strong>Araştırmayı nasıl kurguladınız, bu kapsamda neler yapıldı?
ÖzgeE: Bu, sosyal bir araştırma olduğu için anket bazlı bir çalışma olacaktı.
BurcuÖ: Bu noktada iş paketlerinden bahsedebiliriz. İlk önce anket yapalım diye konuştuk. Onun dışında, ne kadar ticaret birimi olduğunu ve bunların doluluk boşluk oranlarını görmek için arazi kullanım çalışması yapalım dedik. O sırada Özge yurt dışında gerçekleştirilmiş bir sosyal sürdürülebilirlik çalışmasının analiz şeklini gördü ve biz de bir sosyal sürdürülebilirlik analizi yapmaya karar verdik. Bir de, yerel yönetimlere yönelik bir rehber hazırlayalım istedik.
ÖzgeE: Anket çalışmasının kapsamını, hem alışveriş caddelerinin kullanıcılarla, hem bu caddelerdeki esnafla, hem de önemli, kilit pozisyonlardaki kişilerle derin görüşmeler yapacak şekilde oluşturduk. Bu çerçevede 1000 kadar anket yapıldı.
Söz konusu alışveriş caddelerini nasıl belirlediniz?
ÖzgeE: Ankara nazım planına Ankara’nın merkezi iş alanı neresidir diye baktık ve bu alanın tamamını kapsamak istedik; en can alıcı caddeleri seçtik. Bunlar, Ulus’ta Anafartalar Caddesi, Kızılay’da Atatürk ve Gazi Mustafa Kemal Bulvarları ve bu bulvarların etrafındaki yedi önemli alışveriş caddesi, Kavaklıdere’de Tunalı Hilmi Caddesi ve onun devamındaki Arjantin Caddesi. Bahçelievler 7. Cadde gibi bazı tali semt merkezlerinin de popüler alışveriş caddeleri var; ama bunlar merkezi iş alanın içinde yer almıyorlar, semt merkezi olarak görülüyorlar. Bu nedenle onları araştırmanın dışında tuttuk.
BurcuÖ: Kullanıcı seçimini de bu caddelerin uzunlukları ve yoğunluklarına göre yaptık. Bilimsel temellere dayanan bir örnekleme olması için, belirlediğimiz kotaların tamamlanmasını gözettik.
ÖzgeE: Derin görüşme yaptığımız kişiler, belediyelerin şube müdürleriydi. 1000 kişilik anket profilinde de 200 kadar esnaf, 800 de kullanıcı ile görüşüldü. Tabii buradan belli bir nüfusun yüzdesi olarak bir örneklem çıkarılamaz. Ama nerelerden geldikleri, yaş ve gelir grupları gibi verileri çıkarabildik. Ayrıca neden AVM’lere gitmedikleri ve caddeleri tercih ettikleri yönünde bir kıyaslama da yapmaya çalıştık.
BurcuÖ: Görüşeceğimiz esnafı da Ankara Ticaret Odası’ndan aldığımız bilgilere göre belirledik. Her esnafla görüşmek imkansızdı; ama sektör bazında kotalar oluşturduk.
ÖzgeE: Burada çok önemli bir nokta var; Ankara Ticaret Odası’nın ya da Esnaf Sanatkarlar Konfederasyonu’nun elinde konumsal bir veri tabanı yok.
BurcuÖ: Belediyelerin de yok.
ÖzgeE: Örneğin, Atatürk Bulvarı’nda zemin katlardaki ticari birimler nedir, neyin ticaretini yapmaktadırlar diye baktığınızda, konumsal bir veriye ulaşamıyorsunuz. Excel formatında bazı adres bilgileri var, ama onlar da güncel değil. Bu nedenle birebir saha çalışması yaparak, bunları tek tek tespit etmeye karar verdik. Harita üzerinde, coğrafi bilgi sistemi programlarının da yardımıyla dükkanların isimlerini, türlerini işledik. Zaman alan bir süreçti. Orada hem faaliyet alanına, hem de dükkanın isminin Türkçe olup olmadığına baktık; çünkü sosyal sürdürülebilirlik kapsamında kimlik çalışması da yapmaya çalışıyorduk. Ayrıca, Ankara’nın yerel bir mağazası mı, yoksa ulusal bir marka mı ya da uluslar arası yabancı bir marka mı diye de not düştük.
|