Vize'de ÇED Toplantısı Başlamadan Bitti
3. Havalimanı Havadan Görüntülendi!
ÇED Muafiyeti Getiren Değişiklilk...
ÇED Toplantısı Başlamadan Bitti!
"Kanal İstanbul’u Bekleyecek...
3. Havalimanı Havadan Görüntülendi!
"3. Havalimanı" Tedirginliği:...
3. Havalimanında Hesaplar Değişti
Dikili Halkı ÇED Toplantısı Yaptırmadı
3. Havalimanında "Kot" Revizyonu!
"Tarihin En Büyük İmar Suçlarından...
Rakamlarla 3. Havalimanı Katliamı
3. Havalimanının Saha Bilgileri...
Üçüncü Havaalanı Bölgedeki...
İstiklal Caddesi'nde 3. Havalimanı...
İşte İstanbul'un 3. Havalimanı...
Kanal İstanbul ve 3. Havalimanı...
3. Havalimanı İnşaatındaki...
3. Havalimanı İstanbul için Büyük Tehdit
İşte Üçüncü Havalimanı için Son Tarih
ÇED'i Kaçırmışlar
3. Havalimanının Temeli Atılıyor
'ÇED Raporu İptal Edilsin' Davası
Katil Limanın ÇED'i İptal
Köylüler ÇED Toplantısını Yaptırmadı
'3. Havalimanı için Kesilecek...
'3'üncü Havalimanına Hazine...
3. Havalimanına Özel Sulak...
Sarıgül: Üçüncü Havalimanı...
İşte Mega Projelerin Hedefindeki...
'Mahkeme Hukuksuzluğu Tescilledi'
Erdoğan'dan "3. Havalimanı" Açıklaması!
3. Havalimanı Kaldığı Yerden Devam!
Dünyanın Altında Okyanuslar Kadar Su Var
3. Havalimanının ÇED Raporunda...
3. Havalimanına Yeni ÇED Raporu
ÇED Kararını Artık Vali Verecek!
3. Havalimanı için 'Savaş...
3. Havalimanı Japon Hitachi’nin...
3. Havalimanı Projesi Krizine...
"3. Havalimanı İnşaatı Hukuka Aykırıdır"
"3. Havalimanına Tek Çivi...
"3. Havalimanının Yokluğunu...
"Mahkeme Kararı 3. Havalimanı...
DHMİ'den "3. Havalimanı" Açıklaması!
3. Havalimanının Yanına Yeni...
3. Havalimanına 150 Milyon...
"3. Havalimanı 'Şaibeler'...
TAV'a 3. Havalimanı Dopingi!
3. Havalimanı'na Hesapta Olmayan Engel!
3. Havalimanı için Yeni Şirket Kuruldu
3. Havalimanının 'Mania Planı' Hazır
3. Havalimanının ÇED Raporunda Su Havzası 'İtiraflar'ı
Su baskısı altındaki Türkiye'de küresel iklim değişikliği ile birlikte artacağı beklenen kuraklık karşısında su havzalarının korunması gerekirken yok edilmesi uzmanların endişesini arttırıyor.
Yağışların mevsim normallerinin altına düşmesinin ardından yazın İstanbul'u bekleyen kuraklığın konuşulduğu bu günlerde gözler bir kez daha 3. havalimanı projesine çevrildi.
Bianet'ten Nilay Vardar'ın haberine göre, Çevre Etki Değerlendirme (ÇED) olumlu kararının yürütmesi durdurulan 3. havalimanı için Çevre Mühendisleri Odası (ÇMO) Başkanı Baran Bozoğlu, aslında su havzalarıyla ilgili ÇED raporundaki "itirafların" bile durumun vehametini ortaya koyduğuna dikkat çekiyor. Hafriyat kentsel dönüşümden Proje yapılacak 7650 Hektarlık alanın yüzde 80'i orman alanı. ÇED raporu sürecinde belirtildiği gibi 2 milyon 513 bin ağaç, 660 hektarlık alanda 70 sulak alan var. İşte tüm bu 70 gölet ve ormanlık alan hafriyatla dolacak. İstanbul Boğazı'nı doldurmaya yetecek ölçüdeki hafriyata da çözüm ÇED raporunda var. Kanal İstanbul ve son hız devam eden kentsel dönüşümden çıkan hafriyat. 1. itiraf: Kulakçayırı çok değerli Üç ila 13 metre arasındaki 70 göletin arasında 953 bin metrekare ile en büyük alana sahip Kulakçayırı için ÇED raporundaki "itiraf" şöyle: "Kulakçayırı hem tarihi değeri hem de ekolojik değeri bakımından bölge için önemli bir konumdadır. Kulakçayırı balık çeşitliliği bakımından da oldukça zengindir. Ancak proje inşaat aşamasında bu yapay su birikintilerinin suları, kullanma ve sulama suyu olarak kullanılacaktır. Daha sonra hafriyat ve dolgu malzemesi ile doldurulacaktır. Dolayısıyla sulak alan vasfını yitirecektir. Bu alanlar ve yakınlarındaki sucul yaşam ve canlı yaşam yok olacaktır." ÇMO'nun ÇED'e karşı açtığı dava gerekçesinde projenin etrafında bulunan yüzeysel su kaynakları Terkos Gölü, Alibeyköy barajı ve planlama aşaması devam eden Pirinççi Barajı'nın kullanılmaz hale gelmesi ihtimaline dikkat çekiliyor. Terkos Gölü su potansiyeli ile İstanbul çevresindeki tatlı su rezervlerinin yüzde 22’sine sahip. Şehir kullanım suyunun önemli bir bölümünü karşılıyor. Aynı zamanda Istranca derelerinden gelen sular için depo vazifesi görüyor. Havalimanının getireceği nüfus yoğunluğu ve sanayileşmenin sadece projenin kapsadığı alanları değil tüm havza alanlarındaki kirliliği geri dönüşsüz olarak artıracağı ifade ediliyor. 2. itiraf: Kirlilik artacak, su azalacak ÇED raporunda, bu konuya dair "itiraf" şöyle: "Projeyle birlikte araç trafiğinin 120 oranında artmasından dolayı alanın mevcut kirlilik yükünün artması, ormanlık alanların tahrip edilmesi ve bölgedeki barajlara su temin eden akarsuların debisinin azalması sebebiyle barajlardaki su seviyelerinde azalma beklenmektedir. Ayrıca barajlara su temin eden akarsulara karışması beklenen kirliliğin; bu akarsularla birlikte barajlara taşınması da söz konusu olacaktır." Yani genel olarak ÇED raporunda olumsuz noktalar vurgulanıyor ancak içme suyu havzalarında oluşacak bu yoğunluğun ne boyutta bir kirlilik yaratacağı ve içme suyu kaynağının kapasitesinde kaç metreküp azalma yaratacağı ve su kalitesindeki kirlilik profilinin değişimi konusunda hiçbir veri bulunmuyor. Sadece bu konularda önlem alınacağı belirtiliyor. Zaten su baskısı altındaki Türkiye'de küresel iklim değişikliği ile birlikte artacağı beklenen kuraklık karşısında su havzalarının korunması gerekirken yok edilmesi uzmanların endişesini arttırıyor. |