İhracatçıların Yeni Hedefi Meksika
Yeni pazarlara açılmanın önemini vurgulamak amacıyla, İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamülleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) ve Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) işbirliğiyle, Dış Ticaret Müsteşarlığı’nda “Fırsatlar Ülkesi Meksika” adlı bir seminer düzenlendi. Bütün yönleriyle Meksika pazarının masaya yatırıldığı seminer, ufuk açıcı nitelikteydi.
Yeni pazarlara açılmanın önemini vurgulamak amacıyla, İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamülleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) ve Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) işbirliğiyle, Dış Ticaret Müsteşarlığı’nda “Fırsatlar Ülkesi Meksika” adlı bir seminer düzenlendi. Bütün yönleriyle Meksika pazarının masaya yatırıldığı seminer, ufuk açıcı nitelikteydi. Meksika ile Türkiye arasında, 197 milyon doları ithalat, 352 milyon doları ihracat olmak üzere toplam 549 milyon dolarlık ticaret hacmi söz konusu. Meksika ithalatında önemli paya sahip otomotiv yan sanayii, Türk otomotiv sektörü için önemli bir fırsat oluşturuyor. Ayrıca, neredeyse yok denecek kadar az üretimin gerçekleştiği makine sektörünün tüm alt grupları da özellikle takım tezgahları, iş ve inşaat makineleri, tekstil makineleri, Türkiye için hedef sektörler arasında gösteriliyor. Meksika, petrol ve enerji alanında da umut vaat eden bir ülke... Dünyanın önde gelen ham petrol üreticileri arasında olmasına rağmen sadece bir tane rafinerisi bulunuyor. Ham petrol ihraç edip karşılığında benzin, motorin gibi ürünler alıyor. Bu ürünlerin bir kısmını da Türkiye’den temin ediyor. Dolayısıyla, Türk yatırımcıların gerekli alt yapı ve destekle, Meksika’daki bu boşluğu doldurabileceği düşünülüyor. Meksika’ya dair fırsatları değerlendiren İstanbul Kimyevi Madde ve Mamülleri İhracatçıları Birliği Başkanı Murat Akyüz, “Meksika beklentinin üzerinde bir pazar. Gayri safi milli hasılası ve büyüme oranı bizimkiyle aynı… Biz AB’nin yanı başındayız, onlarsa ABD’nin. Bu anlamda çok büyük avantajlar teşkil ediyor” diyor. Akyüz, iki ülke arasındaki ticaret hacminin arttırılması için gerekli temasların kurulduğunu ve İKMİB, İTKİB ve UİB işbirliğinde gerçekleştirilen çalışmalar sonucunda, Türk mallarının Meksika’daki bir fuarda sergilendiğini söylüyor. Bu fuar sonunda 1,2 milyon dolarlık sipariş alındığını da sözlerine ekliyor. Meksika pazarıyla ilgili sorunlar ise şöyle sıralanıyor: Meksika ve Türkiye arasında bir Serbest Ticaret Anlaşması’nın olmaması en önemli sorun. Meksika’nın en büyük ticari partnerinin ABD olması ise global ekonominin en büyük oyuncusuyla karşı karşıya kalmamız anlamına geliyor. ABD, Meksika’nın toplam ihracatında yaklaşık yüzde 82,1, ithalatında ise yüzde 49,6 paya sahip. ABD ürünlerinin pazara sıfır veya tercihli gümrük tarifeleriyle girmesi pazardaki rekabet gücümüzü etkileyen en önemli faktörler. Bunların yanı sıra, Meksika’da Ticaret Müşavirliğimizin olmaması, gümrük prosedürlerinin uzun zaman alması ve uzaklıktan kaynaklanan bilgi eksikliği de dezavantajlar olarak sıralanıyor. Türk Meksika İş Konseyi Başkanı ve Meksika’nın İstanbul Fahri Konsolosu Varol Ziya Dereli, ulaşım zorluğu ve vize işlemlerinin problemli olmasının da diğer sorunlar olduğunu ifade ediyor. Meksika, tüm dezavantajlara rağmen, Türk ihracatçılar açısından büyük umutlar vaat eden yepyeni bir Pazar... İhracatı Geliştirme Etüt Merkezi (İGEME) tarafından 9–25 Nisan 2008 tarihinde Meksika’da yapılan yerinde pazar araştırmasının sonuçları, bu savı kanıtlar nitelikte. Araştırma; sanayi, tarım ve gıda alanlarında, Meksika’ya ihraç edilebilecek potansiyel ürün gruplarına dair umut veren bir tablo sunuyor. |