Gazeteport, Başbakan Erdoğan’ın çok
merak edilen ve uzun süredir açıklanması beklenen ‘çılgın İstanbul
projesine’ ulaştı. Michigan Üniversitesi’nin
Kent Planlama Yüksek Lisans Programı bünyesinde hazırlanan
“Yeni İstanbul” (New İstanbul) adlı proje, fotoğraflar ve
haritalar eşliğinde sunuluyor.
"Yeni İstanbul" (Yeni İstanbul) projesi,
Michigan Üniversitesi tarafından Kent Planlama Programı ile İstanbul Konut A.Ş.
ortaklığıyla hazırlandı. Başbakan Erdoğan’ın İstanbul’a dair sözlerinin araya
epigraflar halinde serpiştirildiği sunumda, dikkat çeken detaylar var. Projeye
göre, Merkezlerin Merkezi olarak nitelenen Yeni İstanbul, Karadeniz kıyısına
kurulacak. Yeraltı şehri, yamaç oteli ve sığınağı, Eminönü’ne kadar ulaşan su
kanalı, yeni hava limanı, ulaşım ağları, limanlar gibi çarpıcı ayrıntılar
barındıran Yeni İstanbul projesinde üç hilal yapısı ve büyük önem atfedilen
Atatürk Parkı öne çıkıyor. Projedeki dini tonlar da gözden kaçmıyor. Bunlar
arasında şehirdeki önemli binaların girişlerinin Mekke’ye yani Kıble yönüne
bakması gibi dikkat çeken unsurlar yer alıyor.
Yeni İstanbul
Karadeniz kıyısında kurulacak
Projeye göre, Yeni İstanbul
Karadeniz kıyısında kurulacak. Yeni inşa edilecek ve mevcutlarıyla entegre hale
getirilecek ulaşım ağlarıyla İstanbul’a, Türkiye’nin geri kalanına ve dünyaya
kolayca bağlanabilecek. Avrupa ve Asya’yı kara, hava ve deniz yollarıyla
birbirine bağlayacak Yeni İstanbul bu iki kıtanın merkezi olacak. Buna
göre, Türkiye’de yeni inşa edilecek diğer şehirlerle birlikte, Yeni
İstanbul, yeni yatırım fırsatları, ülkeye yeni nakit akışı sağlayacak,
büyüyen kent nüfusunun özümsenmesine yardım edecek ve doğal kaynaklar ile
kalkınma arasında sürdürülebilir bir dengeyi teşvik edecek.
Fay
hattından uzakta, güvenli bir alanda
Proje uyarınca, Yeni
İstanbul bölgenin kuzeyinde Karadeniz kıyısına, Marmara fay hattından
güvenli bir uzaklığa inşa edilecek. Bu da acil bir durumda bölge halkının ve
GSMH’nin korunmuş olması anlamına gelecek. Projede, New York ve Tokyo ile aynı
enlemde ve her ikisine de eşit uzaklıkta olan Yeni İstanbul’un dünyanın küresel
şehirleri arasında merkezlerin merkezi olacağı belirtiliyor.
Yeni
istanbul, üç hilal ve Atatürk Parkı
Doğal koruma alanlarının
arasına yerleştirilen ve güneyden Karadeniz kıyılarına kadar genişleyen Yeni
İstanbul, entegre demiryolları, su kanalı, karayolları ve hava taşımacılığı ile
yakın çevresine ve tüm dünyaya kolay ve hızlı bir şekilde bağlanacak. Dikkat
çekici bir detay sahile paralel olarak tasarlanan yeni şehirin üç hilal modeli
etrafında şekillenmesi ve büyük önem atfedilen ATATÜRK PARKI. Projeye göre,
Atatürk Parkı, Manhattan’ın Central Park’ı, Londra’nın Green Park’ı ve Tokyo’nun
Imperial Palace bahçeleri ile yarışacak ve Yeni İstanbul’un simgesi
olacak.
Yeni İstanbul Üçüncü Köprü'ye de
yakın
Yeni İstanbul, mevcut ulaşım ağlarına bağlanacak
yeni karayolları, demiryolları ve entegre bir ulaşım ağı sayesinde İstanbul’a,
ülkenin geri kalanına ve dünyaya hızlı ve kolay bir şekilde bağlanacak. Böylece
Yeni İstanbul’un Türkiye’ye uluslararası yatırım ve yeni gelir akımları için
benzersiz bir fırsat sunacağı ifade ediliyor. Ayrıca Karadeniz kıyısı boyunca
Karadeniz sahil yoluna dahil olacak bir karayolunun da planlandığı projeyle Yeni
İstanbul, Garipçe ile Poyrazköy arasında inşa edilmesi tasarlanan üçüncü köprüye
de oldukça yakın bir konumda yer alacak.
Yeni İstanbul'a ilişkin
sayısal veriler
Yeni İstanbul; • 74 kilometrekarelik alan
üzerinde inşa edilecek. • Gece nüfusu 2,96 milyon olacak, kilometrekare
başına 40 bin kişi düşecek. • Gündüz nüfusu 3,4 milyon olacak, kilometrekare
başına 58 bin kişi düşecek. • Geliştirilebilir arazi alanı 30
kilometrekare. • Ticari alan 1 milyon 475 bin metrekare. • İkamet alanı 2
milyon 600 bin metrekare. • Kurumlar için ayrılan alan 1 milyon 592 bin
metrekare. • Oteller için ayrılan alan 1 milyon 625 bin metrekare. •
Üniversite için ayrılan alan 462 bin 500 metrekare. • Şehrin genişleme payı
10 kilometrekare. • Parklar ve açık alanlar 35 kilometrekare. • Tahliye
alanları 350 bin metrekare. • Orman koruma alanı 350 kilometrekare (bölge
dışında). • Altyapı 9 kilometrekare. • Metro uzunluğu 55 kilometre. •
Metro istasyonları: 43 • Hızlı Tren: 21 kilometre • Çevre yolları: 30
kilometre.
(Projede 60 kilometrekarelik alan üzerine kurulmuş olan, gece
nafusu 1,5 milyon olan, kilometrekare başına 26 bin kişinin düştüğü, gündüz
nüfusu ise 3.5 milyon olan ve kilometrekare başına 58 bin kişinin düştüğü
Manhattan ile karşılaştırma yapılıyor.)
Merkezlerin merkezi Yeni
İstanbul için hedefler
Projede dünyanın en önemli şehirleriyle
rekabet etmesi planlanan ve Merkezlerin Merkezi diye nitelenen Yeni İstanbul
için tasarım ve planlar şöyle sıralanıyor:
• Yeni İstanbul küresel bir
şehir, bir dünya şehri olacak. Yaşanacak, çalışılacak, iş yapılacak ve ziyaret
edilecek bir yer olarak dünyanın büyük şehirleriyle rekabet edecek. • Yüksek
düzeyde işleyen, faal bir şehir olacak. 21. Yüzyılın taleplerini tatmin edecek
enerji, su kaynakları ile ulaşım ve altyapı sistemlerine sahip olacak. •
Sakinlerine üretici olmalarını ve daha yüksek yaşam standartlarında bir hayat
sürmelerini sağlayacak kaynaklara geçiş sağlayarak eşitlikçi, tarafsız bir şehir
olacak. • Emniyetli ve sağlıklı bir şehir olacak. Güvenliğin, temizlik
altyapısının en uygun ve iyi şekilde sağlandığı, boş zaman değerlendirme
alanlarına sahip, sakinlerine sağlık hizmetleri sunan, deprem kurallarına uygun
yapılara sahip bir şehir olacak. • Eğitim ve öğrenim şehri olacak. 21.
Yüzyılın bilgi temelli küresel ekonomisi açısından kritik önemde olduğu üzere,
çocukların, gençlerin ve yetişkinlerin hayat boyu öğrenme imkanına sahip olduğu
bir şehir. • Etkinlik şehri. İletişim, medya, sanat, moda ve kültür
etkinlikleriyle dünyanın dört bir yanından insanları çeken ve ülke
ekonomisine katkıda bulunan bir şehir olacak. • Dünyanın dört bir yanından
teknoloji, sanat ve iletişimle ilgilenen ve sürekli hareket halindeki, çok iyi
eğitimli, gelişen genç insan grubu için cazibe merkezi olacak yaratıcı bir
şehir. • Deniz suyu, rüzgar ve güneş gibi alternatif enerji kaynaklarının
kullanımında lider bir şehir. • Güzel parkları, şık sokakları, kamu alanları
ve binalarıyla güzel bir şehir. • Yarattığı değer ve fırsatlarla dünyanın
dört bir yanından insanları ziyaret etmek, yaşamak, iş yapmak için çekecek bir
şehir.
Projede
sunulan haritalarda yeni demiryollarının inşasının ve bunların mevcut ağlarla
iki büyük aktarma istasyonuyla birleştirilmesinin planlandığı görülüyor. Yeni
İstanbul’un Karadeniz’e olan kıyılarında inşa edilmesi planlanan iki yeni liman
dikkat çekiyor. Limanlardan biri lojistik diğeri yolcu limanı olarak
kullanılacak. Ayrıca burada yeni bir havaalanı inşasının planladığı da
görülüyor. Karadeniz kıyısında yeni inşa edilecek yolcu limanından Eminönü,
Karaköy'e ve Harem’e ulaşabilecek bir su kanalı inşası planlanıyor. Bütün bu
tren istasyonları, tren yolları, yeni ve mevcut karayolları, birbirleriyle ve
yeni havaalanıyla bağlantılı olacak şekilde
tasarlanıyor.
Manhattan model alınıyor
Projede
dünyanın en önemli küresel merkezlerinden biri olan Manhattan’ın arazi
büyüklüğü, başarılı arazi kullanımı ve ulaşım ağları ile dünya
standartlarında iş merkezleri, konut, kültürel ve eğitim tesisleri
kapasitesi, bu tür tesislere sahip mahalle ve bölgelere sahip olması
açısından Yeni İstanbul’a model teşkil ettiği
kaydediliyor.
Bölgenin eşsiz doğası
korunacak
Projeye göre, Yeni İstanbul bölgenin eşsiz doğal
özellikleri etrafında ve bu doğal durumu ve dengeyi bozmayacak şekilde inşa
edilecek. Projede yer alan haritalardan anlaşıldığı üzere, yeni şehrin
sınırları içerisinde plajlar, ormanlık alanlar, su kaynakları katı bir şekilde
koruma altına alınıyor. Şehrin bunların çevresinde gelişmesi
planlanıyor.
Arazi yapısına uygun bir şehir olacak
Proje uyarınca, Yeni İstanbul’un sakinleri, ziyaretçileri ve
çalışanları İstanbul’a ve iş, kültür, eğitim, rekreasyon ((insanların boş
zamanlarında, eğlence ve spor amacı ile gönüllü olarak katıldıkları faaliyetleri
ifade ediyor) ve konut alanları arasındaki ulaşımları, hızlı ve kullanışlı
bağlantılarla sağlanacak. Yeni İstanbul, arazi yapısına uygun olarak inşa
edilecek.
Üç hilal boyunca…
Şehir
yoğunluğu, Yeni İstanbul’un inşa edileceği bölgenin ortasındaki üç hilal
modeli boyunca yaratılıyor. Daha düşük yoğunluklar ve yükseklikler dağlara ve
deniz kenarına giden eğimlerin üzerinde yer alıyor. Şehrin inşası yeni liman ve
hava limanı bölgesinden başlayacak.
Şehrin enerjisi alternatif
kaynaklardan
Proje uyarınca Yeni İstanbul’da şehir için gerekli
enerji deniz, rüzgar ve güneşten sağlanacak ve bu tasarımıyla şehir dünya lideri
olacak. Binalar inşa edilirken, iki katlı, akıllı cephe mantosuyla
kaplanacak. Böylece gereksiz ısı kaybından kaynaklanan aşırı enerji tüketimi
engellenecek.
Binalar enerjilerini kendileri üretecek
Yeşil alanlı çatı sistemlerinin yanı sıra, binalardaki enerji
ve su ihtiyacı, rüzgar türbinleri, güneş panelleri, yağmur suyu toplama
sistemleri, deniz suyu ve yağmur suyundan yeniden yararlanmayı sağlayacak
sistemler aracılığıyla sağlanacak. Enerji çiftliklerindeki güneş ve rüzgar
toplama sistemlerinin temelinde biodizel tesisleri bulunacak. Güneş panelleri
güneşi takip edecek şekilde dönebilecek. Biodizel tesislerden şehir için ilave
enerji sağlanacak. Her binanın kendi enerjisinin büyük bölümünü kendisinin
üretmesi planlanıyor. Öte yandan koruma altındaki orman alanları taze ve serin
bir mikro iklim yaratacak.
Acil durum önlemleri ve
deprem
Projeye göre, Yeni İstanbul deprem tehdidi altında
yaşayan İstanbul halkının hem tahliyesi hem de geçici barınak sorunlarını
çözecek planlarla tasarlandı. Acil bir stratejileri, lojistik ve ilkyardım
planlarını içeriyor. Şehirde acil durum tahliye alanları bulanacak. Bu alanlar
acil durumlar dışında rekreasyon amaçlı kullanılabiliyor.
Yer
altı şehri - yamaç oteli
Projeye göre, şehirde, normal
koşullarda metro, pazar yeri, toplantı merkezi, toplantı amaçlı otel, iletişim
merkezi olarak kullanılan alanlar, acil durum halinde acil komuta kontrol
merkezi, sağlık hizmetleri, gıda hizmetleri, iskan, yardım, lojistik merkezi,
iletişim altyapısı görevi görecek şekilde dönüşmek üzere tasarlandı.
Yeni
İstanbul’da yer altı şehri dikkat çekici unsurlardan biri. Buna göre, yer
altında inşa edilmesi planlanan ulaşım sistemleri, ticaret merkezleri, sergi
salonları, telekomünikasyon merkezleri ile acil durum sağlık üniteleri ve
sığınma tesislerinin şehri yaşama elverişli ve uzun ömürlü kılacağı
vurgulanıyor. Yer altı şehrine ait haritada, yer altı şehrinin üç hilal olarak
nitelenen kesimde inşa edileceği anlaşılıyor.
Yeni İstanbul, sıkı deprem
önlemleri, sürdürülebilir tasarım ve yenilenebilir enerji üretimiyle sakinlerine
güvenli, temiz bir çevre sağlayacak. Ayrıca güvenlik ve acil durum yanıt
sistemleri dominant ve kasvetli bir görünüm oluşturmadan yeni İstanbul’un
çehresine entegre edilecek. Güvenlik ve acil durum yanıt sistemleri günlük
yaşama uyum sağlayabilen, çeşitli acil durum senaryolarına yanıt sağlayacak
şekilde hızla dönüştürülebilecek esnek alanlar kombinasyonu içermesi
öngörülüyor. Merkezi olarak konumlanan bir Acil Durum Komuta ve Kontrol Merkezi
bir yer altı toplantı merkezini ve Merkezi İş Bölgesi içinde bir oteli de
kapsıyor. Bu konum aynı zamanda bir olay sırasında acil telekomünikasyon ağından
da sorumlu olacak.
Projede resimli olarak göze çarpan, ancak hakkında
detay verilmeyen planlardan biri de denize bakan bir yamaçta inşa edilmesi
düşünülmüş ve sığınak olarak da görev göreceği anlaşılan yamaç
otel.
Depreme karşı sıkı güvenlik
önlemleri
Projeye göre, Yeni İstanbul’da olası bir deprem
durumunda kullanılmak üzere tasarlanmış yer altı tahliye ve kurtarma alanları
bulunacak. Şehir, 21. Yüzyıl şehrinde olması gereken sivil savunma
tesislerine sahip olacak.
Felaket durumunda kamp alanları
hazır
Felaket durumlarında tahliye alanlarındaki merkezin
etrafında, bu merkeze bağlı olarak insanların barınabileceği kamplar yer
alacak. Bu kampların her biri en az 20 bin kişi alacak şekilde
tasarlanacak.
Şehir arazi özelliklerine göre inşa
edilecek
Topografik özellikler esas alınarak şu yapılaşma
ilkeleri uygulanacak:
• Alçak ve yatay binalar inşa etmek, böylece
binaların etrafından ve üzerinden manzaranın ve görüş açısının kapanmasını
engellemek, • Alçak, çoklu kullanımlı (ağırlıklı olarak kurumsal) binalar
kullanmak, böylece daha fazla manzara elde etmek • Deniz kıyısındaki kamusal
parkların doğal olarak gelişmiş alanlara giriş ve çıkışına izin
vermek.
Deniz kenarı ve yamaçlarda yapılaşma
ilkeleri:
• Bakış yönünün denize, dağlara ve ormanlık alanlara
olmasına önem vermek, • Rüzgarın dolaylı olarak denizden yol kat etmesine
organik bir sokak modeliyle izin vermek, • Çoklu bina yükseklikleri
kullanmak; ağırlıklı olarak alçak ve orta yükseklikteki binalar kullanmakla
birlikte yüksek binaların stratejik olarak entegre olmasını sağlamak, •
Ormanlık alanları, doğayı nerede yapılaşma olacağında öncelikli söz sahibi
olmasını sağlamak, • Doğaya dost ve yaşamaya elverişli bir yapılaşma
yaratmak, • Alçak binalar için beton/ahşap karışımını kullanmak, • Birlik
yaratmak amacıyla yerli materyaller, kiremit çatılar, kerpiç plaster ve
geleneksel renkler kullanılması, • Ağaçlar ve doğal bitki örtüsü ile inşa
biçimi arasında bir denge yaratmak, • Topografyadaki değişimlere göre sokak
modeli oluşturmak.
Merkez bölgelerde yapılaşma ilkeleri
• Yüksek ve orta yükseklikte binaları karışık olarak kullanarak
ulaşım merkezleri etrafındaki yoğun gelişime vurgu yapmak, • Orta yükseklikte
binaları blokları tanımlamak ve sokak boyunca yaya yönelimli bir çevre sağlayan
görünüm yaratarak yeşil alanlar oluşturmak, • Küresel, modern malzemeler
kullanmak – bölgenin şartlarını yansıtacak deneysel malzemeler ve cam, çelik,
beton, ahşabın kullanılması. • Belirgin bir şehir silueti yaratmak.
Üç
bölgeli Yeni İstanbul
Projenin ikinci bölümünde Yeni İstanbul’un
üç ayrı bölgesi anlatılıyor: Merkezi İş Alanı Bölgesi, Göl Bölgesi, Deniz Kenarı
Bölgesi.
1) Merkezi iş alanı bölgesi
Bunların
ilki, Merkezi İş Alanı bölgesi.
Projeye göre,
*
Merkezi İş Alanı sadece uluslar arası şirketlerin yeni bölgesel bürolarına ev
sahipliği yapmakla kalmayacak, ayrıca şehrin çok sayıda kültürel etkinliğinin de
merkezi olacak.
* Merkezi İş Alanı, şehrin sunması gereken tüm
kamusal tesislerin ve küresel yatırım için yeni alanlar dahil olmak üzere özel
fırsatların vitrini olacak.
* Merkezi İş Alanı’nın tasarımı,
konumunun topografyasına (arazi özelliklerine) göre
şekillenecek. Binalar, arazinin topografik özelliklerine uygun olarak
çeşitli yüksekliklerde inşa edilecek. Vadiler, insanların kuzeyden güneye hem
özel ulaşıma hem de toplu taşımacılığa imkan verecek yollara ev sahipliği
yapacak.
* Merkezi İş Alanı’nın en önemli doğu ve batı ulaşım omurgasının
hemen yanına birden fazla ulaşım sistemine hizmet verebilecek büyük bir istasyon
yerleştirilecek.
* Projeye göre, Atatürk Parkı, Merkezi İş
Alanı’nda önemli bir rekreasyon alanı ve görsel bir yapı. Zengin doğası ve bitki
örtüsü, çeşitli rekreasyon fırsatları ve manzara koridorları sağlayacak. Atatürk
Parkı yakınındaki caddelerde, önemli bir üniversite, lüks konutlar, şirketler,
kafeler, restoranlar, müzeler, konser salonlar ve dükkanların dahil olduğu
farklı alanlara hizmet edecek yapılar sıralanacak.
* Merkezi İş
Alanı, bir akvaryum, Ulusal Kütüphane, Karşılaştırmalı Türk Sanat Müzesi, Doğal
Tarih Müzesi, Bilim ve Teknoloji Müzesi ve Büyük Cami gibi çok sayıda büyük
yapıya ev sahipliği yapacak.
Halkın ve ziyaretçilerin hareketli bir şehir
deneyimini yaşayabilecekleri çok sayıda park, kamuya açık alan ve kanal boyunca
dükkanlar, restoranlar ve gece kulüplerinin sıralandığı tahta kaldırımlar
olacak. Şehir sakinleri ve ziyaretçiler şehir yaşamından uzaklaşmak
istediklerinde çok uzağa gitmeleri gerekmeyecek, Karadeniz kıyısı boyunca uzanan
ve Merkezi İş Alanı’nın hemen yanındaki doğal parkın keyfini
çıkarabilecekler.
Merkezi iş alanının
konumu
Merkezi İş Alanı, şehrin karayollarının, demiryolunun ve
İstanbul’a uzanan kanalın kesiştiği bölgede kurulacak.
Merkezi iş
alanı planı
* Yeni İstanbul’un yüksek teknolojiyle
donatılmış Merkezi İş Alanı, küresel şirket merkezleri, lüks ofisler, konut ve
ticari kullanımlar; büyük kültürel ve rekreasyon tesisleri ve önde gelen
kurumlar ve araştırma merkezlerinin birleşme noktası olacak.
*
Merkezi İş Alanı, onu bölgenin doğal ve topografik koşullarına bağlayan şık
caddeleri, su kanalı kıyıları ve denize cephesiyle Yeni İstanbul’u dünya
çapındaki küresel şehirler arasına damga vurmasını sağlayacak.
*
Bina yükseklikleri Merkezi İş Alanı boyunca rasyonel bir şekilde yayılacak.
Gökdelenler önemli yollar kenarında inşa edilirken daha alçak binalar
Karadeniz’e bakacak.
Proje sunumunda yer alan harita ve çizimlerden
şehrin Eminönü’ne kadar uzanması planlanan su kanalıyla ayrılan bölümlerinin
köprülerle birleştirilmesinin tasarlandığı anlaşılıyor.
2) Göl
bölgesi
Yeni İstanbul’u oluşturan üç bölgeden biri olan Göl
Bölgesi, projede şöyle anlatılıyor:
* Bölgenin batı bölümünün
topografyası göller ve göletler arasına serpiştirilmiş bir dizi yükseltiye
sahip. Bu durum mahallelere ve yayalara su kıyısına bolca ulaşım yönünde eşsiz
bir fırsat sunuyor. Bölgenin tasarımında mevcut doğal kaynakların güzelliğinin
korunması esas alınıyor.
* Gölün etrafında aşağı yukarı 100 metre
genişliğinde bir yeşil kuşak (yeşil alan) bulunuyor. Yeşil kuşak gölün yakın
çevresinde yapılaşmayı engelliyor. Bu alan yapıların sayısı gölden uzaklaştıkça
artacak şekilde düzenleniyor.
* Göl bölgesinin tasarımında şehir
sakinlerinin kullanabileceği sosyal ve kültürel tesislerin kullanıldığı yeşil
alan olmasına önem veriliyor. Yapılaşmanın olmadığı göl boyunca parklar ve ahşap
yürüyüş yolları insanları çeşitli etkinliklerin gerçekleştiği göl kenarına
ulaştırıyor.
* Özel ulaşım ve toplu taşıma ağı, göl bölgesinin
şehrin diğer taraflarına bağlıyor. Gölün etrafından uzaklaştıkça yükselen ticari
binalar ve yaşam konutları organik şekillere sahip. Yapılar bu şekillerini gölün
dairesel biçimine uygun olarak alıyor.
Göl bölgesi
konumu
Göl Bölgesi’nin Yeni İstanbul’un Batı yakasında kurulması
planlanıyor. Göl Bölgesi, şehrin çok sayıda gölüne, açık alanına ve ormanlık
alanlarına rahatça ulaşım imkanı bulunan yaşam konutları ve yaşama-çalışma
alanlarını sunuyor.
Göl bölgesi planı
* Göl
Bölgesi, Yeni İstanbul’un diğer ağırlıklı yaşam bölgeleri gibi, küresel şehrin
tüm imkanlarına ulaşım olanağı sunarken, aileler için güvenli ve sağlıklı
bir ortam sağlıyor.
* Göl Bölgesi’nde okullar, parklar, rekreasyon
alanları bulunuyor ve ortak kullanım için tesis edilen binalar, dini kurumlar ve
marketlere ev sahipliği yapıyor. Bu yapıların tümü şehrin geri kalanına,
ev ve iş arası yol süresini azaltan ve aile yaşamı için daha fazla zaman
sağlayan hızlı ulaşım olanaklarıyla bağlanıyor. Göl Bölgesi’nde bir parktan iki
bloktan fazla uzaklıkta bulunan ev yok.
* Göl Bölgesi’nde göl
etrafında alçak binalar ve doğal yapılar bulunuyor, yüksek binalar
bunların arka tarafında yer alıyor. Mahalle yaşamına olanak verecek şekilde
çoklu kullanım. Göl üzerinde tahta köprü, yürüyüş alanı.
3) Sahil
bölgesi
* Yeni İstanbul’un üçüncü bölgesi olan Sahil
Bölgesi, şehrin doğu kıyısında konumlanacak ve doğu kısmından şehre yolculuk
yapanlara açılan ilk kapı görevini görecek.
* Bu bölge terk edilmiş eski
maden ocaklarının bulunduğu yerde. Bu da bölgede toprağın erozyon sorunlarına
maruz kalmasına neden olmuş. Dar ve derin bir vadi bölgeyi ikiye ayırıyor.
Arazinin doğu kısmında denize doğru tepecikler ve sarp kayalıklar bulunuyor.
Bölgenin batı kısmında sahil manzarasına hakim yükseltiler
bulunuyor.
* Yeni İstanbul’un diğer bölgeleri gibi bu bölgenin de
arazi yapısı, topografya özellikleri göz önünde bulundurularak inşa edilmesi
öngörülüyor. Bu bölgede dünya standartlarında eğitim veren bir ekoloji ve
sürdürülebilirlik üniversitesi gibi kurumların yanı sıra bir aktarma istasyonu,
belediye, yönetimsel birimler ve mahkemeler gibi merkezi hizmetler veren
binalarla ve yüksek noktalarda şehir alanları bulunuyor.
*
Karadeniz sahili boyunca marina ve diğer rekreasyon alanları yerleştirilirken,
bölgenin yamaçlı olması nedeniyle cadde ve sokaklar yorucu olmayacak bir
yürüyüşe imkan verecek şekilde ve yüksek noktalardaki kurumlardan deniz kenarı
bölgelere kolay geçişe olanak sağlayacak biçimde düzenlenecek.
*
Projeye göre, Sahil Bölgesi, Yeni İstanbul’un Karadeniz’e bakan yaşama-çalışma
alanlarından birine örnek teşkil ediyor. Ailelerin, ziyaretçilerin ve iş gücünün
plajlara, doğal alanlara ve parklara geçişine imkan veriyor. Hızlı ulaşımla
şehrin geri kalanına bağlı olan Sahil Bölgesi’ndeki sokaklar ve bloklar arazinin
doğal yapısına uygun olarak inşa edilecek. Her köşeden Karadeniz manzarası
sağlanacak. Deniz kenarı, parklar ve ormanlar üniversite, cami ve ortak
kullanıma açık binalar gibi önemli yapıların çevresini oluştururken, bölgenin
hızlı aktarma istasyonuna bağlı büyük bir pazar da burada yer
alacak.
Önemli binaların girişi Mekke yönüne
bakacak
Projede bölge için tasarım ilkeleri şöyle
sıralanıyor:
1 Kamu alanları için yükseltiler 2 Kamu alanı ve oteller
için deniz kıyısı 3 Bina yüksekliğinin topografyaya göre oluşması 4
Yapıların Karadeniz’e bakması 5 Önemli binaların girişlerinin Mekke’ye
bakması 6 Bloklarda çoklu kullanım 7 Blokların tepesinde açık alan
Deniz üzerinde kültür merkezi
Projede, marina ve
sahil bölgesinde denizin üzerinde inşa edilmesi planlanan kültür merkezine dair
resimler de yer alıyor.
Dolaşım
Sahil bölgesinde
yaşayanlar, ziyaretçiler ve çalışanlar Yeni İstanbul’un diğer bölgelerine pratik
ve hızlı ulaşım ağlarıyla rahatça geçiş yapabilecek.
Açık
alan
Tüm bloklar ve binalar arasında yürümeyi kolaylaştıran
mesafe ve konumlanma.
Kamu binaları
Yaşam
kalitesini artırmak üzere, üniversiteler, camiler, müzeler ve kültür merkezleri
Sahil Bölgesine dağıtılacak.
Rüzgar yönü
Rüzgar,
doğrudan olmayan bir şekilde Sahil Bölgesi’nde dolaşarak şehrin sürdürülebilir
sistemine katkı sağlayacak. Bahçeler blokları park sistemine
bağlayacak.
Manzara koridorları
Sokaklardan ve
bloklardan Karadeniz’in görülmesinin
sağlanması.
Son bölüm: Araştırma ve diğer
şehirlerden ve yapılardan Yeni İstanbul için çıkarılan
dersler
Hong Kong Nüfus:
6.997.000 Yüzölçümü: 1104 km2 Hong Kong başlarda mükemmel doğal limanı ve
canlı Çin ticaretine dayalı olarak gelişti. Fakat kentin dünyanın en önemli
ticaret ve finans merkezlerinden biri olmasına imkan veren sürdürebilir ticari
büyüme için gerekli işgücü ve diğer kaynaklar, topraklarının genişletilmesi ile
mümkün oldu. Alanı ve doğal kaynakları hala sınırlı olan Hong Kong'ın
toplu taşıma sistemini yaygın olarak kullanması büyük rahatlık sağlıyor. Toplu
taşıma katmanları nüfusun büyük çoğunluğunu taşıyabilen etkin bir şebeke
yaratıyor. Hong Kong'un ödüllü Octopus Card sistemi kullanıcıların ulaşım ve
diğer mal ve hizmetler için önceden ödeme yapmasına imkan tanıyor.
Yeni
İstanbul için dersler:
1. Hong Kong'un büyük nüfusu ve ulaşım ihtiyaçları
etkinlik ve mükemmellik sergiliyor. 2. Octopus'la 460'ın üzerinde ayrı alanda
hizmet alınabiliyor; buna toplu ulaşım, giyim mağazaları, fırınlar, otoparklar,
sinemalar, mini marketler, fast food zincirleri, yapı marketler, kişisel bakım
ürünü dükkanları, fotoğrafçılar, fotokopiciler, süpermarketler ve otomatlar...
Londra Nüfus: 7.657.000 Yüzölçümü: 1579
km2 Londra 2. Dünya Savaşı'ndaki ağır bombardımanın ardından tekrar inşa
edildi. Bu süreçte çok çeşitli mimari üsluplar uygulandı. Bu mimari bütünlük
yoksunluğu, Londra'ya kendine has karakterini vermektedir. Yüksek göç oranları
Londra'yı ırksal ve kültürel çeşitliliğin had safhada olduğu kentlerden biri
haline getirdi. Bugün dünyanın 2. büyük finans merkezi ve 6. büyük ekonomisi
konumunda. Kent devasa bir toplu ulaşım ağına ve beş uluslararası havaalanına
sahip. Yılda 27 milyon ziyaretçi çekiyor.
Yeni İstanbul için
dersler: 1. Bir toplu ulaşım sistemi İstanbul'un trafik sorununun üstesinden
gelmesine yardımcı olabilir. 2. Bir kentin mekan duygusu vermesi için
bütünlüklü bir mimari üsluba sahip olması gerekmiyor.
İstanbul Kent merkezi meskenler ve ticarethanelerin
karışımından oluşuyor. Toplam alanın yüzde 1'inden azı parklara ayrılmış
durumda. Fay hatları üzerinde olan kentte 50 binden fazla binanın dayanıksız
olduğu tahmin ediliyor. Kentteki binaların üçte ikisi tehlikeli deprem
bölgesi içinde bulunuyor.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Kentihn
güvenliğini sağlamak için sıkı inşaat kurallarının devreye sokulması
gerekiyor. 2. Kentin büyümeyi kaldırması için bir plana ihtiyacı var.
Paris Nüfus: 12.067.000 Yüzölçümü: 14.518
km2 Yılda 30 milyondan fazla turistin ziyaret ettiği dünyanın en popüler
turizm merkezi. Sayısız ikonik binaya, dünyaca ünlü kuruma ev sahipliği yapıyor.
19 asrın ortalarında yeniden düzenlenen kente geniş bulvarlar ve neo klasik taş
binalar karakterini veriyor. Bu karakteri korumak için kent merkezinde katı kent
planlama ilkeleri uygulanıyor.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Paris
çok geniş yeşil alana sahip, böylece binaların sıralandığı caddeler canlılık
kazanıyor. 2. Eyfel Kulesi ve Zafer Takı gibi kültürel ve tarihi hazineler
eşsiz bir cazibe merkezi oluşturuyor.
Tokyo Nüfus:
12.790.000 Yüzölçümü: 2.187 km2 Dünyanın en kalabalık metropollerinden
biri. Güvenli caddeleri, en temiz taksileri ve en dakik trenleri ile ünlü.
Deprem kent için daimi bir tehdit. İnşaat kuralları bu yüzden sıkı. Dünyanın
dört bir köşesinden gelen farklı iş kolları, endüstriler ve yatırımlarla tam bir
'küresel kent'.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Depreme dayanıklı
inşaat teknolojilerinin kullanımı. 2. Kentin etkin şekilde işlemesini
sağlayan iyi organize edilmiş ulaşım sistemi. 3. Çeşitlilik gösteren alt
merkezlerle kentte kendine has mekanların yaratılması.
Yeni
Songdo Güney Kore'nin Incheon bölgesinde, başkent Seul'ün 65
kilometre güneyinde 607 hektarlık doldurulmuş alanda oluşturulan küresel bir
ekonomi merkezi. Projenin 2014'te tamamlanması planlanıyor. Uluslararası
şirketlerin rahatlıkla yerleşip faaliyet göstereceği dinamik bir 21. asır kenti
olması amaçlanıyor.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Kentin, çevresinde
bir faaliyet zincirinin oluşmasını sağlayan merkez görevi görecek şekilde,
stratejik olarak konumlandırılması. 2. Kent alanının denize doğru
geliştirilmesi.
La Defense Kıta Avrupa'sının en
büyük ticaret merkezi. 1958'de yapımına başlandı ve değişim geçirip gelişerek
bugüne kadar geldi. 31.4 hektar üzerinde 1500 şirket faaliyet gösteriyor, 20 bin
kişi yaşıyor, 350 milyon metrekare ofis alanı yer alıyor. Bölgenin simgesi
haline gelen ünlü anıtsal modern kemer 1989'da inşa edildi.
Yeni İstanbul
için dersler: 1. Hayatı kolaylaştıran imkanlar yaratılması ve alanın 24 saat
yaşayan bir ortam sağlayacak şekilde dengelenmesi. 2. Ekonomik refahın
fiziki bir sembolünün oluşturulması. 3. Simge haline gelen
anıtsal bir yapı inşa edilmesi.
Pudong Huangpu Nehri
ve Doğu Çin Denizi arasında kurulan yeni finans ve ticaret merkezi. 1.5
milyon insanın sirkülasyon halinde olduğu yaklaşık 130 kilometrekarelik bir
bölge. Dünyanın en yüksek binası Şangay Dünya Finans Merkezi burada inşa
ediliyor. Dünyanın en büyük 500 şirketinden 90'ının burada bürosu
var.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Kapsamlı bir planlama modelinin
uygulanması. 2. Altyapı, bölgesel bağlantılar ve ulaşımın ıslahı üzerinden
adım adım geniş çaplı bir projenin örgütlenmesi. 3. Uluslararası firmaların
yatırımlarını cezbetmesi. 4. Küresel yatırımla yerel yatırım arasında, yeni
ekonomik kalkınma fırsatları yaratacak şekilde dengelenmesi.
Roppongi Tepeleri 13 hektarlık alanda, 4 milyar
dolar harcanarak kuruldu. Japon enformasyon teknolojisi endüstrisinin simgesi.
Sadece bir ticaret merkezi değil, önemli sosyal etkinlikler de sunuyor. Haftada
400 bin kişi burayı ziyaret ediyor. Önemli özelliklerinden biri, devletten hiç
destek almaksızın, sadece özel bir teşebbüs olarak hayata
geçirilmesi.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Vizyon sahibi güçlü bir
müteşebbisin önderliğinde yaratılması. 2. Ekonomik faydanın yanında hayat
kalitesinin yükseltilmesini öngörmesi.
Tsukuba Bilim
Kenti Tokyo'nun 40 kilometre kuzeyinde 27 kilometrekarelik alanda
1960'larda kurulan araştırma ve eğitim merkezi. Halen 200'den fazla araştırma
kurumuna, 200 bin insana ev sahipliği yapıyor. Geniş yeşil alanları ve
sosyal tesisleriyle de dikkat çekiyor. Çevreye duyarlı uygulamalar yaygın.
Gelişmiş bir hızlı raylı sistemle diğer bölgelere bağlanıyor.
Yeni
İstanbul için dersler: 1. Eğitim ve araştırmaya yatırım yapmak. 2. Kentle
çevre bölgeleri bağlayan hızlı ulaşım sistemlerine yatırım
yapmak.
Aerotropolis İsmi bir kavram haline gelme
yolundaki merkez. Havacılıkla bağlantılı ofisleri, ticareti, sosyal etkinlikleri
ve yaşam alanlarını bir araya toplayan kompleks anlamına geliyor. Havaalanlarını
yerel gelişmenin güçlü birer motoru haline getirmeyi amaçlıyor. Bir aetotropolis
havaalanı hattında 10 ila 40 kilometrelik bir çapta uzanabiliyor. Dubai Dünya
Merkezi Havaalanı ve Hong Kong Uluslararası Havalimanı örnek olarak
verilebilir.
Yeni İstanbul için dersler: 1. Ticari ve meskene yönelik
kullanımlar arasındaki ayrımı ortadan kaldırması. 2. Yabancı yatırımcılar
için çok cazip bir seçenek oluşturması. İstanbul trafik ve dengesiz gelişim gibi
sorunları nedeniyle yatırımcılar için zorluklar barındırıyor. Küresel bir kent
olması için bu sorunlarını çözmesi gerekiyor.
Siber
Kent
Enformasyon Teknolojisi merkezleri. Kaliforniya'daki
Silikon Vadisi örnek olarak gösterilebilir. Britanya'nın Manchester kentindeki
Media City UK de bir başka örneği olma yolunda.
Modern İslam
Mimarisi Geleneksel İslam mimarisi pek çok büyük organize edici
ilkeye dayanır; bunların başında her şeyde Allah'ın Gücü'nün kabul edilmesi
gelmektedir. Büyük kubbeler, minareler ve avlular Allah'ın gücünü ve büyüklüğünü
yansıtır. Diğer kilit unsurlar geometri, ışık kullanımı ve sudur. Geleneksel
İslam kenti açık ve kapalı alanların hiyerarşik dizilimi üzerinden örgütlenir.
Açık, yarı açık ve mahrem alanlardan oluşan üçlü bir sisteme dayanır. Kentsel
bölgedeki başlıca kamusal alanlar çarşılar ve merkezi camilerdir.
Yeni
İstanbul için dersler: 1. Allah'ı yücelten güzel ve anıtsal şehirler yaratmak
için en son teknolojinin kullanılması. 2. Kilit önemdeki su ve manzara
unsurlarının dahil edilmesi.
Sürdürülebilirlik
Güneş
enerjisi: 200 Megavatlık tek bir Güney Kulesi enerji santralı yaklaşık
200 bin meskene yetecek enerjiyi üretiyor. Rüzgar enerjisi:
Denizde kurulan rüzgar türbinleri karadakilerden boyut olarak daha makul ve daha
az gürültülüdür. Ortalama rüzgar hızı açık deniz üzerinde ciddi şekilde daha
fazladır. Genellikle karadakilerden daha yüksektirler, fakat büyük kısmı suyun
altındadır. İnşası daha pahalı ve işletilme ve onarım maliyetleri daha
fazladır. Su enerjisi: Havadan çok daha yoğundur. Bir su
türbini cam ve karbon fiberden yapılır ve deniz suyundan fazla etkilenmeyen yan
materyallerle güçlendirilir. Deniz hayatında sorun yaratmalarını engelleyecek
yavaşlıkta dönerler. Türbin başına inşa ve sürdürme maliyeti, miktar arttıkça
azalır.
Nakil hatları doğrultusunda gelişme ABD
Virginia'daki Arlinghton County, Brezilya Curitiba, Danimarka Kopenhag, Almanya
Münih bu tür gelişme modelinin örnekleridir.
Yeni İstanbul için
dersler: 1. Nakil hatları boyunca doğrudan gelişme. 2. Çok katmanlı
ulaştırma seçenekleri oluşturmak. 3. Kontrolsüz yayılmayı engelleyen
politikalar. 4. Karşılanabilir çevre dostu ulaştırma seçeneklerinin
sunulması. 5. Motorize olmayan ulaştırmayı cazip hale getirip otomobil
kullanımının azaltılması.