stanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Kadir Topbaş'ın
danışmanı Prof. Dr. İbrahim Baz, bianet'in "İstanbul'a 4. boğaz
köprüsü ne zaman gerekecek?" sorusunu "4. köprü yapılacak ya da yapılmayacak
diyemem. Ama ileriki on yıllarda, İstanbul geliştikçe, dördüncü, beşinci köprüyü
konuşuyor olabiliriz" diye yanıtladı.
İstanbul Küçük Millet Meclisleri'nin (İkMM) dünkü (5 Eylül) toplantısının
konularından biri, hükümetin başlattığı, Topbaş'ın da ağustos başında
güzergahına olur verdiği Kuzey Marmara Otoyolu ve 3. Boğaz Köprüsü
projeleriydi.
"Merkezi hükümetin projeleri"
Toplantıya aralarında Baz'ın ve İBB Genel Sekreter Yardımcısı İrfan
Uzun'un da bulunduğu dört kişilik bir heyetle katılan İBB yetkilileri,
otoyol ve köprü projesinin İstanbul yerel yönetiminin değil, merkezi hükümetin
bir projesi olduğunun, yaptıkları kent planının "üzerinden geçen bir iz"
olduğunun altını çizdi.
Toplantıya katılan sivil toplum örgütü temsilcileri, bu sözler üzerine,
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın İBB Başkanı'yken söylediği "3. köprü
cinayettir" sözlerini anımsattı.
Yeşiller Partisi temsilcilerinin Orman Bakanlığı için hazırlanan resmi
raporda, köprü ve bağlantı yolları nedeniyle yaklaşık 2 milyon ağacın kesileceği
bilgisini vermesi üzerine, Bas "Bu konuda bilgim yok; olabilir"
Ağaçların kesilmesini önlemek için başlatılan "2 milyon ağaç için 2 milyon
İstanbullu" kampanyası kapsamında, 2 Ekim'de Boğaz sahil boyunca eylem var.
Günde 600 yeni araç
Baz ve Uzun'un İstanbul'da ulaşım ve köprü trafiğine dair verdiği rakamlardan
bazıları şöyle:
- Günde 600 yeni araç trafiğe çıkıyor. - 1. köprüden günde ortalama
190-200 bin, 2. köprüden 130 bin araç geçiyor. Bunların 40 bini ağır vasıta.
Trafik fazlalığı araçlarının yarsının gecikmeli yolculuğuna, ortalama 45 dakika
gecikmeye ve yılda 1,7 milyar dolar yakıt kaybına neden oluyor. - 3. köprü,
belediyenin planladığı Maramaray ve deniz ulaşımı kapasitesini artırma gibi
uygulamalar hayata geçerse, üç köprüden günde ortalama 150'şer bin araç geçmesi
bekleniyor. - Şu an gün içinde yaka değiştiren kişi sayısı 1,5 milyon.
2023'te 3,5 milyon olması bekleniyor. - Belediyenin İstanbul için öngördüğü
sürdürülebilir nüfus 16 milyon. Bu nüfusun üzeri yaşam kalitesinin düşmesi
demek. Belediyenin planları, sanayi, hizmet ve yaşam bölgelerini desantralize
ederek yaşanan ve çalışılan bölgenin aynı olmasını sağlamak.
"Asıl sorun araç sayısı"
TEM otoyolunun otoyol niteliğinin kalmadığını, bir şehir içi yola dönüştüğünü
söyleyen belediye yetkilileri, 3. köprü ve otoyolun da aynı duruma gelmemesi
için ray, tüp, deniz ulaşımı projelerinin yeterli olacağını savundu.
Toplantının ardından bianet'in sorularını yanıtlayan heyetten bir yetkiliyse,
asıl sorunun trafiğe çıkan yeni araç sayısı olduğunu, buna bir çözüm
bulunmadıkça İstanbul'un ulaşım sorununun süreceğini dile getirdi.
Ulaşım ve kent planlama
uzmanları, İstanbul gibi metropollerin ulaşım sorununun çözümünde anahtarın
raylı toplu ulaşım olduğunu vurguluyor.
|