3. Köprü için 2.5 Milyon Metreküp...
3. Köprünün ÇED’i Yok, Ama İnşaatı Var
Üçüncü Köprü İnşaatında Kaza
3. Köprü’ye ÇED Yolu Gözüktü
3. Köprü Ayaklandı!
‘Yavuz’un Boyu 198 Metre Oldu
Kuzey Ormanları’nın Son Durumunu...
3. Köprü Havadan İşte Böyle Görüntülendi
3. Köprü Yükseldikçe Madenciler...
3. Köprü Bağlantı Yolunda İnşaat Durdu
İşte 3. Köprüden Son Görüntüler!
610 Metrelik Köprüde Sona Doğru
"3. Köprü Güzergahında da...
Çiller'in 3. Köprü İsteğine...
2 Bin Yıllık Köprüler için Acil Önlem
3. Köprünün Güzergâhı Değişecek mi?
3. Köprü'den Hazine Çıktı, Ama...
3. Köprü için 2.3 Milyar Dolar Finansman
3. Köprünün Bağlantı Yolları Belli Oldu!
Nikel Madenine ÇED Süreci Tepkisi
3. Boğaz Köprüsü'nün İnşaatında...
En Uzun Üçüncü Köprüde Sona Yaklaşılıyor
Bilim İnsanları Uyardı: Bunlar...
Boğaziçi Köprüsü Bakıma Alınıyor!
3. Köprü İnşaatında Korkutan Kaza
Bu Köprü Sadece Hayvanlar İçin
3. Köprü Barajları Etkileyecek mi?
Tarihi Köprüyü Delik Deşik Ettiler!
'Hazine 3. Köprü için İmza Atmıyor'
3. Köprü Katliamı: Sevgililer...
3. Köprü Yolunda 8 Engel!
3. Köprü Yeni Sanayi Bölgeleri Yaratıyor
3. Köprünün Etkileri Hakkında...
3. Köprünün Yolu da Hazırlanıyor!
3. Köprünün Ayakları Hızla Yükseliyor
İşte 3. Köprünün Son Hali!
3. Köprü İnşaatından Son Görüntüler
3. Köprüde Kuşlar da Tehlikede!
3. Köprü için Ormana 28 Tesis!
İşte 3. Köprüye İlişkin İmar Planı!
İstanbul'un En Eski Köyünde...
3. Köprü için Ağaç Kesimine Tepki!
3. Köprünün Ayakları Ortaya Çıktı
3. Köprünün Geleceği Bu Rapora Bağlı
"3. Köprü'ye Faiz Lobileri İçin ÇED"
Uzaydan 3. Köprü!
"3. Köprü ile Ormanların Yüzde...
3. Köprü Bittiğinde İstanbul'u Neler Bekleyecek?
Cumhuriyet Gazetesi yazarı Çiğdem Toker, bugün yayınlanan köşeyazısında, Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirme Raporu’na göre, 3. köprü bittiğinde, İstanbul’u nelerin beklediğini yazdı.
Toker'in bugün yayınlanan "3. Köprü, İçme Suyunu da Kirletecek" isimli köşeyazısı..
3. Köprü, İçme Suyunu da Kirletecek Ben değil, rapor söylüyor bunu. 3. köprüyü yapan ICA (İçtaş-Astaldi) konsorsiyumunun, kreditörlerin talebi üzerine hazırlattığı AECOM raporuna devam ediyoruz. 3. köprüye karar verenler, bize “olumlu” bir tablo sunuyor. “Trafik rahatlayacak” ezberini sorgulamadan kabul etmemiz isteniyor. Oysa soru basit: Nelerden vazgeçme pahasına? Bu sorunun yüzlerce cevabı 327 sayfalık Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirme Raporu’nda (ÇSED) sayılıyor. 3. köprü bittiğinde, -eğer gerekli önlemler alınmazsa- İstanbul’u nelerin beklediği ayrıntılı analizlerle kaleme alınmış. Şehrin havası, suyu, bitki örtüsü, canlılar, trafik, arazi, arkeolojik mirası hepsi ayrı ayrı incelenmiş. *** “Su Kalitesi” başlıklı bölüm 26 sayfa. 20 ayrı noktadan su numunesi alınmış. Köprü inşaatının doğrudan ya da dolaylı etkileyeceği; nehirler, su yolları, göletler, Suludere, Gümüşdere ve içme suyu sağlayan Alibeyköy, Ömerli ve Elmalı-2 barajları olmak üzere projenin “geçtiği” 20 ayrı konumdan. Deniyor ki: - Tüm bu alıcılar (numunelerin alındığı yerler) fiziksel rahatsızlıklar karşısında hassasiyete sahip. Bu hassasiyetler bu kaynakların ekolojik ve ekonomik önemlerini etkileyecek olup bunlara gidebilecek sızıntılar nihai olarak içme suyu kaynaklarına erişecek. - Projenin inşası, yüzeysel su kaynakları üzerinde geçici rahatsızlıklara ve olumsuz etkilere neden olabilecek. -İşler veya belli faaliyetler, uygun biçimde programlanmazsa olumsuz etkiler artabilecek. - Ömerli Barajı proje alanı yakınında yer alan en önemli ve en büyük su kaynağı. Bu nedenle proje sahasının, bu su kaynağının su kalitesi üzerindeki olası bütün etkileri dikkatlice değerlendirilmeli. - Elmalı-II Barajı doğrudan proje alanında yer almıyor. Ama besleme alanının tampon bölgesi, proje alanının yakınında. Proje sahasının bu su kaynağının su kalitesi üzerindeki olası bütün etkileri dikkatlice değerlendirilmeli. *** Uyarıların sebepleri de şöyle sıralanıyor: -Kazı alanlarından, malzeme yığınlarından, inşaat alanlarından arıtılmamış kirli su sızıntıları, derelere, diğer yüzeysel su kaynaklarına karışabilir. - Bu tür su sızıntıları ve yüzey akışları tortu ve tehlikeli atıklar taşıyabilir ve bu atıklar derelere ya da diğer yüzeysel su kaynaklarına karışabilir. - İnşaat sırasında geçici tesisler inşa edilecek, iş makineleri kullanılacak. Bazı beton atıkları, malzemeler ve kimyasallar kirliliğe neden olabilecek. *** Bir de yağmur suyu meselesi var.. 3. köprüye yol yapmak demek, toprağın üzerinin örtülmesi anlamına geliyor. Uzmanlar buna “geçirimsiz yüzey alanının artması” diyor. Yani, toprağın üzeri onlarca km. asfaltla kaplandığında, yüksek yağmur suyu debileri, akış erozyonu ve sellere neden olabilecek. Yağmur suları, araçlardan salınan yağ ve gres yağları, kurşun, çinko, bakır, kadmiyum, krom ve nikel gibi ağır metaller, yol bakım tesislerinden salınan buz çözücü tuzlar kirletecek. İçme suyunu zehirleyecek bunca risk faktörüne karşı, bir dizi önlem de sayılmış raporda: “Projenin inşaat, işletme ve geliştirme faaliyetleri esnasında görülebilecek olumsuz etkiler en aza indirgenecektir” deniyor. İyi de nasıl? Ne zaman? “Köprüyü 2015’te hizmete açarak dünya rekoru kırmaktan” söz edenler mi azaltacak bu riskleri? İklim değişikliği olacak ÇSED raporuna göre 3. köprünün yol açacağı diğer yıkıcı etkiler şöyle: ● Proje sonucunda trafik artışı görüleceğinden nakliye sektörü kaynaklı olarak bölgesel sera gazı emisyonlarında artış görülmesi, bunun iklim değişikliğine yol açacak sonuçları ihtimal dahilinde. ● Deniz kıyısı çevresindeki çalışmalar sırasında, yunuslar ve muturlar (yunus benzeri balina) izlenmeli ve bu türlerin zarar görmemesi için önlemler alınmalı. ● Karadeniz’de birçok balık türü, Boğaziçi’nde de bulunmakta. Deniz memelileri gibi bu balıklar da inşaat çalışmalarından doğrudan ya da sualtı gürültüsünden, titreşimden etkilenebileceklerdir. ● Amfibi ve sürüngenlerin üzerindeki etkiler, memeliler üzerindeki etkilerle benzer olacaktır. Omurgasızlar (örn. kelebekler) habitatlarına bağlı olduğu için, bu alanların göreceği kayıp veya zararlar, omurgasızların sayısını bütünüyle etkileyecektir. |
-
AYNI ŞEKİLDE BU KONU DA UZMAN KİŞİ VE KURUMLAR TARAFINDAN KAMUOYU ÖNÜNDE AÇIKÇA NEDEN TARTIŞILMIYOR?.... DİĞER TARAFTAN, TOPLAM ELEKTRİK ÜÜRETİMİMİZDE DE YERLİ VE YENİLENEBİLİR KAYNAKLARIN PAYI NEDİR.İTHAL GOĞALGAZIN PAYI NEDİR. SON YILLARDAKİ DEĞİŞİMİ NE ŞEKİLDE OLMUŞTUR? BU VE BENZERİ KONULARDA KAMUOYU TARAFINDAN BİLİNMİYOR YANITLA