Geçtiğimiz aylarda temeli atılan 3. Boğaz Köprüsü’nün (Yavuz Sultan Selim Köprüsü) imar planlarında ve projede belirtilen yerde yapılmadığı ortaya çıktı; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binalı Yıldırım, köprü ve köprü güzargahıyla ilgili yapılan mevcut imar planlarının tamamını iptal etti. 11 Haziran 2013 tarihinde Bakan Binalı Yıldırım imzasıyla duyurulan iptal kararı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi başta olmak üzere köprü güzergahının geçeceği bölgede sınırları bulunan 15 ilçe belediyesine gönderildi.
Yerel Sarıyer Gazetesi'nin haberine göre, Karayolları Genel Müdürü Mehmet Cahit Turhan’ın Bakanlığa gönderdiği ve Bakan Binalı Yıldırım’ın 11 Haziran tarihinde imzaladığı yazıda, köprünün yanlış güzergahta yapıldığını anlatan şu ifadeler kullanıldı:
"Genel Müdürlüğümüzce ihale edilen Kuzey Marmara Otoyolu Güzergahının imarlı kesimlerine ait 1/5000 ölçekli Nazım ve 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı Değişiklikleri Bakanlık Makamınızın ilgide kayıtlı olur’u ile 6001 sayılı kanunun 19. maddesi uyarınca onaylanmıştır.
Ancak, söz konusu imar planlarına esas onaylı güzergah projesinde yapılan değişiklikler neticesinde revizyon yapılması gerektiğinden mevcut imar planlarının iptal edilmesi uygun görülmektedir.
Makamlarınca da uygun görülmesi halinde Bakanlık Makamınızın 04.06.2012 tarih ve 1007 sayılı oluruna istinaden onanan imar planlarının iptalini olurlarına arz ederim".
Belediyelere eski planları dikkate alın uyarısı
Bekir Batu imzasıyla yayımlanan habere göre, Karayolları Bölge Müdürü adına Bölge Müdür Yardımcısı Asım Öztürk imzasıyla belediye başkanlıklarına gönderilen yazıda, köprüyle ilgili imar planlarının iptal edildiği ve eski imar planlarının geçerli olduğu belirtildi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bünyesindeki Karayolları Genel Müdürlüğü’nden belediyelere gönderilen yazıda şöyle denildi:
“6001 sayılı kanunun 19. Maddesi uyarınca Karayolları Genel Müdürlüğü’nce hazırlanan 04.06.2012 tarih ve 1007 sayılı Bakanlık (Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı) ‘OLUR’u ile onanlı Kuzey Marmara Otoyolu Güzergahının İmarlı Plan Değişiklikleri; imar planlarına esas onaylı güzergah projesinde yapılan değişiklikler neticesinde, revizyon yapılması gerektiğinden, Bakanlık Makamının 11.06.2013 tarih ve 12545 sayılı ‘OLUR’ları ile iptal edilmiştir.
Bu doğrultuda iptal olan plan bölgelerinde eski plan hükümlerine dönülmesi, muktesap hakların korunması ve revize proje dikkate alınarak planlama çalışmalarının hususunda; Gereğini bilgilerine arz ederim.”
Kamulaştırma bedeli için mi yapıldı?
İmar planlarının, önümüzdeki aylarda yeniden hazırlanması ve bakanlık tarafından onaylanması bekleniyor. İddiaya göre köprünün yapılacağı güzergahın dışına çıkılmasının nedeni, bölgedeki kamulaştırma bedelini düşürmek ve müteahhit firma tarafından ödenmesi beklenen kamulaştırma bedelini azaltmak. Yani, köprü bağlantı yollarını tapulu araziler yerine devlete ait ormanlık alanlardan geçirerek kamulaştırma bedelini en aza indirmek ve böylece hak sahiplerine milyonlarca dolarlık kamulaştırma bedeli ödemekten kurtulmak. 3. Boğaz Köprüsü’nü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu Güzergahı Projesi’nde 1 milyar dolar ile 1,5 milyar dolar arasında kamulaştırma bedelinin hak sahiplerine ödeneceği hesaplanıyordu. Bu güzergah deşikliği ile bu maliyetin düşürülmesi ve güzergahın tapulu araziler yerine kamulaştırma bedeli ödenmeyecek ormanlık alanlara kaydırıldığı sanılıyor.
|