Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.

Ankara'nın Merkezi AVM'lere Direniyor

Gazi Üniversitesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü öğretim elemanlarının Tübitak ile ortaklaşa yaptığı araştırma, düşünüldüğünün aksine Ankara kent merkezinin ticari anlamda ölmediğini gösterdi. Detaylar için Dr. Özge Y. Ercoşkun ve Dr. Burcu Özüduru'ya kulak veriyoruz.

Mesut Tufan
2 Ankara'nın Merkezi AVM'lere Direniyor

strong>Elde ettiğiniz verilerde nasıl bir profille karşılaştınız?

BurcuÖ: İlginç bir şekilde özellikle gençlerin, öğrencilerin, Ankara kent merkezini yoğun biçimde kullandıklarını gördük. Özellikle 18 – 24 yaş aralığı öne çıktı; ayrıca orta gelir grubu da yüksek çıktı. Burada altı çizilmesi gereken nokta, alışveriş caddelerinin ölmediği; ancak bir ayrışmanın olduğu.

ÖzgeE: Alt – orta sınıf, bazı emekliler, ama daha çok gençler, arkadaşlarıyla buluşma ve daha çok eğlence amaçlı olarak caddeleri tercih ediyorlar. Alışveriş de, özellikle giyim konfeksiyon sektörü, oldukça yüksek tercih sebebi olarak görünüyor. İzmir ve Sakarya Caddeleri gibi düzenlenmiş yaya bölgeleri çok kullanılıyor; buraların memnuniyet düzeyi yüksek. En büyük problemler, otopark sorunu ve trafik yoğunluğu. Hep sözü edilmesine rağmen sadece yayalar için düzenlenmiş bir meydanın olmaması, geçişlerin hep trafik kavşakları üzerinden yapılması gibi kamusal mekanlarla ilgili sıkıntılar var. Bunların hepsi fiziksel düzenleme, bakım ihtiyacına işaret ediyor. Kullanıcılar, daha fazla yeşil alan ve kent mobilyası istiyor.

Esnaf tarafında ise, ‘kriz nedeniyle kapatıyorum’, ‘yerimi değiştiriyorum’ gibi şeylerle karşılaşmadık. Herkes bir şekilde direnip, yoluna devam etmek istiyor açıkçası. Ama elbette onların da bazı sıkıntıları var.

Katılımcılara yöneltilecek soruların kapsamı nasıl belirlendi?

BurcuÖ: Burada biraz teoriden destek aldık; sürdürülebilirlik denilince aklımıza ne geliyor diye düşündük. Bunun, esnaf ve kullanıcı olarak iki boyutlu düşünülmesi gerektiği çıktı karşımıza. Esnafa, sosyal sürdürülebilirlik anlamında ne sorabileceğimiz üzerine düşündük. Örneğin bir alışveriş caddesinde esnafların eski olması, oraya kimlik veren bir olgu. Bu da kaç yıldır o caddede oldukları gibi soruları doğurdu.

ÖzgeE: Müşterileriniz neden sizi tercih ediyor; fiyat mı uygun, tanıdık mısınız, güler yüzlü müsünüz gibi sosyal ilişkilere yönelik sorular önem kazandı. Dükkanın yeri, yaya trafiğiyle uyumluluğu, mal indirme bindirme noktaları, otopark gibi konular da soruldu. Benim de özel ilgi alanım olan ekoloji üzerine de sorular sorduk. Çünkü özellikle Amerika’da ve Avustralya’da 2007’den sonra böyle cadde yenilemelerinde ekolojik boyut da belirleyici olmaya başladı. Kendi enerjisini sağlayan mekanlar, ambalajlara dikkat eden bazı çevreci tedbirler söz konusu. Biz de örneğin sıcak su ihtiyaçlarını güneş kolektöründen sağlayıp sağlamadıkları, naylon poşet kullanıp kullanmadıkları, beyaz eşyaların enerji grupları gibi sorular sorduk.

BurcuÖ: Esnafın, AVM’ler hakkındaki düşüncelerini, işlerini nasıl etkilediğini, ne hissettiklerini de öğrenmeye çalıştık.

ÖzgeE: Ulaşım ve elektrik giderlerini, gelecekten beklentilerini de sorduk. Özellikle esnaf için o caddede fiziksel bir düzenleme, yenileme yapıldığında onların katkıları, beklentileri ne olur; kredi teşvikleri olsa neler yaparsınız; AVM’lerle ilgili bir takım kısıtlayıcı şeylere gerek duyar mısınız gibi sorular soruldu.

BurcuÖ: Kullanıcı açısından ise öncelikle sosyoekonomik özelliklerinin bir değerlendirmesini yaptık. Sonra alışveriş caddelerini nasıl kullandıklarını anlamaya çalıştık. Ayrıca AVM tercihlerinde belirleyici olan unsurların ne olduğunu öğrenmek istedik. Alışveriş caddelerine gelen insanlar, metro bağlantısı da olduğu için Akköprü’deki AnkaMall’u kullanmayı tercih ediyorlar. AnkaMall, sonrasında birçok AVM yapılmasına rağmen, hala büyük ilgi görüyor.


Foto: Anafartalar Caddesi'nde bina cepheleri ve tabelalar

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2  |   3  |   4  |   5  |   6  |   7
http://www.yapi.com.tr/haberler/ankaranin-merkezi-avmlere-direniyor_89370.html

Read Comment Section
2 Yorum Yorum Yaz
  • Çalışmalarınızdan dolayı sizleri kutluyorum. Görüşlerinize katılmamak elde değil. Toplumu bu yönde bilinçlendirmek ve halka bunları anlatmak gerek. YANITLA
  • Gençlerin ellerine ve bilgilerine sağlık. Bu araştırma iki yılda bir yapılarak trend incelenmeli. Gidişatın nereye doğru olduğu görülmeli. YANITLA
2 yorumdan 2 tanesi gösteriliyor. 
Yorumunuzu ekleyin
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!