Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

"Boğaz Köprüsüne Hayır!" / Aralık 1996




Köprüye karşı olanlar yalnızca mimarlar mıydı?

Hayır ... Birçok kurum, kuruluş, yazarlar, gazeteciler de olumsuz görüşlerini dile getirmekten geri kalmıyorlardı. Örneğin Cihat Baban Cumhuriyet gazetesinde Mimarlar Odası'nın metro önerisine destek veriyor, Kemal Bisalman Milliyet'te "Boğaz Köprüsü mü? Yoksa Metro mu?" başlıklı yazısıyla Oda'nın görüşlerini paylaşıyordu (2). Ali Gevgilili, "Dış ticarette içine girdiğimiz darboğaz Türk ekonomisinin bunalımlarını şiddetlendirirken, iktidar hala Boğaz Köprüsü ile uğraşmaya devam etmektedir" diyordu (3). Hasan Pulur Milliyet'teki Olaylar ve insanlar sütununda "köprü savunucusu" arıyordu. "Sanki, yer yarıldı, yirminci asrın son harikası Boğaz köprüsünü savunacak "Baylar" içine girdiler. Mimarlar Odası "Boğaz köprüsü" konulu bir açıkoturum düzenledi. Köprünün aleyhinde konuşacaklar tümen tümen ... Ama lehinde konuşacak Allahın bir kulu yok. İstanbul Nazım Plan Bürosu Başkanı Mithat Yenen'e, İmar ve İskan, Karayolları Plan ve Etüd Müdürü Bülent Gözen'e, Bayındırlık Bakanlığı müsaade etmeyince açıkoturum ertelendi." Nadir Nadi bile tartışmanın içindeydi (4).

Köprüden yana gazeteciler de vardı kuşkusuz. Dündar Engin Haber Gazetesi'nde "Köprü işi çok şükür mühendislerden çıkmış önce mimarların daha sonra da Nadir Nadi'lerin,İlhan Selçuk'ların eline geçmiştir" diyordu (5). Ancak ne var ki mühendisler de, alelacele yapılacak köprüye karşıydılar. İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi görüşlerini bir basın toplantısında açıklıyordu:

1. Boğaz geçişinin, etüt, plan ve projeleri kalın bir gizlilik perdesi arkasında tutulmuştur.
Boğaz geçişinin zorlayıcı nedenleri, çeşitli çözüm yolları, yatırım önceliği, inşaata başlamanın en uygun zamanı, iç ve dış finansman kaynakları gibi temel sorunlar üzerinde yapılması zorunlu etüdler ve kıyaslamalar hakkında kamuoyuna açıklamalar yapılmamış, ilgili ve yetkili çevrelerde tartışılmasından titizlikle kaçınılmıştır.
Gerçekte çevre yolu ve Boğaz Köprüsü inşaatına öncelik kazandıran bir durum mevcut değildir. Raporlar açıklanmalıdır.
2. Boğaz geçişi halen deniz yolu ile yapılmaktadır ve dış kaynaklara fazla muhtaç olmadan bu geçişin takviye ve ıslahı ile daha bir süre için ferahlık yaratmak mümkündür.
3. Yan tedbirler alınmadıkça çevre yolu ve Boğaz Köprüsü, İstanbul şehrinin trafik problemine çözüm getirmeyecektir.
4. İstanbul'un Nazım İmar Planı kesinlik kazanmadıkça Çevre yolu ve Köprünün yaptırılmasına karar verilmesi doğru olamaz.
Ne yazık ki, nazım plan çalışmaları çok yetersiz bir kadro ile ve politik baskılar altında yürütülmeye çalışılmaktadır.
5. Çevre yolu ve Köprü inşasının küçük bir azınlığa milyarlık bir vurgun kazandırması önlenmelidir.
Yapılacak inşaatın, geniş bir arazi spekülasyonuna yol açacağı ortadadır. Şimdiden büyük değer sıçramaları olmuştur. En demokrat ülkelerde bile böyle büyük yatırımlar arazi mülkiyeti konusunda alınan özel tedbirlerle birlikte yürütülmektedir. Anayasamızın hükümleri içinde Çevre yolu ve Köprü inşasından doğacak değer artışlarını vergilendirme yolu ile kamuya mal etmek kesin bir zarurettir.

Kabul etmeliyiz ki Çevre yolları ve Boğaz Köprüsünün yapımı elbette bir gün gerçekleşecektir. Ancak bu inşaat ülkemizin ekonomik hayatını perişan edecek finansman yollarına başvurulmadan olmalıdır.
Bugün Çevre yolu ve Köprü için yapılacak harcamaların efektif karşılığı ne bütçede vardır, ne de ikinci Beş Yıllık Kalkınma Planı'nda kaynağı gösterilmiştir. Çevre yolu ve Köprünün finansman kaynaklarının, önceden tespit edilmemiş ve genel ülke yatırımları içinde dengelenmemiş olması milli ekonomimiz yönünden büyük endişe yaratmaktadır. "

Görülüyor ki Köprü'ye karşı olanlar yalnızca mimarlar değilmiş.

Demirel'in ısrarlı tutumuyla başlatılan Köprü inşaatı 29 Ekim 1973 günü açılışla noktalandı. Demirel açılışta yoktu; 12 Mart muhtırasının hışmına uğradığı için artık iktidarda değildi.
Köprü ilk yıllarda geçiş trafiğini çok rahatlattı; ancak sonraki yıllarda, özellikle de uç saatlerde araba vapurlarını aratır hale geldi. Bu köprü yetmez duruma gelince de ikinci köprüyü yapmak zorunluluğu doğdu. Fransız uzmanlar Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün İstanbul şehir trafiğine olumlu katkısının yalnızca % 3 olacağını, bu köprünün devreye girmesinden çok önce hesaplamışlardı. Uluslararası transit taşımacılığı için düşünülen bu köprü de sonuçta şehir içine hizmet eder duruma geldi.
Şimdi, olanlara bakalım ...

Köprülü dönem içinde

• İstanbul'un nüfusu beklenenden çok arttı.
• İstanbul'un yerleşme dengesi bozuldu.
• Kadıköy yakası İstanbul'un yatakhanesi oldu.
• Trafik keşmekeşi artışını sürdürüyor.
• Çevre yolları boyunca arsa yağması, gecekondu, kaçak inşaat başınıı alıp gitti. Çirkinlik kuşağı, çevre yolları boyunca uzayıp gidiyor. Bu yollar üzerinde Sultanbeyli gibi mantar şehirler bile oluştu.
• Köprü belki kendi başına çirkin olmadı, ama bir sarayla bir cami, ayaklarının altında kaldı. Boğaz yamaçları gecekondular ve kaçak yapılarla doldu.
• Vapurun yerini kara taşımacılığı, toplu taşımanın yerini özel oto aldı.
Metroya çok geç başlandı; hala bitirilemedi.
• Şimdi iki köprü yetmiyor, bazı kişiler ve devlet kuruluşları üçüncü köprünün peşindeler.

Bütün bu olumsuzlukların tek sorumlusu kuşkusuz Boğaz Köprüsü olamaz; ancak katkısının ne kadar olduğunu sorgulamakta hiç mi yarar yok? Ayrıca, 12 Mart'ı hazırlayan ekonomik etmenler arasında Köprü'nün payı araştırılmaya değmez mi?


(1) Kalkınma Planı-İkinci Beş Yıl (1968-72), DPT Yayını, Ankara 1967, s. 579.
(2) Milliyet, 17.10.1969.
(4) Cumhuriyet, 3.9.1968.
(3) Milliyet, 5.6.1969.
(5) Haber, 4.9.1968.

Yapı Dergisi, Sayı 181


TÜMÜNÜ GÖSTER HABERİN DEVAMI:   1  |   2
http://www.yapi.com.tr/haberler/bogaz-koprusune-hayir-aralik-1996_96046.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!