Reklamlar ve Sloganlar…
İstanbul konut sektöründe yaşanan değişimin en önemli yansıması gazete ve dergilerde hızla sayısı ve ağırlığı artan konut reklamları. Gerçekten de pazar günü, gazeteyi açtığımızda, lansmanı yapılan, örnek daireleri ziyarete açılan sayısız yeni konut projesi ile karşılaşıyoruz. Üstelik on yıl öncesine kadar sadece gazetelerde yer alan bu reklamlar artık televizyon reklam kuşaklarını, sevdiğimiz dizlerin sponsorluğunu, sinemaları da sahipleniyor. Tarihsel olarak incelendiğinde bu trendin 2000’li yıllarda başladığını ve sektörün ancak bu tarihten sonra önemli bir reklam veren haline gelerek iletişim pastasındaki payını yüzde 2’den, yüzde 6’ya kadar çıkarttığını görüyoruz. Sektöre oldukça yeni giren Ukra İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı, Atilla Yavuz bu artışı şu kelimelerle açıklıyor: “Ama reklam vermek çözüm değil. Belli bir stratejiyle, belli bir planlamayla bunu beceremezseniz ... gürültü yapıp inersiniz. Biz bu sektörde kalıcı olmak istiyoruz. Kalıcı olmak için de ... araziyi temizlememiz gerektiğini biliyoruz. 15-20 yıllık firmaların gelemediği noktaya biz kısa sürede geldik ve bu sektörde bazı Pop star sanatçıları gibi hayal olmak istemiyoruz. Kalıcı olmak istiyoruz”. Yavuz Bey’in işaret ettiği gibi sektörel iletişim harcamaları incelendiğinde sektöre görece yeni giriş yapmış olan firmaların iletişime daha çok önem verdiği ve sektör duayenlerine göre iletişimine iki, üç kat daha fazla para harcadıkları görülüyor. Sektörün genç oyuncularından Özyurtlar İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı, bu durumu şu kelimelerle anlatıyor: “İlk beşin içinde olmayanlar için işler zor. Dünyada da her sektörde büyüyen kazanıyor. Tamamen sermayeye döndü işler, artık küçük sermayeli işler çok zor. Orta sermayeli KOBİ’ler, büyük olmak derdinde. Biz de KOBİ’likten çıkarak, büyük bir marka savaşı veriyoruz. Şimdi kazandığımızın bir kısmını da, marka ve reklam gideri olarak harcıyoruz”. Konut üreticilerinin ciddi mali yükümlülükler altına girerek gerçekleştirdikleri bu iletişim faaliyetinin etkinliklerini tartışmadan önce yapılan iletişimin içerik açısından değerlendirilmesi gerekiyor. Gazete ve dergilerde önemli bir yer kaplayan ilanlar incelendiğinde iletişimin bir yandan yapılan proje ile ilgili temel verilere; yer, konut tipleri, banka kredi opsiyonlarına, bir yandan da kendini tekrar eden bazı kilit kelimelere odaklandığı görülüyor. Ancak, Şaşırtıcı bir şekilde birbiriyle kıyasıya bir rekabet içinde olan üreticilerin tercih ettikleri sloganlar oldukça benzeşiyor. Örneklemek gerekirse; Eston Yapı’nın kullandığı slogan, “Ayrıcalıklı yaşam”. Sinpaş’ın İstanbul Central Life için internette kullandığı slogan ve açıklama cümlesi, Newyork’ta Central Park, İstanbul’da Central Life!”, “Şu anda New York Central Park’ta nasıl bir hayat yaşanıyorsa, ne modaysa, Yeni İstanbul’da Central Life’ta da o var! Modern hayatın çarpıcı güzellikleriyle beslenen özgün yaşam stiliyle Central Life, kent insanını yeşile doyuruyor”. Soyak Holding’in Soyak Siesta için kullandığı slogan, “Yeni nesil yaşam anlayışının temsilcisi Soyak Siesta projesinin ikinci yılında 4. etabı da satışta”. Aydınlı Yapı’nın internet sitesinde kullandığı slogan, “Yeşilkoru Plus 2012, size yeni bir yaşam sunuyor, üstelik çok uygun şartlar ile...” Yeşil İnşaat’ın INNOVIA rezidansları için kullandığı slogan, “Tam da hayal ettiğiniz gibi bir yaşam”. Dumankaya’nın kullandığı slogan; “Yaşamın yeni adresi, Adres Lobi’de”. Özyurtlar’ın Esenyurt’taki projesi için kullandığı slogan; “Sizin için yeni bir yaşam alanı Garden City”.
|