu...
‘Yavuz’un Boyu 198 Metre Oldu
Kuzey Ormanları’nın Son Durumunu...
3. Köprü Havadan İşte Böyle Görüntülendi
3. Köprü Bağlantı Yolunda İnşaat Durdu
İşte 3. Köprüden Son Görüntüler!
"3. Köprü Güzergahında da...
Çiller'in 3. Köprü İsteğine...
3. Köprü'den Hazine Çıktı, Ama...
3. Köprü için 2.3 Milyar Dolar Finansman
3. Köprünün Bağlantı Yolları Belli Oldu!
3. Boğaz Köprüsü'nün İnşaatında...
Bilim İnsanlarından Uyarı:...
Bilim İnsanları Uyardı: Bunlar...
3. Köprü Barajları Etkileyecek mi?
3. Köprü Bittiğinde İstanbul'u...
'Hazine 3. Köprü için İmza Atmıyor'
3. Köprü Katliamı: Sevgililer...
Üçüncü Köprüde 3 İşçi Hayatını Kaybetti
3. Köprü Yolunda 8 Engel!
3. Köprü Yeni Sanayi Bölgeleri Yaratıyor
3. Boğaz Köprüsü'nün Kuleleri Eşitlendi
Üçüncü Köprüye 'Kimyasal Ayak'
Mesire Yerinde Yeşil Katliamı
Burası 1 Ay Önce Ormanlık Alandı!
İşte 3. Boğaz Köprüsü'nden...
3. Köprünün Yolu da Hazırlanıyor!
"Biz Nerede Yaşayacağız?"
3. Köprünün Ayakları Hızla Yükseliyor
Garipçe Köyü'nde 'Üçüncü Köprü'...
3. Boğaz Köprüsü'nde Yolun...
Üçüncü Köprünün Bağlantılı...
İşte Kuzey'de Son Durum!
İşte 3. Köprünün Son Hali!
İşte 'Yol için' Tıraşlanan Ormanlar!
3. Köprü İnşaatından Son Görüntüler
Domuzların Kentsel Dönüşümü
Alman Köprü Ustalarının Sanat Eserleri!
Ayaklar 50 Metre Yüksekliğe Çıktı!
3. Köprü için Ormana 28 Tesis!
İşte 3. Köprüye İlişkin İmar Planı!
İstanbul'un En Eski Köyünde...
3. Köprü için Ağaç Kesimine Tepki!
3. Köprünün Ayakları Ortaya Çıktı
3. Köprünün Geleceği Bu Rapora Bağlı
"3. Köprü'ye Faiz Lobileri İçin ÇED"
Uzaydan 3. Köprü!
"3. Köprü ile Ormanların Yüzde...
3. Köprüde Şaşırtan Bilirkişi Raporu!
3. Köprüde Foto Safari
3. Köprü için Ağaç Kesimi Hızlandı!
Adliyede 3. Köprü Protestosu!
3. Köprüyle İlgili Suç Duyurusu!
"3. Köprüde Kara Mizah"
Gürsel Tekin'den 3. Köprü...
İşte 3. Köprünün Değişen Planı
"3. Köprü Güzergahındaki Sapmalar...
"3. Köprü Kaçak Demiştik; Haklı Çıktık!"
3. Köprüye Bisikletli Protesto
3. Havalimanı ve 3. Köprü...
Gül'den 3. Köprünün İsmine Alternatif!
3. Köprü Gökyüzünden Böyle Görünüyor
3. Köprüde Yürüyüş Serbest
3. Köprüyü Kim Yapacak?
3. Köprüde Kuşlar da Tehlikede!
Çevreciler açısından en önemli konu kesilen milyonlarca ağacın yanısıra göçmen kuşlar...
Tunca Bengin Miliyet Gazetesi'ndeki yazısında "Boğaza 3. köprü projesi bir çok yönüyle tartışılıyor. Ancak doğa severler ve çevreciler açısından en önemli konu kesilen milyonlarca ağacın yanısıra göçmen kuşlar ve onların göç yollarının handikapları." diyor.
Bengin'in Milliyet'teki yazısı şöyle: Boğaza 3. köprü projesi bir çok yönüyle tartışılıyor. Ancak doğa severler ve çevreciler açısından en önemli konu kesilen milyonlarca ağacın yanısıra göçmen kuşlar ve onların göç yollarının handikapları. Garipçe adı ise bu sorunun tam odağında yer alıyor. Çünkü bu şirin belde kuzeyden sıcak ülkelere uzanan kuş göç yollarındaki ilk durak. Ve bu on binlerce yıldır böyle. Ama bugün bununla ve tarihi kalıntılarıyla değil, boğaz köprüsü için yükselen ayağıyla gündemde. Bu duruma en çok üzülen ve tepki gösterenlerin başında da İstanbul Kuş Gözlem Topluluğu geliyor. Garipçe Tepesi'nde yıllardır göç gözlemi ve kuş sayımı yapan topluluk üyesi Ümit Yardım, belli dönemlerde yüz binlerce kuşun boğaz ve İstanbul üzerinden geçtiğini söylüyor. Bu nedenle de 3. Köprü ve otoyolların göçmen kuşlar kadar insanlar açısından da tehlike oluşturduğunu öne sürüyor. Köprüden geçen araçların farlarının kuşları yanıltacağını savunan Yardım şöyle diyor: "Yanılan kuş araca doğru gelecek, çarpması halinde de zincirleme kazalar oluşacak." Aynı tehlike Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprüleri içinde yok mu? Her ikisi de yıllardır var. Neden böyle bir olay yaşanmadı, hatta sözü bile edilmedi? Yardım'ın bu soruya verdiği yanıt şöyle: "Onlar Karadeniz'e ve kuzey ormanlarına yakın değil ki. Karadeniz'i zor geçen, yorulan göçmen kuşların gördükleri ilk ışığa yöneldiğini herkes bilir. Bu ışık da 3. köprüdeki araçların farları olacak. Aynı şey ormanların ortasından geçen otoyollar için de geçerli." Boğaz'ın girişindeki Fener Köyü'nden Sarıyer'e kadar uzanan 8 - 9 kilometrelik koridorda belli aylarda yoğun kuş akışı olduğunu belirten Yardım, rüzgarın şiddeti ve hava sıcaklığına göre; alçak ya da yüksek geçişler yaşandığına dikkat çekerek devam ediyor: "Garipçe Tepesi'nde gözlem ve sayım yaparken göz hizamızın altından kuşların geçtiğini, yükseldiğini defalarca gördük. Özellikle leylek sürülerinin köprü ayaklarının olduğu yerde ağaçları yalayarak geçtiğine tanık olduk. Köprü yapıldı diye kuşlar yolunu değiştirmeyeceğine göre risk büyük." Yön bulamıyorlar Aynı tehlikeye dikkat çeken bir başka isim; İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Zeynel Arslan Gündoğdu. Köprü ayağının bulunduğu Garipçe'nin kuş göç yolunun tam odağında olduğunu vurgulayan Gündoğdu, şöyle diyor: "Küçük kuşların çarpması araçlar için risk faktörü oluşturmayabilir. Ancak asıl sorun süzülerek uçan leylek, atmaca, kartal gibi büyük kütleli ve toplu halde geçen kuşlar. Ve risk sadece köprüyle kalsa iyi otoyollar, viyadükler de kuzey ormanlarının tam ortasından geçiyor." Gündoğdu'nun dikkat çektiği bir başka tehlike de köprüyle birlikte gelen yapılaşma ve özellikle yüksek binalar. Çünkü kentteki ışıklar nedeniyle kuşlar yön bulmakta zorlanıyor ve de biyoritimleri bozuluyor. Martıların artık ışıklandırılan yüksek binalar çevresindeki böcekleri yiyerek beslendiğini anlatan Gündoğdu'nun bu olumsuzluklar için çözüm önerisi de var: Ülke olarak altına imza attığımız Bern Sözleşmesi'ne (Avrupa'nın Yaban Hayatı ve Yaşama Ortamlarını Koruma Sözleşmesi) uymak ve imar planları yapılırken ekologlara da danışmak... |