Güzergâhı 'Garipçe ve Poyrazköy' olarak açıklanan projede
hem maliyet hem de köprünün zemin kalınlığı artacak. Yetkililer, projenin
maliyetinin 6 milyar dolar olduğunu, ek harcamalarla bu rakamın 6 milyar 250
milyon dolara çıkacağını söyledi. Projeye Çinlilerin yanı sıra Japon, Fransız ve
İtalyanların ilgi gösterdiği belirtiliyor.
Ulaştırma Bakanlığı, Garipçe ile Poyrazköy arasında
yapılacak 3. Boğaz köprüsünü 'raylı' sistemle ihale edecek.
Bakanlık, raylı sistemin ek maliyetini 250-300 milyon dolar olarak hesapladı.
Raylı sistemle birlikte ihale edilmesi planlanan köprünün şerit sayısı da
4x4'ten 5x2'ye çıkacak. Bir şerit (gidiş-geliş) raylı sisteme ayrılacak.
Köprünün tabaka (zemin) kalınlığı da 3 metreden 4 metreye çıkarılacak.
Bakanlığın üzerinde çalıştığı diğer bir alternatif ise köprünün iki
katlı olarak ihalesini öngörüyor. Bu durumda, alt kattan demiryolu
hattı, üst kattan ise otomobiller geçecek. Köprünün zemin kalınlığı da üst katta
3 metre, alt katta 4 metre olacak. Bakanlık, bu ay içinde ihaleye çıkmayı
hedefliyor.
Köprüye yapılacak demiryolu hattı hakkında bilgi veren Ulaştırma Bakanlığı
yetkilileri, "Köprü ihalesini demiryolu hattı inşa edilecek şekilde planlıyoruz.
Projenin maliyeti 6 milyar dolar. Ek maliyetle bu rakam 6 milyar 250 milyon
dolara çıkıyor. Toplam maliyet içinde çok az bir tutar. İhaleyi alan firma,
köprü üzerinde demiryolu hattını döşerken, Ulaştırma Bakanlığı olarak biz de,
bir yanda Garipçe ve Poyrazköy kesimlerinde planlaması yapılacak güzergâha
demiryolu hattını döşeyeceğiz." dedi. Yetkililer, dünyanın pek çok ülkesinden
yatırımcıların projeye yakın ilgi duyduğunu belirterek, "Başta Japonlar ve
Çinliler olmak üzere değişik ülkelerden ilgi var. Fransızlar da, İtalyanlar da
proje ile ilgileniyor." dedi.
Körfez geçişine de yapılacaktı
YİD modeli ile ihale edilen 412 kilometrelik "İzmit Körfez Geçişi ve
Bursa-Balıkesir-İzmit Otoyolu" projesi içinde yer alan Körfez'e
yapılacak köprü için de demiryolu düşünülmüştü. Köprünün iki katlı olması ya da
ortadan demiryolu hattının geçmesi şeklinde planlanmıştı. Ancak ihaleye girecek
müteahhitlerin maliyeti çok yükselteceğini ileri sürmesi üzerine Ulaştırma
Bakanlığı, yayınlanan zeyilname ile demiryolu hattını kaldırmıştı. Eğer, İzmit
Körfez Köprüsü üzerine demiryolu hattının yapılması projede yer almış olsaydı,
İstanbul-İzmir, İstanbul-Bursa Hızlı Tren Hattı'nın büyük bir kısmı da
tamamlanmış olacaktı.
Üçüncü boğaz köprüsünü de içine alan Kuzey Marmara Otoyol Projesi,
Adapazarı-Akyazı kavşağından başlayacak, Adapazarı'nın kuzeyinden devam edecek.
İzmit'in kuzeyinden, yeni inşa edilecek Gebze-İzmir otoyoluna bağlanacak. TEM
Otoyolu'nun kuzeyinden, Ömerli-Sultanbeyli bölgesine ulaşacak. Proje kapsamında
inşa edilecek üçüncü köprüden Avrupa yakasına geçilecek. Hadımköy, Çatalca ve
Silivri'yi izleyecek. TEM Otoyolu'nun 4-5 kilometre kuzeyinden devam edecek.
Kınalı üzerinden Tekirdağ'a bağlanacak.
Asma köprü olacak
Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, proje kapsamında inşa edilecek üçüncü boğaz
köprüsünün temel özelliklerine ilişkin olarak da şu bilgileri verdi: "Asma köprü
olacak. 1.275 metre açıklığı bulunacak. Yatırımcılara, aynen İzmit Körfez Geçiş
Projesi'nde olduğu gibi trafik garantisi verilecek. Bu garanti devlete herhangi
bir yük oluşturmayacak."
|