İstanbul’a Garipçe ve Polonezköy
güzergâhına inşa edilecek olan 3. köprü, Hazine
Müsteşarlığı’nın ‘garanti’ engeline takıldı.
Önümüzdeki yıl yapımına başlanması planlanan 3. köprünün ihalesine hazırlık
çalışmaları Hazine Müsteşarlığı ile yapılan görüşmelerde ‘garanti’ konusunda
fikir birliği sağlanamadı. Ulaştırma Bakanlığı bu tür büyük
projelerde garanti verilmeden uluslararası şirketlerin yatırıma yanaşmayacağı
görüşünü iletmesine karşın, Hazine Müsteşarlığı’nın mümkün olduğunca kamuya yük
getirmeden bu projeleri hayata geçirmek istediğini bildirdiği öğrenildi.
DPT ile pazarlık yapılıyor
Hazine’nin garanti sorununun yanı sıra Devlet Planlama Teşkılatı (DPT) ile
ilgili de sorunlar bulunuyor. 3. köprü, Devlet Planlama Teşkilatı’nın süzgecine
takıldı. Geçen günlerde Ulaştırma Bakanlığı, 3. köprüye ilişkin hazırlamış
olduğu projeyi DPT’ye gönderdi. Edinilen bilgiye göre DPT’den henüz bir yanıt
gelmedi. DPT’nin söz konusu inşa edilecek olan köprünün inşa edileceği bölge,
trafik yoğunluğunu nasıl etkileyeceği ve maliyetine ilişkin sorgulamalarda
bulunuyor.
Bu kapsamda, Karayolları’ndan yetkili, DPT’nin projeye onay vermek için
kendilerinden, köprü üzerinde oluşacak trafik yoğunluğu, araç sayısı, köprünün
bölgede etkileri ve bu trafik oranına ne zaman oluşacağına dair tahminleri
istediğini aktardı. Hazine’nin ve DPT’nin onay vermesinin ardından söz konusu
proje, Yüksek Planlama kararı bakanlar kurulunun onayına sunulacak. Söz konusu
YPK onay sürecinin bu yılın ortasında tamamlanması bekleniyor.
Araç geçiş garantisi isteniyor
Yaklaşık 6 milyar doları bulan proje yap-işlet-devret modeli ile ihale
edilecek. 3. köprünün yanı sıra Avrupa ve Anadolu yakası ile bağlantı yolları da
proje kapsamında yer alacak. Dünya üzerindeki diğer örneklerde olduğu gibi bu
projede de firmalar, araç geçiş garantisi istiyorlar. Kamu belli bir sayıda araç
geçeceği garantisini vererek, araç sayısının bu rakamın altında kalması
durumunda maliyeti karşılayacak. Yetkililer DPT, Hazine ve Maliye ile
görüşmelerin sürdüğünü belirterek, fayda-maliyet analizinin tamamlanmasının
ardından ihaleye çıkılacağını kaydetti.
Bu sürecin daha fazla uzaması ise projeyi geciktiriyor. Sıkıntının devam
etmesi halinde ise Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın devreye girerek, sorunu
çözmesi bekleniyor.
En çok Asya’dan talipli var
Ayrıca 3. köprünün yapımına Çin’in ardından Hintlilerin de talip olduğu
ortaya çıktı. Küresel piyasalarda yaşanan kriz sürecine karşın yabancı
yatırımcıların bilgi almak için önümüzdeki günlerde açılması beklenen ihaleye
ilişkin Karayolları Genel Müdürlüğü’ne gittikleri kaydedildi.
3. köprü ihalesi hakkında Fransa, Çin, Japon, Kore, İtalyan, İspanyol ve son
olarak da Hintli firmalar bilgi alıyor. Ulaştırma Bakanlığı’ndan bir yetkili,
“Proje hakkında soru soran, bilgi almak isteyen çok sayıda yatırımcı var.
Çinliler, Japonlar, Koreliler, İtalyan ve İspanyollar ilgileniyor. Hintliler de
ihale ile ilgileniyorlar. Yerli firmaların da ihaleye daha çok yabancılarla
ortaklık yaparak girme eğiliminde olduklarını görüyoruz. Bu, uluslararası önemde
bir proje olduğu için ihaleye katılmak için belli bir güç sahibi olmak
gerekiyor” diye konuştu.
|