Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp Vefat Etti
Bakanlık'tan İstanbul Havalimanı...
Bakanlık'tan İstanbul Havalimanı...
Yeni Havalimanı'nda Taksi Yolu Çöktü
Ulaştırma Bakanı'ndan 'Yeni...
‘Küresel Isınmadan Bahseden...
İstanbul Havalimanı İçin Çelişen...
İstanbul Havalimanı'nda İnişlere...
Taşınma Sonrası İstanbul Havalimanı'ndan...
"3. Havalimanını Bekleyen Büyük Tehlike"
"Bir ‘Atatürk’ Daha Gitti"
"Ormanlar ve Su Kaynakları Yok Edildi"
Yeni Havalimanı Eyüp'te Arsa...
Yer Radarı İlk Kez İstanbul...
İstanbul Havalimanı Açıldı
“İmar Barışı Deprem Faturamızı...
Deprem Konteyneri Var Ama...
Haliç'e Çakılan Kazıklara...
"Yeni Havalimanı Havacılık Açısından Doğru, Şehircilik Açısından Yanlıştır"
Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp (Y. Müh. Mimar Kentbilimci) İstanbul Yeni Havalimanı'nın kendi içinde doğru bir proje olduğunu belirtmesine rağmen, şehircilik anlayışına göre yanlış olduğunu söylüyor.
İstanbul’un güneyinde Marmara Denizi kıyıları Tekirdağ’dan Darıca’ya kadar betonlaşmıştır. Güneydeki bu yapılaşma önce D 100, daha sonra da TEM Otoyolu ile kuzey yönünde patlamıştır. Biz kentbilimcilerin en büyük kabusu ise İstanbul’un kuzey yönünde daha fazla genişleyerek son ciğerlerimiz Sarıyer ve Beykoz ormanlarını tehdit altına almasıdır. Bendeniz bu nedenle İstanbul 3. Boğaz geçişini güneyde Marmara denizi üzerinden ‘TransMar’ Pendik-Yeşilköy Yüzer Viadük’ Sistemi ile projelendirmiştim. Bu proje dünya basınında yer aldı ve bilimsel literatüre girdi. Aynı uzunlukta benzeri geçiş Hong Kong-Macau arasında yeni hizmete alındı.
İstanbul için korkulan gerçekleşmeye başladı ve karşı görüşlere rağmen milyonlarca ağaca kıyılıp YSS 3. Boğaz Köprüsü Boğaz'ın en kuzeyine yapıldı, İstanbul ormanları %40’lardan % 30’lara geriledi. Tehlike yalnız 3. Köprü ve bunun uçlarına monte edilen Kuzey Marmara Otoyolu ile sınırlı kalmayacak, buraya gelecek muhtemel yapılaşmanın tahribatı daha büyük olacaktır. Yönetimler her ne kadar kuzeyde yapılaşmaya izin vermeyeceğini ileri sürseler de şimdiden o bölgede satılık arsa ve bina ilanları verilmeye başlanmıştır. Para ve oy toplamak için periodik olarak çeşitli adlar altında tekrarlanan imar afları da dikkate alınırsa ülkemizde kaçak yapılaşmayı durdurmak neredeyse imkansızdır. Çarpık yapılaşma iktidarların yumuşak karnıdır. Şehircilik uzmanlarınca İstanbul Metropoliten Planı’nda Silivri bölgesine yerleştirilen 3. Havalimanının kuzeye, Karadeniz kıyısına taşınmasıyla korkular tavan yapmıştır Böylece, İstanbul’un ekosistemini dengeleyen son akciğerler ‘Kuzey Ormanları’ büyük bir tehdit altına girmiş ve İstanbul’a hormonlu ızdırap şehri ‘Ekümenopolis’ olma yolu açılmıştır. İstanbul Yeni Havalimanı’na hızlı toplu taşım ulaşmakta halen sorunludur. Havalimanının merkezler ile metro veya hızlı tren bağlantısı yoktur. Yanlış yer seçimi haricinde, İstanbul 3. Havalimanı kendi içinde doğru bir proje, başarılı bir ulaşım eseridir, havacılık açısından ülkemize ciddi katkıları olacağına inanıyorum. Uzak Doğu, Doğu ve Batı arasında bir transfer merkezi olacaktır. Ayrıca, Türkiye’ye itibar kazandıracaktır. Atatürk Havalimanı’nın bir bölümü belli iç ve dış hatlarda ve özel havacılık alanında görevine devam etmelidir. |