BR> Son bölüm: Araştırma ve diğer
şehirlerden ve yapılardan Yeni İstanbul için çıkarılan
dersler
Hong Kong Nüfus:
6.997.000 Yüzölçümü: 1104 km2 Hong Kong başlarda mükemmel doğal limanı ve
canlı Çin ticaretine dayalı olarak gelişti. Fakat kentin dünyanın en önemli
ticaret ve finans merkezlerinden biri olmasına imkan veren sürdürebilir ticari
büyüme için gerekli işgücü ve diğer kaynaklar, topraklarının genişletilmesi ile
mümkün oldu. Alanı ve doğal kaynakları hala sınırlı olan Hong Kong'ın
toplu taşıma sistemini yaygın olarak kullanması büyük rahatlık sağlıyor. Toplu
taşıma katmanları nüfusun büyük çoğunluğunu taşıyabilen etkin bir şebeke
yaratıyor. Hong Kong'un ödüllü Octopus Card sistemi kullanıcıların ulaşım ve
diğer mal ve hizmetler için önceden ödeme yapmasına imkan tanıyor.
Yeni
İstanbul için dersler:
1. Hong Kong'un büyük nüfusu ve ulaşım ihtiyaçları
etkinlik ve mükemmellik sergiliyor. 2. Octopus'la 460'ın üzerinde ayrı alanda
hizmet alınabiliyor; buna toplu ulaşım, giyim mağazaları, fırınlar, otoparklar,
sinemalar, mini marketler, fast food zincirleri, yapı marketler, kişisel bakım
ürünü dükkanları, fotoğrafçılar, fotokopiciler, süpermarketler ve otomatlar...
Londra Nüfus: 7.657.000 Yüzölçümü: 1579
km2 Londra 2. Dünya Savaşı'ndaki ağır bombardımanın ardından tekrar inşa
edildi. Bu süreçte çok çeşitli mimari üsluplar uygulandı. Bu mimari bütünlük
yoksunluğu, Londra'ya kendine has karakterini vermektedir. Yüksek göç oranları
Londra'yı ırksal ve kültürel çeşitliliğin had safhada olduğu kentlerden biri
haline getirdi. Bugün dünyanın 2. büyük finans merkezi ve 6. büyük ekonomisi
konumunda. Kent devasa bir toplu ulaşım ağına ve beş uluslararası havaalanına
sahip. Yılda 27 milyon ziyaretçi çekiyor.
Yeni İstanbul için
dersler: 1. Bir toplu ulaşım sistemi İstanbul'un trafik sorununun üstesinden
gelmesine yardımcı olabilir. 2. Bir kentin mekan duygusu vermesi için
bütünlüklü bir mimari üsluba sahip olması gerekmiyor.
İstanbul Kent merkezi meskenler ve ticarethanelerin
karışımından oluşuyor. Toplam alanın yüzde 1'inden azı parklara ayrılmış
durumda. Fay hatları üzerinde olan kentte 50 binden fazla binanın dayanıksız
olduğu tahmin ediliyor. Kentteki binaların üçte ikisi tehlikeli deprem
bölgesi içinde bulunuyor.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Kentihn
güvenliğini sağlamak için sıkı inşaat kurallarının devreye sokulması
gerekiyor. 2. Kentin büyümeyi kaldırması için bir plana ihtiyacı var.
Paris Nüfus: 12.067.000 Yüzölçümü: 14.518
km2 Yılda 30 milyondan fazla turistin ziyaret ettiği dünyanın en popüler
turizm merkezi. Sayısız ikonik binaya, dünyaca ünlü kuruma ev sahipliği yapıyor.
19 asrın ortalarında yeniden düzenlenen kente geniş bulvarlar ve neo klasik taş
binalar karakterini veriyor. Bu karakteri korumak için kent merkezinde katı kent
planlama ilkeleri uygulanıyor.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Paris
çok geniş yeşil alana sahip, böylece binaların sıralandığı caddeler canlılık
kazanıyor. 2. Eyfel Kulesi ve Zafer Takı gibi kültürel ve tarihi hazineler
eşsiz bir cazibe merkezi oluşturuyor.
Tokyo Nüfus:
12.790.000 Yüzölçümü: 2.187 km2 Dünyanın en kalabalık metropollerinden
biri. Güvenli caddeleri, en temiz taksileri ve en dakik trenleri ile ünlü.
Deprem kent için daimi bir tehdit. İnşaat kuralları bu yüzden sıkı. Dünyanın
dört bir köşesinden gelen farklı iş kolları, endüstriler ve yatırımlarla tam bir
'küresel kent'.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Depreme dayanıklı
inşaat teknolojilerinin kullanımı. 2. Kentin etkin şekilde işlemesini
sağlayan iyi organize edilmiş ulaşım sistemi. 3. Çeşitlilik gösteren alt
merkezlerle kentte kendine has mekanların yaratılması.
Yeni
Songdo Güney Kore'nin Incheon bölgesinde, başkent Seul'ün 65
kilometre güneyinde 607 hektarlık doldurulmuş alanda oluşturulan küresel bir
ekonomi merkezi. Projenin 2014'te tamamlanması planlanıyor. Uluslararası
şirketlerin rahatlıkla yerleşip faaliyet göstereceği dinamik bir 21. asır kenti
olması amaçlanıyor.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Kentin, çevresinde
bir faaliyet zincirinin oluşmasını sağlayan merkez görevi görecek şekilde,
stratejik olarak konumlandırılması. 2. Kent alanının denize doğru
geliştirilmesi.
La Defense Kıta Avrupa'sının en
büyük ticaret merkezi. 1958'de yapımına başlandı ve değişim geçirip gelişerek
bugüne kadar geldi. 31.4 hektar üzerinde 1500 şirket faaliyet gösteriyor, 20 bin
kişi yaşıyor, 350 milyon metrekare ofis alanı yer alıyor. Bölgenin simgesi
haline gelen ünlü anıtsal modern kemer 1989'da inşa edildi.
Yeni İstanbul
için dersler: 1. Hayatı kolaylaştıran imkanlar yaratılması ve alanın 24 saat
yaşayan bir ortam sağlayacak şekilde dengelenmesi. 2. Ekonomik refahın
fiziki bir sembolünün oluşturulması. 3. Simge haline gelen
anıtsal bir yapı inşa edilmesi.
Pudong Huangpu Nehri
ve Doğu Çin Denizi arasında kurulan yeni finans ve ticaret merkezi. 1.5
milyon insanın sirkülasyon halinde olduğu yaklaşık 130 kilometrekarelik bir
bölge. Dünyanın en yüksek binası Şangay Dünya Finans Merkezi burada inşa
ediliyor. Dünyanın en büyük 500 şirketinden 90'ının burada bürosu
var.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Kapsamlı bir planlama modelinin
uygulanması. 2. Altyapı, bölgesel bağlantılar ve ulaşımın ıslahı üzerinden
adım adım geniş çaplı bir projenin örgütlenmesi. 3. Uluslararası firmaların
yatırımlarını cezbetmesi. 4. Küresel yatırımla yerel yatırım arasında, yeni
ekonomik kalkınma fırsatları yaratacak şekilde dengelenmesi.
Roppongi Tepeleri 13 hektarlık alanda, 4 milyar
dolar harcanarak kuruldu. Japon enformasyon teknolojisi endüstrisinin simgesi.
Sadece bir ticaret merkezi değil, önemli sosyal etkinlikler de sunuyor. Haftada
400 bin kişi burayı ziyaret ediyor. Önemli özelliklerinden biri, devletten hiç
destek almaksızın, sadece özel bir teşebbüs olarak hayata
geçirilmesi.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Vizyon sahibi güçlü bir
müteşebbisin önderliğinde yaratılması. 2. Ekonomik faydanın yanında hayat
kalitesinin yükseltilmesini öngörmesi.
Tsukuba Bilim
Kenti Tokyo'nun 40 kilometre kuzeyinde 27 kilometrekarelik alanda
1960'larda kurulan araştırma ve eğitim merkezi. Halen 200'den fazla araştırma
kurumuna, 200 bin insana ev sahipliği yapıyor. Geniş yeşil alanları ve
sosyal tesisleriyle de dikkat çekiyor. Çevreye duyarlı uygulamalar yaygın.
Gelişmiş bir hızlı raylı sistemle diğer bölgelere bağlanıyor.
Yeni
İstanbul için dersler: 1. Eğitim ve araştırmaya yatırım yapmak. 2. Kentle
çevre bölgeleri bağlayan hızlı ulaşım sistemlerine yatırım
yapmak.
Aerotropolis İsmi bir kavram haline gelme
yolundaki merkez. Havacılıkla bağlantılı ofisleri, ticareti, sosyal etkinlikleri
ve yaşam alanlarını bir araya toplayan kompleks anlamına geliyor. Havaalanlarını
yerel gelişmenin güçlü birer motoru haline getirmeyi amaçlıyor. Bir aetotropolis
havaalanı hattında 10 ila 40 kilometrelik bir çapta uzanabiliyor. Dubai Dünya
Merkezi Havaalanı ve Hong Kong Uluslararası Havalimanı örnek olarak
verilebilir.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Ticari ve meskene yönelik
kullanımlar arasındaki ayrımı ortadan kaldırması. 2. Yabancı yatırımcılar
için çok cazip bir seçenek oluşturması. İstanbul trafik ve dengesiz gelişim gibi
sorunları nedeniyle yatırımcılar için zorluklar barındırıyor. Küresel bir kent
olması için bu sorunlarını çözmesi gerekiyor.
Siber
Kent
Enformasyon Teknolojisi merkezleri. Kaliforniya'daki
Silikon Vadisi örnek olarak gösterilebilir. Britanya'nın Manchester kentindeki
Media City UK de bir başka örneği olma yolunda.
Modern İslam
Mimarisi Geleneksel İslam mimarisi pek çok büyük organize edici
ilkeye dayanır; bunların başında her şeyde Allah'ın Gücü'nün kabul edilmesi
gelmektedir. Büyük kubbeler, minareler ve avlular Allah'ın gücünü ve büyüklüğünü
yansıtır. Diğer kilit unsurlar geometri, ışık kullanımı ve sudur. Geleneksel
İslam kenti açık ve kapalı alanların hiyerarşik dizilimi üzerinden örgütlenir.
Açık, yarı açık ve mahrem alanlardan oluşan üçlü bir sisteme dayanır. Kentsel
bölgedeki başlıca kamusal alanlar çarşılar ve merkezi camilerdir.
Yeni
İstanbul için dersler: 1. Allah'ı yücelten güzel ve anıtsal şehirler yaratmak
için en son teknolojinin kullanılması. 2. Kilit önemdeki su ve manzara
unsurlarının dahil edilmesi.
Sürdürülebilirlik
Güneş
enerjisi: 200 Megavatlık tek bir Güney Kulesi enerji santralı yaklaşık
200 bin meskene yetecek enerjiyi üretiyor. Rüzgar enerjisi:
Denizde kurulan rüzgar türbinleri karadakilerden boyut olarak daha makul ve daha
az gürültülüdür. Ortalama rüzgar hızı açık deniz üzerinde ciddi şekilde daha
fazladır. Genellikle karadakilerden daha yüksektirler, fakat büyük kısmı suyun
altındadır. İnşası daha pahalı ve işletilme ve onarım maliyetleri daha
fazladır. Su enerjisi: Havadan çok daha yoğundur. Bir su
türbini cam ve karbon fiberden yapılır ve deniz suyundan fazla etkilenmeyen yan
materyallerle güçlendirilir. Deniz hayatında sorun yaratmalarını engelleyecek
yavaşlıkta dönerler. Türbin başına inşa ve sürdürme maliyeti, miktar arttıkça
azalır.
Nakil hatları doğrultusunda gelişme ABD
Virginia'daki Arlinghton County, Brezilya Curitiba, Danimarka Kopenhag, Almanya
Münih bu tür gelişme modelinin örnekleridir.
Yeni İstanbul için
dersler: 1. Nakil hatları boyunca doğrudan gelişme. 2. Çok katmanlı
ulaştırma seçenekleri oluşturmak. 3. Kontrolsüz yayılmayı engelleyen
politikalar. 4. Karşılanabilir çevre dostu ulaştırma seçeneklerinin
sunulması. 5. Motorize olmayan ulaştırmayı cazip hale getirip otomobil
kullanımının azaltılması.
|