Türk Yapı Sektörü Raporu 2016 - page 40

38
|
TÜRK YAPI SEKTÖRÜ RAPORU 2016
inşaat sektörü diğer sektörlere göre daha fazla risk altındadır ve
işçi sağlığını ve iş güvenliğini sağlamak daha güç ve karmaşık ola-
bilmektedir.
İnşaat sektöründe iş sağlığı ve güvenliği konusundaki eksiklik, ya-
şanan ekonomik, bilimsel ve teknolojik gelişmelerden, iş kazalarını
önlemek amacıyla yararlanılmamasından kaynaklanmaktadır. İş ka-
zalarını önleyici tedbirler almak için yapılacak harcamaların gereksiz
olduğunu düşünen işverenler, işçilerin gerektiği kadar dikkatli olma-
dığını, kazaların işçilerin dikkatsizliğinden kaynaklandığını düşünmek-
tedir. İş kazalarının oluşmasındaki asıl neden, iş sağlığı ve güvenliği
konusunda yapılacak düzenlemeler için gerekli harcamaların yapıl-
mamasıdır. Ancak iş kazalarını önlemek için yapılacak her türlü gü-
venlik harcaması ve yatırım, iş kazası meydana geldikten sonra orta-
ya çıkan dolaylı ve dolaysız maliyetlerden daha azdır.
Yıllar itibarıyla inşaat sektöründe ve Türkiye genelinde mey-
dana gelen iş kazaları sonucu ortaya çıkan ölüm sayıları aşağıda
sunulmaktadır. İnşaat sektörü, en çok ölümlü iş kazalarının ger-
çekleştiği sektör olmayı sürdürmektedir. Tabloda 2013-2015 yılı
verileri Sosyal Güvenlik Kurumu'na aittir ve kayıtlı çalışanlar için
istatistik tutulmaktadır. 2016 yılı verisi ise İşçi Sağlığı ve İş Güven-
liği Meclisi'ne aittir.
PROJELER
PROJE TUTARI
(MİLYON TL)
2016 YILI ÖDENEK
TUTARI (MİLYON TL)
Ankara-İstanbul Hızlı Tren
12.769
608
Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hattı İyileştirme ve Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi İnşaatı
12.146
1.427
Yüksek Hızlı Tren Seti (106 Adet)
10.348
106
Ilısu Barajı ve HES (GAP)
6.476
916
Silvan I. Merhale (GAP)
6.186
350
İzmir-Aydın Otoyolu (İzmir Çevreyolu Devamı)
5.953
24
Yeni Demiryolu ve İkinci Hat Yapımları
5.567
335
Kanal İstanbul Bağlantı Yolları Etüt Proje ve Yapımı
5.380
3
Sivas-Erzincan Demiryolu (DAP)
5.126
10
Aşağı Fırat II. Merhale (GAP)
4.968
240
Fırsatları Arttırma, Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi
4.600
1.020
Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak-İzmir Demiryolu
4.529
633
Kemerhisar-Pozantı Otoyolu (Kemerhisar ve Niğde Bağlantı Yolu Dahil).
4.265
28
Kralkızı-Dicle I. Merhale (GAP)
3.375
220
Kuzey Marmara Doğalgaz Depolama Tevsii Projesi
3.259
7
Ankara-Sivas Demiryolu
3.256
350
Ankara Metroları Tamamlama Projesi
3.202
878
Samsun-Bafra-Sinop (YHGP) (DOKAP)
3.197
11
Kiğı Barajı ve HES (DAP)
3.058
169
Tuz Gölü Doğalgaz Yeraltı Depolama (KOP)
2.722
147
İlk 20 Toplam
107.661
7.335
2016 YILI YATIRIM PROGRAMI İLK 20 BÜYÜK KAMU YATIRIM PROJESİ
Kaynak: Yatırım Programı 2016
İNŞAAT SEKTÖRÜNDE İŞ KAZALARI
Son yıllarda Türkiye’de inşaat sektöründe işçi sağlığı ve güvenliği
konusu ön plana çıkmaktadır. Her yıl pek çok çalışan, çalışma alan-
larında meydana gelen kazalar sonucunda ölmekte, yaralanmakta
veya hastalanmaktadır. Ayrıca ekonomi de dolaylı olarak zarar gör-
mektedir. Bu nedenle iş kazası ve meslek hastalıklarının azaltılması
konusunda toplumsal bilinçlenme, büyük önem taşımaktadır.
İş kazaları ve meslek hastalıkları özellikle inşaat sektöründe
daha fazla yaşanmaktadır. Bunun en önemli sebebi, inşaat sektö-
rünün kendine özgü çalışma koşulları olmasındandır. İnşaat sek-
törünün diğer sektörlerden farklı olmasının başlıca nedeni, her
projenin birbirinden farklı olması ve bu yüzden her projede deği-
şik çalışma koşulları ve farklı risklerle karşı karşıya kalınmasıdır.
İşçiler, endüstriyel sektördeki gibi tek bir fabrikada çalışma imkâ-
nı bulamadıkları gibi sürekli olarak bir projeden başka bir proje-
ye hareket halindedir.
Bunların yanı sıra inşaat, tehlikeli ve bir sürü risk içeren faa-
liyetlerden oluşmaktadır ve bu ortamda çalışmak için tecrübeli
ve fiziksel zorluklara alışık olmak gerekir. Ayrıca bir inşaat proje-
sinde aynı anda birden fazla işçi grubu da çalışabilir ki bu da teh-
like ve riskleri daha da arttırmaktadır. Bu nedenlerden dolayı,
1...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,...236
Powered by FlippingBook