“Projemizi aklı başında olanlar kategorisinde gördüğünüz için teşekkür eder
saygılar sunarım. Şehir içi trafiğinde gözle görülür, hissedilir bir rahatlama
yaşatacak olan Ro-Ro projesinin bir an önce gerçekleşmesini arzuluyoruz. Bir
geminin tek seferde 140 TIR taşıyacağı ve günde 2500 TIR veya 3500 kamyonu
İstanbul şehir merkezine girmeden Güney Marmara’ya bırakabileceği bir
proje...”
Bu nazik açıklamanın altında İDO Basın Müşaviri Tolga
Uyar’ın imzası var. Başbakan’ın, adları açıklanmayan “çılgın projeler”i
üzerine yazdığımız “İstanbul’un aklı başında projelere ihtiyacı
var” konulu yazımızda İDO’nun ağır vasıtalara yönelik
Ro-Ro projesini de örnek gösterdiğimiz için gönderdiği
açıklamada ayrıca diyor ki: “Arzu ettiğiniz takdirde detayları hakkında bilgi
vermekten memnuniyet duyarım.”
İşte İstanbul’u “3. köprü çılgınlığı”na “bahane” oluşturan “Boğaziçi’nden
ağır vasıta geçişi”ni gereksiz kılacak “aklı başında” projenin internet
sitesindeki açıklamalarından bir özet:
Çevre dostu
140 TIR kapasiteli ROPAX gemiler 5 km’lik TIR konvoyunu trafikten çekmiş
olacak. Ambarlı’dan yarım saatte yüklenecek, 2 saatte Mudanya’ya varacak ve
yarım saatte boşalacak. Böylece bir TIR şoförü 6 saatte kat ettiği yolu 3 saatte
alacak.
İlk etapta 2 gemiyle taşıma planlanıyor. Bir gemi günde karşılıklı 6 sefer
yapacak; 1680 TIR İstanbul trafiğinden kurtarılacak… kent içinden geçen transit
ve ağır araç yükü “en az”a, hatta “sıfır”a inerken “çevre dostu” bir ulaşım
sağlanacak..
Projede daha hızlı yükleme-boşaltma için çift rampa sistemine göre planlanan
terminaller ve İngiltere-Fransa arasındaki Manş Denizi’ni geçmekte kullanılan 70
milyon Avro’ya mal olacak gemiler öngörülüyor…
İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy, TIR’ları taşıma ücreti olarak da yakıtla
otoban ücretine karşılık gelen bir fiyat belirleyeceklerini söylüyor.
Projenin ilerleyen aşamalarında, İstanbul-Bandırma seferi de planlanarak
Trakya ile Ege Bölgesi arasındaki TIR ve ağır vasıta trafiğinin “tamamı”nın
Boğaziçi geçişinden kurtarılması düşünülüyor.
İhaleye hazır
Evet... Tüm bu özellikleri ve ayrıntılarıyla ihaleye hazır olan ve
başlandıktan sonra 3 yıl içinde tamamlanması hedeflenen projeyle, İstanbul’dan
ağır vasıta geçişi biterken, yolların bozulması engellenecek; ormanlar ve su
havzalarına dokunulmayacak, yakıt harcanmadan çevre dostu bir ulaşım sağlanacak;
FSM Köprüsü’ndeki yığılma ise tamamen sona erecek...
Sorular
Şimdi Başbakan’a ve Ulaştırma Bakanı’na soruyoruz:
1- Çevreye ve İstanbul’a zarar vermeyen; üstelik maliyeti köprü ve bağlantı
yollarının yüzde 10’unu geçmeyen bu proje yerine, “doğa düşmanı” 3. köprüdeki
ısrarınızın nedenini açıklar mısınız?
2- İDO’nun bu en “aklı başında” projesinin, ihaleye hazır olmasına rağmen “4
yıl”dır bekletilmesinde, nedeni açıklanamayan 3. köprü inadınızın payı var
mıdır?
3- Gelecekte Ro-Ro ve Marmaray devreye girdiğinde, “boş kalacak” 3. köprü
için “yıllık geçiş parası garantisi” vererek “yap-işlet-devret müşterisi”
aramanız, hangi ekonomi mantığına uymaktadır?
İDO’yu kutluyor, tüm “aklı başındaki kanat önderlerimiz”i ve 3. köprü
karşıtlarını, İstanbul’u kurtaracak Ro-Ro projesini desteklemeye davet
ediyoruz...
|