br >
Uluslararası programda yer alan filmler
Patırtıya Yer Vermek / Accommodating Roughhouse
“Patırtıya Yer Vermek”, Stockholm’ün güneyindeki Högdalen mahallesinde
planlanan yeni bir kaykay parkının ardındaki hikâyeyi anlatıyor. Avrupa’da
türünün en büyüğü olması planlanan Highvalley Skate Park adındaki pist,
kaykaycılar, politikacılar, tasarımcılar ve şehir plancılarının işbirliğiyle
yaratılıyor.
Eray Çaylı: Lisans eğitimini İTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı
Bölümü’nde tamamladı. Stockholm’deki Konstfack Üniversitesi’nden deneyim
tasarımı konusunda master derecesi aldı. Halen University College of London
Bartlett School of Architecture’da mimarlik tarihi ve mimarlık kuramı alanında
doktora yapıyor. Doktora çalışmalarının yanı sıra tasarım ve mimarlık konusunda
yazılar yazıyor.
Archicoustics - Sesli Bir Mimarlık / Archicoustics - A Sound(ing)
Architecture
Hollanda’da özel tasarım bir ses binasının içinde sizi akustik bir yolculuğa
çıkaran, sese dayalı bir film. Görsel imgelere değil seslere odaklanan yeni
tipte bir mekânsal sunum. “Archioustics”, gündelik yaşamlarımızda işitsel bir an
olma iddiasında.
Paul Michielsen: Lisans eğitimini AKV St Joost Breda’da 2004 yılında
tasarım üzerine tamamladıktan sonra 2009 yılında AVBR Rotterdam’dan yüksek
lisans derecesini aldı. Neutelings Riedijk ve KCAP Rotterdam gibi çeşitli
uluslararası şirketlerde çalıştı. Halen Amsterdam’da akustik, kentsel tasarım ve
mimarlık alanlarında uzmanlaşmış kendi ofisine sahip ve Baarle-Nassau’nun da
ortağı. Aynı zamanda AKV St Joost Breda, AVBR Rotterdam ve Academy Ljubljana’da
dersler veriyor.
Babil / Babel
Metropol için köylerini terk eden iki genç çiftçi, Çin’in dağlarından Şanghay
kulelerinin tepesine geliyor. Babil, bugünün Çin’ine ait bir alegori.
Karakterler zamanda ilerliyor ve ülkenin karşı karşıya olduğu tarihsel sürecin
görülmemiş hızına acıyla tanık oluyorlar. Tarihçi Marc Bloch 1930’larda şöyle
demişti: “Her şeyin ötesinde tek bir özellik var ki bugünün uygarlığını daha
öncekilerden ayırır: Hız. Bir nesil içinde çok büyük değişimler yaşandı”. Bu,
20. yüzyılın Batılı tarihinin bir bölümüdür. Bugün aynı olgu Çin’de yaşanıyor,
dönüşüm birkaç yıl içinde gerçekleşiyor.
Hendrick Dusollier, gerçek çekimleri 3D sanal mekânlarla kaynaştıran
filmler yapıyor. Barselona’nın eski mahallelerinde zaman ve hafıza üzerine ilk
kısa filmi “Obras” uluslararası festivallerde 30’un üzerinde ödül aldı ve 2006
Cesar ödülüne aday gösterildi. Televizyon ve reklam filmlerinde sanat
yönetmenliğinin yanı sıra deneysel “Face”, Canal+ için 3D enstalasyon “Facebox”
ve Meksika’daki 2007 Guanajuato Film Festivali için “Fade to Black” isimli
filmleri, kendi yapım şirketi StudioHdk’nin prodüktörlüğünde gerçekleştirdi.
2005 yılından bu yana yaptığı çok sayıda yolculuk sırasında Çin toplumunun
değişimini yansıtan çekimler yaptı.
Yıkmak ve Yapmak, Bir Fabrikanın Hikayesi / Destruir y Construir,
Historia de una Fabrica
Yıllarca süren tartışmaların ardından, aralarında mimarlar, sanatçılar,
antropologlar ve gecekondu sakinlerinin de bulunduğu çeşitli yerel aktivist
grupların baskısı sayesinde, Barselona’daki Poble Nou sanayi bölgesini etkileyen
kentsel dönüşüm planlarında yok edilmek istenen eski Can Ricart fabrikası
yıkılmaktan kurtarıldı.
Jacobo Sucari: 1958 yılında Arjantin Buenos Aires’te doğdu. TV için
belgeseller ve genişletilmiş belgesel gibi deneysel formatlar üzerine çalışıyor.
Görsel sanatçı ve belgesel yönetmeni olarak yaptığı işler bugüne dek sinema, TV,
festivaller, müzeler ve sanat merkezlerinde gösterildi. İsrail’de Tel-Aviv
Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde Sinema-TV eğitimi aldı, İspanya’da Barselona
Üniversitesi’nde iletişim dalında doktora yaptı. Belgesel film geleneğini
öncü-deneysel yaklaşımla birleştiren Sucari, belgesel çalışmalarını ve
görsel-işitsel enstalasyonlarını sunmak üzere çeşitli kurumlara, festivallere ve
“Genişletilmiş Belgesel, Ekran ve Mekân” başlıklı bir seminere davet edildi.
Sonsuz Jest / La Broma Infinita / The Infinite Jest
Ekonomi, hayatlarımızı koşullandırır. Azlık, doğanın kendisinde var olan bir
kısıtlamadır. İnsan ürünü değildir. Bu çözümsüz bir açmaz. Hayatta kalmak için
bitmeyen bir kavga.
David Muñoz, İspanya’da bulunan film yapım şirketi HIBRIDA’nın
kurucusu ve yönetmeni. Uluslararası film festivallerinde pek çok ödül almış
kurgu ve belgesel filmlerin yazarı, yönetmeni ve yapımcısı. “Flowers of Rwanda”
filmiyle En iyi İspanyol Kısa Belgeseli olarak 2010 Goya Ödülünü aldı.
Uluslararası festivallerde jüri üyeliği yaptı, sinema okullarında dersler verdi.
Nekropolis / Necropolis
Nekropolis – yapım ve yıkım arasında ritmik bir şekilde gidip gelen otonom
bir organizma olarak bir kent.
Kertsin Gramberg: 1976 yılında Almanya’da doğdu. Fizyoterapi eğitimi
alıp 2000-2003 yılları arasında Münih’te bir klinikte fizyoterapist olarak
çalıştıktan sonra iki yıl tiyatro eğitimi aldı ve 2005-2011 yılları arasında da
Köln Medya Sanatları Akademisi’nde okudu.
Le Havre’dan Gelen Kartlar / Postcards from le Havre
Bir çocukluk imgesinin içine yürümek sıra dışıdır. (Chris Marker) Ben bunu
yapabildiğim için şanslıyım: Le Havre’ye her gittiğimde. Oysaki orada hiç
yaşamadım, orayla hiçbir bağlantım yok. Le Havre’nin cadde ve sokaklarında,
binalarında, dükkânlarında çocukluğumun tadı var. Le Havre’de hiçbir şey
yaşlanmamış, hiçbir şey bozulmamış, zamanda donmuş. Kentin genç oluşundan mı,
rekonstrüksiyonun iyi yapılmasından mı? Mükemmel kenti yaratmak isteyen Auguste
Perret’nin zekâsından mı? Her bakımdan müzikal oluşundan mı? Film, izleyenleri
Dominique Reymond’un sesinin rehberliğinde zamanda, kentte, çocuklukta bir
yolculuğa davet ediyor.
Françoise Poulin-Jacob: Edebiyat ve sinema eğitimi aldıktan sonra
birkaç yıl senaryo yazarı olarak çalıştı. Bu sırada ilk kısa filmini yaptı. Daha
sonra önce senaryo yazarı ardından da yönetmen olarak televizyon için çalıştı.
Daha kişisel çalışmalar geliştirebilmek arzusuyla 2005 yılında ilk belgeselini
yazdı ve yönetti. Ardından “Le Havre’dan Gelen Kartlar” projesini
geliştirebilmek için birkaç ayını FEMIS Belgesel Atölyesi’nde geçirdi. Aynı
zamanda devam eden birkaç proje üzerinden fotoğrafçılıkla uğraşıyor.
Susamışlık / This Thirst
“Şu Susuzluk” bizi Dubai’deki asma trenin içinde hipnotik bir yolculuğa
çıkarıyor. Rayların etrafındaki sınırlayıcı orantısız mimarlık, yolların ve
binaların arasında kıvrılarak ilerleyen bir kamera tarafından kaydediliyor.
Şarkıcı Reham, rahatsız edici bir mesajla bu yolculuğa eşlik ediyor.
Frangois Vogel: 1971 yılında doğdu. Vogel’in çılgın görsel-işitsel
icatları, dijital sanat çalışmalarında kamera kullanarak yaptığı deneylerden
ortaya çıkıyor. Hamur gibi yoğurarak (“Cuisine”, “Tournis”, “Trois petits
chats”) ya da kristal gibi parçalayarak (“Rue Francis”, “Faux plafond”, “Les
Crabes”) görüntüleri ve kavramları değiştiriyor.
Yarım Kalmış İtalya / Unfinished Italy
Yarım kalmış mimari: İtalya’nın modern yıkıntıları arasında bir gezinti.
Geleceğinden emin olmayan bir dönemin sembollerine ve politik bozulmanın bu
çelişkili ürünlerini yeniden oluşturan insanlara bir bakış. Burada yarım
kalanlar, yaratıcılığın kaynağına dönüşüyor...
Benoit Felici: 1984 yılında Fransa’da doğdu. İtalyan kökenli oluşu
ve belgesel tutkusu onu kuzey İtalya’da bulunan belgesel film okulu ZeLIG’e
götürdü. Kanada’daki EyeSteelFilm (2009) de dahil olmak üzere çeşitli
prodüksiyon şirketlerinde çalıştı
Çin'de Kentleşme – Mutluluk Her Yerde / Urbanisation in China -
Happiness is Seen Everywhere
Çin’de daha önce görülmemiş bir hızla yeni şehirler ve mahalleler doğuyor.
Genellikle küçük köylerde ya da kent merkezlerindeki çöküntü bölgelerinde
yaşarken yerlerinden edilen insanlar yeni kentlerde yeni sosyal yapılarla
karşılaşıyorlar. Apartman daireleri büyük ve temiz, ama bu yüksek binalarda
kendilerini evlerinde hissediyorlar mı? “Yeni zenginler”, temalı mahallelerde
güzel bir ev satın alabiliyorlar. Ama Thames Town ya da Holland Village’ın kent
merkezleri boşalıyor. Bu alanlar da daha çok, düğün fotoğraflarına iyi bir arka
fon olacak bir çevre arayan yeni evliler tarafından kullanılıyor. Çin’in
yeni kentleşmiş insanları, hikâyelerini anlatıyorlar.
David Lingerak: Daha önce mimarlara web tasarımı işi yapan David
Lingerak, 2006 yılında tesadüfen Bolex 8 mm kamerasını buldu ve sadece film
çekmekle uğraşmaya karar verdi. O günden sonra çoğu mimarlıkla ilişkili olmak
üzere çok sayıda kısa reklam ve belgesel filmleri yaptı. 2010 yılında ilk uzun
belgeselini çekmeyi planlamaya başladı ve 2011 yılında Hollanda Mimarlık
Fonu’nun desteğiyle “Çin’de Kentleşme – Mutluluk Her Yerde” filmi ortaya çıktı.
Ne Tuzlu Bir Göldü Benim Gölüm / What a Salty Lake was My
Lake
Gölün tuzlu suyunun tatlı suya dönmesiyle bölgenin ve gölün ekosistemi
kaybolur.
Hassan Ghahremani: 1976 yılında İran’da doğdu.
Yönetmen olarak master derecesi aldı. Belgesel ve kurmaca kısa filmler çekiyor.
|