Başkent'in Meydanları Otopark...
Dert 'Kale'si
Ankara'ya Yeni Metro Hattı!
Elektrikli Ulaşım Denemeyle Başladı
Ankara'nın Alt Yapısında "Sağanak"...
Aydınlık Proje Karanlık Başladı
Çelik Köprüde Sona Doğru
'Bize Ne Bilgi Verdiler Ne...
Ankara'nın 5 Çıkışına Tanesi...
Ankara Büyükşehir Belediyesi'nden...
24 Saatte 160 milyon TL’lik...
Kurdele Keserek Rögar Kapağı Açtılar!
Ankara Metrosu'nda Gölet Rötarı!
Belediye Garajı Rezidans Oluyor
İstanbul'a İkinci Teleferik Hattı!
İşte "İstanbul'a Teleferik"...
"Boğaz'a Teleferik" İlkokul...
Etiler ile Çamlıca Arasına Teleferik!
Teleferik’te İlk Harç Döküldü
Uludağ'da "Teleferik" Kıyımı!
"Ankara'ya Teleferik Hayalperest...
Metro Hattına Teleferik ile Bağlantı!
Uzungöl'e Teleferik Projesi...
Çamlıca'dan Mecidiyeköy'e Teleferik
Ankara’da Teleferiğin İşi Ne?
ODTÜ Ormanından geçen yol projesiyle tepki toplayan Ankara Büyükşehir Belediyesi'nin bir başka tartışmalı projesi de Yenimahalle teleferiği. Şentepe-Yenimahalle arasında çalışmalarına devam edilen proje daha başlamadan tepki toplamıştı.
Evrensel'den Birkan Bulut'un haberine göre, halkın tepkisi nedeniyle polis ordusu eşliğinde başlayan teleferik inşaatına dair yargı süreci de devam ediyor. Bilirkişi raporunda teleferiğin maliyetinin kamuyu zarara uğratacak nitelikte olduğuna dikkat çekilmişti. Diğer yandan geçtiğimiz günlerde teleferiğin ayaklarının çevresinde çökme yaşandı. Peki çok da alışık olmadığımız bu ulaşım aracı, iddia edildiği gibi trafik sorununu çözecek mi?
Km’si 8 milyon dolar Teleferik projesinin maliyeti belediyenin “ucuz ulaşım” söylemini de boşa çıkarıyor. Ulaşım Uzmanı Erhan Öncü, kilometre başına 8-9 milyon dolar yatırım harcaması yapılacak olan Yenimahalle teleferiğinin yoğun saatte bir yönde 2400 yolcu taşıyabildiği dikkate alındığında, bir yolcu kapasitesi için maliyetin yaklaşık 3 bin 300 dolar olacağına işaret ediyor. Saatte bir yönde 70 bin yolcu taşıyan ve kilometresi 50 milyon dolar olan metroda bu miktar 1000 doların altına iniyor. Dikimevi ve AŞTİ arasında sefer yapan Ankaray’ın kilometresinin yapım maliyeti 50 milyon iken, İstanbul metrosunun kilometre maliyeti 100 milyon dolar düzeyinde. Öte yandan metronun saatte bir yönde taşıyabileceği yolcu kapasitesi 70 bin iken, teleferikte bu sayı bin ila 4 bin arasında seyrediyor. Teleferik maliyetleri dünyanın farklı ülkelerinde kilometresi 10-35 milyon dolar civarında. 70 bin kapasitesi olan 100 milyon dolar maliyetli İstanbul metrosu ile ortalama yolcu kapasitesi 2 bin civarında ve 10 bin dolar maliyetli teleferik karşılaştırıldığında teleferik ısrarının nedeni anlaşılamıyor. Yenimahalle tepkili Yenimahalle’de tartışmalarla devam eden teleferik projesi bazı sokakları da işlevsizleştiriyor. Sevgi Sokak da deyim yerindeyse çıkmaz sokağa dönüşecek yerlerden biri. Dar bir yola sahip olan bu sokağın önemli kısmını Fatih İlköğretim Okulu oluşturuyor. Ancak okulun hemen dibine yapılan ve asfaltın çökmesiyle kaygıları arttıran teleferik direği, halkın huzurunu kaçıyor. Konuyla ilgili görüştüğümüz mahalleli, direğin sokağı daraltarak hem canlarını tehlikeye attığını, hem de mallarına zarar verdiğini söylüyor. Çocuklar korkuyor Sıdıka Okka, çocuklarının hasta olduğunu ve teleferik direğinin her an binanın üstüne yıkılabilecek olmasından korktuklarını söylüyor. Direğin sokağa dikilmesinin ardından birçok eve satılık ilanının asıldığına dikkat çeken Okka, Büyükşehir Belediyesinin teleferik çevresindeki evlerin değerinin artacağına ilişkin açıklamalarına da itiraz ediyor. Direğin ilkokulun bitişiğinde olmasından dolayı öğrencilerin de korktuğunu ifade eden Okka, çocukların direk yanından koşarak geçtiklerini dile getiriyor. Sokaktan gelen araçların direk nedeniyle kazaya yol açabileceğine dikkat çeken Okka, “Yarın direğe vurmayacakları ne belli” diye sordu. Nuriye Aslan da çocukların okul giriş ve çıkışlarında tedirgin olduğunu belirterek, proje için halk oylaması yapılmasını öneriyor. Ambulans nasıl girecek? Hakkı Tataroğlu, Sevgi Sokağı’nın huzurlu ve nostalji bir sokak olduğunu dile getirdi. “Üzerinden teleferik geçsin diye bu evi tutmadım” diyen Tataroğlu, teleferik direği sokağımızın tüm özelliğini yok etti görüşünde. Direk etrafında koruma önlemleri alınsa dahi bu sefer de itfaiye, ambulans gibi araçların sokağa giremeyeceğini ifade eden Tataroğlu, Büyükşehir Belediyesine seslenerek “Bu proje hangi sorunu çözecek” diye sordu. Şeriz Tataroğlu da birçok ulaşım aracı varken teleferiğin trafik sorununu çözmeyeceğini belirtti. Teleferik vagonlarının evlerinin üzerinden geçmesinin kendilerini rahatsız edeceğini dile getiren Tataroğlu, direğin görüntüsünün dahi bir kirlilik oluşturduğunu söyledi. Teleferik eksiklerle dolu Büyükşehir Belediyesinin Yenimahalle dışındaki ilçelerde de teleferik projeleri var. Belediye, Etlik-Sıhhiye, Kızılay Dikmen, AOÇ-İvedik, Karapürçek-Siteler ve Doğantepe-Siteler arasında teleferik yapmayı planlanıyor. Yenimahalle teleferiğin yapılaması gereken hiçbir etüt ve analizden geçmemesi de başka bir tartışma konusu. Buna ilişkin Öncü’nün paylaştığı bilgiler çarpıcı. İşte Yenimahalle teleferiğinin eksikleri: Ulaşım Ana Planı, Ulaşım Etüdü, Teknik Fizibilite Etüdü, - Ekonomik ve Mali Fizibilite, Risk Analiz Etüdü, Çevresel Etki Değerlendirmesi, Katılımcı Projelendirme. |