Birleşmiş Milletler Bilim, Kültür ve Eğitim Örgütü'nün
(UNESCO) 25 Temmuz -3 Ağustos tarihlerinde Brezilya'da
gerçekleştireceği toplantı, İstanbul'un Dünya Kültür
Mirası ile ilgili kaderini tayin edecek. İstanbul'un statüsünün
düşürülmesi tehlikesine karşı hazırlıklarını tamamlayan 18 kişiden
oluşan heyet Brezilya'ya gitti. İstanbul'un Dünya Koruma Mirası
listesinden çıkarılma tehlikesinin bu yıl daha fazla hissedilmesi yetkilileri
harekete geçirdi. Daha önce Kültür Bakanlığı, Valilik ve Büyükşehir
Belediyesi'nden yetkililerin katıldığı UNESCO toplantılarına, ilk kez Dışişleri
Bakanlığı ve Anıtlar Kurulu'ndan da temsilciler katılıyor. İstanbul heyeti,
UNESCO'nun 21 kişiden oluşan komite üyelerini sunum ve kulis çalışmalarıyla
etkilemeye çalışacak.
STK'lar çok eleştirdi
Dünya Koruma Mirası Listesi'nde yer alan İstanbul'un, Tehlike Altındaki
Kentler statüsüne düşürülme riskiyle karşı karşıya olduğuna ilişkin iddialar
sürerken, STK'ların en fazla eleştirisine maruz kalan projelerden biri olan
Haliç Metro Geçiş projesinin mimarı Hakan Kıran, projesini
SABAH'a anlattı. Kentin en önemli mimari projelerinden birini
gerçekleştireceklerini belirten Hakan Kıran, eleştirilerin bilimsel bilgi ve
kaygıdan yoksun kişi ve çevreler tarafından yapıldığını söylüyor. Tasarımda
Haliç'in kayan ve batan zemininin yanı sıra tarihi yapıların korunmasının temel
kriter olarak ele alındığını belirten Kıran, projeyi eleştirenlerin bugüne kadar
herhangi bir öneride bulunmadığını, kendilerinden bilgi istemediklerini söyledi.
Kıran, 2005'ten beri yerli ve yabancı bilim adamlarının üzerinde çalıştığı
Haliç Metro Geçiş Köprüsü projesiyle ilgili bazı grupların bilgi sahibi olmadan
rapor hazırladığını da ifade etti. "Bilgi sahibi olmadan fikir sahibi oldular"
diyen Kıran, "UNESCO'daki yabancı yetkililer bile bizi dinleyip bilgi sorarken,
yerli gruplar hiçbir bilgi alışverişinde bulunmuyor" dedi. Haliç'in
ekosisteminin etkilenmemesi için mevcut Unkapanı Köprüsü'nün yerine yaya, araç
ve metro geçişi sağlayacak bir köprü yapılması için proje önerdiğini, ancak aynı
çevrelerin karşı çıktıklarını söyleyen Hakan Kıran, "İçinde bulunduğumuz bölge
binlerce yıldır onlarca kültüre ev sahipliği yapmış bir yer. Ekonomik olarak
tünellerin parasını çıkartacak bir sürü fikir vardı. Ama anlatmamıza fırsat bile
verilmedi" diye konuştu.
İlk kez 1952'de önerildi
Taksim-Yenikapı Metro Hattı'nın Haliç geçişi ilk kez 1952'de önerildi.
1990'da da metro hattı güzergâhı Koruma Kurulu tarafından onaylandı. Hat,
1995'te 1/50.000 Nazım İmar Planları'na işlendi. Koruma Kurulu, 2005'te Haliç
Metro Geçiş Köprüsü Avam Projesi'ni onayladı. Ön projeler, kamulaştırmalar,
kesin proje aşamalarından sonra nihayet ihale yapıldı ve Büyükşehir Belediyesi
tarafından onaylanan uygulama projesine başlandı.
|