toyolların özelleştirilmesi ve yeni otoyolların inşası, beraber
yürütülecek. Bunun için özelleştirme ve inşa ihalelerine birlikte çıkılacak. Bir
yolun işletmesini alan şirket, başka bir yolun yapımını üstlenecek. Kuzey
Marmara ile Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi'nin bu modelle inşası
gündemde. Ulaştırma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ile
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, bu yıla damgasını vuracak köprü ve otoyol
özelleştirmesinde, yeni bir model üzerinde çalışmaya başladı. Model,
'bir otoyolu al, bir otoyolu yap' formülüne dayanıyor. Buna
göre yatırımcı, ihaleye çıkılan otoyolun işletmesini aldığında paket içindeki
yeni bir otoyolu da inşa edecek.
Türkiye'de bulunan 2 bin 200 kilometre
otoyolun özelleştirilmesiyle ilgili Özelleştirme Yüksek Kurulu'nun kararı,
Danıştay tarafından iptal edilmişti. Bu yıl otoyolları özelleştirmeyi planlayan
hükümet, Meclis'te bulunan Karayolları Genel Müdürlüğü'nün Teşkilat Tasarısı'nın
yasalaşmasının ardından köprü ve otoyollar için ihaleye çıkılacak. Ulaştırma
Bakanlığı ise büyük otoyol projelerini yap-işlet-devret (YİD) modeli ile
gerçekleştirmek istiyor. Ancak ihalelere yeterli talebin gelmesi için finansman
sorununun çözülmesi gerekiyor. Küresel kriz sebebiyle yaşanan finansman
daralması, otoyolları yapmak isteyen şirketleri zora sokuyor. Bu problemi aşmak
isteyen hükümet, yeni bir modelle hem otoyolların inşasını gerçekleştirmek hem
de otoyolları özelleştirmek istiyor. Modele göre özelleştirme ihalesine paket
olarak çıkılacak. Örneğin Edirne-İstanbul-Ankara otoyolunun işletmesi ile Kuzey
Marmara Otoyol Projesi birlikte ihale edilecek. İşletmeyi alan şirket, otoyolu
da yapacak.
Asya
ile Avrupa'yı boğazlar üzerinden birbirine bağlayacak üç yeni köprü projesinin,
öngörülen sürelerde işlemlerinin tamamlanması halinde 6-7 yıl içerisinde hizmete
açılması hedefleniyor.
Grafik: Zaman, Abdulkerim
KESKİN
Kaynaklar, Türkiye'nin gündeminde iki önemli otoyol ve
köprü projesi bulunduğuna işaret ediyor. Bunlardan biri İstanbul'a üçüncü
köprüyü de içeren Kuzey Marmara Otoyol Projesi, diğeri de Çanakkale Köprüsü'nü
de kapsayan Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi. Yetkililer, model
kapsamında bu büyük projelerin inşasının tartışıldığını belirterek, "Görüşmeler
devam ediyor. Modelin, olumlu ve olumsuz tarafları tartışılıyor. Henüz son
kararı vermedik." dedi.
Özelleşecek otoyollar
Hükümet bu yıl Edirne-İstanbul-Ankara, Pozantı-Tarsus-Mersin,
Tarsus-Adana-Ga-ziantep, Toprakkale-İskenderun, İzmir-Çeş-me, İzmir-Aydın
otoyolları ile Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinin bağlantı yollarıyla
birlikte, Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu, İzmir ve Ankara Çevre Otoyolu'nun
bağlantı yollarıyla birlikte, üzerindeki tesislerin işletmesinin
özelleştirilmesini planlıyordu.
Üç köprüde çalışmalar tam gaz
devam ediyor
İstanbul ve Çanakkale boğazlarına inşa edilecek
köprülerin ayrıntıları netleşiyor. Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan,
Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu'nda proje ve fizibilite çalışmalarını
tamamlayacaklarını ve bu yıl ihaleye çıkacaklarını söyledi. Turhan, proje
kapsamında Çanakkale Boğazı'na inşa edilecek köprüye ilişkin "Köprü için ilk
tespit ettiğimiz güzergah Sarıçay-Kilitbahir. Burada sit alanlarıyla ilgili,
Kültür ve Tabiat Varlıkları ile ilgili konular var. Bunları önümüzdeki günlerde
netleştireceğiz. Köprü sağa, sola bir miktar kayabilir. 2x3 şeritli köprünün
uzunluğu, ilk tespitlere göre 1.450 metre civarında olacak." dedi. Turhan, İzmit
Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu ihalesinde mukavele taslağına
ilişkin revize işlemleri için Maliye, DPT ve Hazine'nin görüşlerinin alınmasında
son aşamaya gelindiğini kaydetti. Turhan, bu çalışmaların ihaleyi kazanan
konsorsiyumla ortaklaşa yürütüldüğünü belirtti. Turhan, İstanbul Boğazı'na inşa
edilmesi planlanan üçüncü köprü için üzerinde durulan güzergahların
'Beykoz-Tarabya' ve 'Sarıyer-Yuşa Tepesi' olduğunu, Büyükşehir Belediye
Meclisi'nin kararı doğrultusunda bu güzergahlardan birinin imar planlarına
işleneceğini söyledi. Projeyi, Yap-İşlet-Devret yöntemiyle ihale edebilmek için
DPT'den yetki istediklerini anlatan Turhan, teşkilata projenin mali
fizibilitesine ilişkin ayrıntılı bilgi sunduklarını kaydetti. Cahit Turhan, bu
üç projeyi, öngörülen sürelerde işlemlerin tamamlanması halinde 6-7 yıl
içerisinde hizmete açmayı hedeflediklerini açıkladı. (Ankara AA,
Zaman)
|