Milli Park'a Taş Ocağı'na İptal
Bergama’da ÇED Krizi!
‘İzmir Çukuru’ Satılmadan Kazandırdı!
İzmir'in Toplu Ulaşımında Yeni Dönem!
İzmir Böyle İstedi!
İzmir’in Gezi Parkı’na Durdurma
İzmir’e ‘Çernobil’ Müjdesi:...
İşte İzmir'in "Çevre Karnesi"
İzmir 'Çernobil'inden Kurtuluyor
İzmir Vali Yardımcısı: Soma'da...
İzmir'de Asırlık Ağaçlar için Kampanya!
İzmir’de Arıtmanın Yol Haritası...
İzmir’in Ortasında Antik Kent
İzmir'de Otobüs Temizliğinde...
Marble'den İzmir'e 100 Milyon...
'Engelsiz İzmir'e Bir Adım...
İzmir Metrosu Göztepe'ye Kadar Ulaştı
İzmir'deki "Tünel Efsanesi"...
İzmir, Güneşten Orman Üretecek
İzmir’in Tramvayları için 15 Teklif
İzmir'de Çöpler Yeraltına Alınıyor
İzmir Körfezi'nde Denizdibi Şaşırttı
İzmir Stat İhalesine Çıkıyor
İzmirliler Bisikletleri Sevdi
İzmir'e Kadın Müzesi!
İzmir "Bisiklet Kenti" Oluyor!
İşte İzmir'e 551 Milyonluk Yatırım Planı
İzmir’in TOKİ Raporu: Nerede,...
İzmir Tramvayı İhaleye Çıkıyor!
İzmir’in "Ağaçlı Yol"una da AVM
TOKİ İzmir’den Çekiliyor mu?
İzmir'e Yeni "Tarih" Projesi!
TOKİ, İzmir'e Çifte Stat Yapacak
İzmir ve İstanbul için Korkutan...
"İzmirli TOKİ'yi İstemiyor"
İzmir'deki Felaketin Nedeni...
İzmir'e İkinci Çevre Yolu!
İzmirliler'in Denizle İlişkisi...
İzmir'de Antik Tiyatroya Adım Adım!
İzmir Büyük Depreme Gebe!
En Büyük Plan Sil-Baştan!
Şehir Plancıları Odası’nın açtığı dava sonucu üç yıl önce Danıştay 6. Dairesi tarafından iptal edilen Çevre Düzeni planı yeniden yapıldı. İzmir-Manisa ve Kütahya’yı kapsayan önceki plandan Kütahya çıkartıldı. İki ilin en büyük planında birçok değişiklik getirildi.
İzmir-Manisa ve Kütahya illerini kapsayan 2011 yılında Şehir Plancıları Odası’nın açtığı dava sonucu Danıştay 6. Dairesi tarafından iptal edilen 1/100 bin ölçekli Çevre Düzeni Planı tamamlandı. Mahkeme kararının ardından uzun süredir çalışmaları sürdüren Çevre ve Şehircilik Bakanlığı illerin de görüşlerini sorarak yeni planı bitirdi.
Ege'de Son Söz'den Fatih Yapar'ın haberine göre, son şekli verilen planda en dikkat çekici kısım il sayısının ikiye indirilmesi oldu. İzmir ve Manisa dışında Kütahya’yı da kapsayan büyük plandan Kütahya çıkartıldı. Mahkemenin iptal gerekçelerinin başında gelen Kütahya’nın o dönem alınan kararda plan bütünlüğü açısından iki kent ile alakasının olmadığı vurgulanmıştı. Kütahya’nın İzmir ve Manisa ile birlikte değerlendirilemeyeceği ifade edilirken bölgelerin sosyal, ekonomik ve ticari hayatlarının birbirinden farklı olduğunun altı çizilmişti. Yeni planda Kütahya’ya yer verilmedi. Kentin kuzey ve güney bölgelerinde birçok yerde yeni değişiklikler getirildi. Turizm, ticaret, sanayi bölgeleri yeniden gözden geçirildi. Kısmı ihtiyaç olan yerlere konut ve ticari fonksiyonlar yüklendi. Kentlerin 2025 yılına kadar ihtiyacını karşılamak için yapılan planda öne çıkan unsurlar şöyle: Neler öngörüldü? - Yetki, sınır vb nedenlerle planlı alanları yetersiz olan yerleşmelerde, belirlenen yeni yatırım kararları doğrultusunda yeni sanayi, depolama ve kentsel gelişme alanlarına gereksinim duyulacaktır. - Büyük yerleşmelere yakın konumda, yerleşmeler tarafından bozulmaya uğramış, kaçak yapılaşma olasılığı bulunan parçalı makilik alanlar ağaçlandırılarak, yeşil kuşaklar oluşturulmalıdır. - Mevcut ya da gelecekte ortaya çıkması olası endüstriyel su, toprak ve hava kirliliğinin önlenebilmesi için sanayi gelişiminin kontrol altına alınması zorunludur. Planlı ya da plansız oluşmuş sanayi tesislerinin, mutlak tarım alanları üzerinde bulunan bölümleri sınırlandırılmalıdır. - İhracata yönelik tarımsal üretimde artış yaşanacaktır. Bu artışa koşut olarak ürünlerin, üretildiği bölgede satışa hazır hale getirilmesi, işlenmesi, depolanması ve paketlenmesi amacıyla küçük ölçekli tarımsal sanayi alanlarına gereksinim artacaktır. - Mevcut ve projelendirilmiş karayolu ve demiryolu hatlarının dışında, diğer yatırım kararları ile de ilişkilendirilerek yeni ulaşım bağlantılarının geliştirilmesi gereklidir. - Ayrancılar-Torbalı arasında tarım alanları üzerinde mevzuata aykırı olarak planlanmış olan sanayi alanlarının, yapılaşmamış bölümlerinde planların iptal edilmesi sağlanmalıdır. - Mevzii gelişmiş sanayi tesislerinin yanı sıra, Kemalpaşa Organize Sanayi Bölgesi için belirlenen ilave alanın henüz yapılaşmayan, verimli tarım alanları üzerinde bulunan bölümlerinde yapılaşmaya gidilmesi istemi gözden geçirilmeli, bu alanın kullanımı alt ölçekli planlama çalışmalarında irdelenmelidir. - Çandarlı’da Kuzey Ege Limanı ve Tersane yatırımı gerçekleşecek, çevredeki yerleşmeler bu gelişme ile şekillenecektir. Aliağa ve Bergama Organize Sanayi Bölgelerinin önemi artacak, gelişmesi hızlanacaktır. - Kuzey Ege Limanı ile İzmir merkezin bağlantısını sağlamak amacıyla ve Liman ile Soma üzerinden Ege'nin iç ve kuzey kesimleri ile erişimi kolaylaştıracak yeni karayolu ve demiryolu bağlantılarına gereksinim duyulacaktır. - Aliağa’da Yat ve Tekne İmalatı için yapılmış olan yer seçimi kabul edilecek, çevrede bu gelişmeye uygun düzenleme yapılacaktır. - Aliağa’nın kuzeyinde gerçekleşecek yatırımlar (liman, tersane, organize sanayi vb.) sonrasında, yakın alanlarda yeni konut gelişmeleri beklenmelidir. - Aliağa’nın kuzeyinde ortaya çıkan yeni gelişmeler, güçlü ulaşım bağlantılarını zorunlu kılacaktır. - Dikili çevresinde var olan termal kaynakların kullanılması sonucunda; bölgede turizm gelişmesi artacak, mevcut durumda düzensiz olarak var olan seracılık alanları teknolojiyi de kullanarak genişleyecektir. - Urla’nın batısında Gülbahçe’de İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nün bulunduğu alan çevresinde genişlemesi desteklenecektir. - EXPO vb. organizasyonlar için İzmir İleri Teknoloji Enstitüsü’nün (İYTE) genişleme alanının kullanılacağı kabulüyle, Urla ilçesinde ve çevrede yeni kentsel gelişme alanları düzenlenecektir. - Çeşme-Alaçatı çevresinde planlanmış olan turizm yatırımlarının bir bölümü plan dönemi içinde gerçekleşecektir. Bu durum, yakın çevrede turizme koşut yeni gelişmeleri tetikleyecektir. - Selçuk-Pamucak Turizm Merkezi’nde turizm gelişmeleri hızlanacak, turizm ve golf yatırımları gerçekleşecek, bu gelişmelere bağlı olarak kent merkezinde ve turizm merkezi içinde ticari yaşam hareketlenecek, yerleşme yeni nüfus çekecektir. - Tahtalı Havzası ve diğer su koruma havzalarında, kirlenmenin önlenmesi zorunludur. Bu kapsamda; mevzuata uygun olarak gerçekleşmiş olan yapılaşma ve plan kararları dışında yeni yapılaşmalar engellenecektir. - İzmir’de eğitim alanlarına gereksinim artacaktır. Bu kapsamda; kuzeyde ve batıda yeni üniversite yerleşkeleri için alan gereksinimi oluşacaktır. Planda üniversitelerin kuruluşunu kolaylaştıracak önlemler alınmalı, kararlar geliştirilmelidir. - Menderes-Aliağa demiryolu hattının metro standardına getirilmesi, bu hat üzerinde yerleşmeyi özendirecektir. Hattın güneyde Torbalı ve Selçuk’a kadar, kuzeyde Bergama'ya kadar uzatılması, sonrasında ortaya çıkacak havaalanı ile konforlu ulaşım bağlantısı, Selçuk’ta ve Bergama'da turizm gelişmesinin ivmesini arttıracaktır. - Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nin gelişmesi sürecek, OSB nedeniyle çevrede yan sanayi ve ara ürün üreten işletme sayısı artacaktır. Bu durum yakın çevrede orta ölçekli ve küçük sanayi işletmeleri için yeni alanlara gereksinimi arttıracaktır. - Manisa'da Organize Sanayi Bölgesi ile Celal Bayar Üniversitesi arasında işbirliği ve iletişimi güçlendirecek, destekleyecek teknopark vb. yatırımlara gereksinim artacaktır. - Manisa Organize Sanayi Bölgesi ile Muradiye Belediyesi arasında bulunan planlanmış sanayi alanları ve konut alanları gereksinimler doğrultusunda korunacaktır. - Manisa Turgutlu’da var olan Organize Sanayi Bölgesi'nin zaman içinde yetersiz kalması olasıdır. Planda bu alanın genişlemesine olanak sağlayacak düzenlemeler yapılmalıdır. - Manisa’da Celal Bayar Üniversitesi Muradiye Kampus alanı bulunduğu bölgede genişleyecek, artan kapasite çevre yerleşmelerde yeni gelişme alanı gereksinimi doğuracaktır. - Manisa Büyükşehir sınırları içinde turizm potansiyeline sahip alanlarda, kamusal destekler de yeni ve önemli gelişmeler beklenmelidir. Özellikle termal turizm konusunda, termal kaynakların yakınlarındaki alanlarda turizm alanlarının geliştirilmesi zorunludur. - Manisa genelinde, özellikle Spil Dağı ve çevresinde Doğa Turizmini canlandıracak günübirlik ve konaklamalı turizm hareketlenmesi beklenmektedir. |