İstanbul Büyükşehir Belediyesi, tasarımını belediye başkanı
Kadir Topbaş'ın yaptığı Haliç Metro
Köprüsü'nün inşaatını başlatırken Şehir Plancıları Odası
İstanbul Şubesi Başkanı Erhan Demirdizen bunun yasadışı olduğunu
söyledi. Köprü, Şişhane'den gelen ve Sülaymaniye'ye devam edecek
metronun Haliç'i geçişi için yapılıyor.
Demirdizen, inşaat için Koruma Kurulu onayı
gerektiğini, fakat koruma amaçlı imar planı ya da bu planın yokluğunda geçerli
olabilecek geçici yapılanma ilke kararlarının mahkemece iptal edildiğini,
dolayısıyla kurulun inceleyip karar verebileceği yasal zeminin şu an
bulunmadığını belirtti.
Koruma Kurulu'nun 2005 yılında, köprüyle ilgili değil ama güzergahı
ile ilgili bir koruma kurulu kararı olduğuna değinen Demirdizen. köprü
ayaklarının nereye saplanacağı ve nasıl bir formda olacağına dair ne Beyoğlu'na
bakan Koruma Kurulu'nun ne de Tarihi Yarımada'ya bakan Koruma Kurulu'nun her
hangi bir kararının olmadığını belirtti.
Demirdizen'e göre konu iptal için Koruma Kurulu'na geldiğinde belediye
uygulamaya geçtiklerini söyleyerek durumu oldu bittiye getirmeye çalışacak.
Köprünün Tarihi Yarımada'daki ayağı sur içinde Süleymaniye'de yer
alırken Beyoğlu'ndaki kısmı ise Şişhane'deki yerleşim ile
Galata Surlarını tehdit ediyor.
Köprünün "boynuzları" Süleymaniye'yi tehdit ediyor
Haliç Metro Köprüsü, İstanbul Metrosu'nun ikinci bölümünü oluşturan
Taksim-Yenikapı hattı ile Maslak ve
Yenikapı'yı birbirine bağlayacak. Köprünün konsept tasarımını
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, uygulama
tasarımını ise mimar Hakan Kıran yaptı.
2005'te ihaleye çıkarılan köprü tasarımına ilişkin kamuoyunda tartışmalar
yaşanmıştı. Tartışmalar Haliç Metro Köprüsü üzerine yapılacak olan direklerin
Süleymaniye siluetine zarar verip vermeyeceği yönünde olmuştu. Birleşmiş
Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) İstanbul 2009
raporunda bu köprünün Dünya Mirası listesinde yer alan
Süleymaniye'nin silüetine zarar vereceğini söyledi.
Örgüt, kulesiz düz bir köprü projesinin düşünülmesini önerdi; aksi halde
bölgenin Tehlike Altındaki Dünya Mirası listesine alınmasının
olası olduğunu ekledi.
2005'ten beri gündemde
Portekiz'den imla ettirilen platform ve çelik boru kazıklar, Normed
isimli gemiyle Haliç'e geldi. Çalışmayı İtalyan inşaat firması
Astaldi ve Türk ortağı Gülermak yürütecek.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2005 yılında yaptığı köprü ihalesini son
dakika iptal etmişti. Köprünün güzergahının olduğu Tarihi Yarımada koruma amaçlı
imar planlarının onaylanmasından sonra 4 Nisan 2005 tarihinde
proje ihaleye çıkmıştı. İhale şartnamesinde koruma kurulundan ayrıca köprü ile
ilgili kararın firma tarafından alınmasına dair madde olmadığı için belediye
ihaleyi son dakika iptal etmişti.
|