İstanbul'u "Tehlikede Olan Kültür Mirasları
Listesi"ne almayı düşünen UNESCO Dünya Mirası
Komitesi'nin gerekçelerinden biri Haliç Metro
Köprüsü'nün İstanbul siluetine vereceği zarar. Kararda, Haliç üzerine
inşası teklif edilen metro asma köprüsünün "kültür varlıklarının olağanüstü
evrensel değerini ve bütünlüğünü geriye dönülemez biçimde etkileyebileceği"
belirtiliyor.
Haliç Metro Köprüsü planlarının revizyonunu da içeren yeni bir "alan
yönetim planı" hazırlamak için Türkiye'nin önünde altı ay var.
Uluslararası uzmanların katılımıyla hazırlanacak Çevresel Etki
Değerlendirme (ÇED) raporunun 15 Ekim 2010'da tamamlanması ve
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bu rapor doğrultusunda
hazırlayacağı bir yönetim planını Şubat 2011'e kadar Komite'ye sunması
gerekiyor.
"Tehlike sürüyor, bir dizi revizyon yapmak gerek"
Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Başkanı, Mimar Sinan Üniversitesi
(MSÜ) Öğretim Üyesi Prof. Dr. Deniz İncedayı da tehlikenin
sürdüğüne, bir dizi revizyon yapılması gerektiğine işaret ediyor. İncedayı'ya
göre, UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde yer almak Türkiye'ye uluslararası itibar
getiriyor; turizm, tanıtım ve değerlerin korunması açısından destek sağlıyor.
Tehlike Altındaki Miras Listesi'ne girmek ise dünyaya mal olmuş bir kültür
değerini koruyamadığımız anlamına gelecek. Kültür başkenti olmuş bir kent adına
önemli bir çelişki.
Yarışma açılmadı
Haliç Metro Köprüsü projesinin uluslararası yarışma açılmaksızın hayata
geçirilmesini de eleştiren İncedayı, Komite'nin 2006'dan bu yana köprüye ilişkin
eleştirilerde bulunduğunu vurguluyor.
"Köprünün taşıyıcı ayakları, sembolik değer verilerek yüksek tutulmuştu.
Eleştiriler doğrultusunda bu yükseklik, minarelerle ve Süleymaniye siluetiyle
yarışmaması adına Süleymaniye kotuna indirildi. Ancak revizyon yeterli
görülmedi. Komitenin 2006 tarihli kararında, 'Haliç Metro Köprüsü 65 metre
yüksekliğindeki ayaklarıyla Süleymaniye Camiinin manzarasını olumsuz
etkileyecektir' denildi. "
12 yıllık bir inat: Haliç Metro Köprüsü
Haliç Metro Köprüsü ilk olarak 1998'de, konsept projeyi çizen İstanbul
Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın verdiği bir röportajda gündeme
geldi. Köprü güzergahı ile ilgili projeler, 6 Temmuz 2005'te Koruma Kurulu'nca
onaylandı. Aynı yıl köprü inşaatı için açılan ihalenin son anda iptal edilmesi
de tartışma yarattı.
Köprü ile ilgili en çok tartışılan konu, köprüdeki taşıyıcı kulenin 82 metre
olmasıydı. Koruma Kurulu bu teklifi kabul etmeyince kule yükseklikleri önce 65
metreye, sonra da 55 metreye düşürüldü.
Dünya Miras Komitesinin geçtiğimiz hafta Brezilya'da gerçekleştirdiği
toplantıya sunulan metinde "Haliç üzerindeki metro köprüsünün, Üstün Evrensel
Değere ve Varlığının bütünlüğüne geri döndürülemez zararlar vereceği"
belirtildi:
"Şu andaki köprü projesi inşa edildiği takdirde İstanbul'un 2011 yılında
Dünya Miras Listesinden tamamıyla silinmesini değerlendirmek üzere bu yıl
Tehlike Altındaki Dünya Miras Listesi'ne yazmaya karar verir."
|