Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Feridun Bilgin, Avrupa Birliği ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı iş birliğiyle 'Yeşil, Erişebilir, Akıllı Ulaştırma' temasıyla düzenlenen 'GAIT 2015 - Sürdürülebilir Ulaşım İçin Türkiye-AB Ortaklığı Semineri'nde bir konuşma yaptı. Toplantının, Bakanlık ve Türkiye ile AB arasında devam eden güçlü ilişkilerin boyutlarını sergilemesi açısında önemine dikkati çeken Bilgin, Bakanlığın, Türkiye-AB mali iş birliği kapsamında programlama dönemi için "Ulaştırma Operasyonel Programı"nın uygulanmasından sorumlu otorite olduğunu dile getirdi.
Bilgin, Avrupa Komisyonu'nun 2007 – 2013 dönemi için Türkiye'ye ulaştırma altyapı projelerinde kullanılmak üzere yaklaşık 585 milyon avro hibe nitelikli fon tahsis ettiğini, bu fonun, demiryolu ağlarının en önemli noktalarında yer alan üç büyük ölçekli projenin yüzde 85 oranındaki finansmanı için kullanıldığını anlattı. Fonun, bugüne kadar kullanımı konusunda Bakanlığın oldukça başarılı bir performans sergilediğini vurgulayan Bilgin, Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA)-I döneminde demiryolu alanında kullandıkları ilk fonun, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Hattı'nın Köseköy-Gebze Kesimi'nin rehabilitasyonu projesi olduğunu ifade etti. Bilgin, "Tamamlayarak hizmete açtığımız bu hat, IPA fonlarının Türkiye'deki en başarılı ve Türkiye - AB mali iş birliğinin en önemli ayaklarından birisini oluşturmuştur" diye konuştu.
Bu dönem projelerinin ikincisinin, "Türkiye'nin en önemli ve stratejik yük akslarından biri olan Irmak-Karabük-Zonguldak Demiryolu Hattı'nın yeniden yapımı" olduğunu söyleyen Bilgin, gelecek yılın ilk aylarında tamamlanacak bu proje ile 220 milyon avroluk bir IPA fonunu kullanılacağını aktardı.
"AB'den ülkelere tek kalemde sağlanan en yüksek fon Türkiye'ye"
Bu dönemin üçüncü ve çok önemli bir diğer projesinin ise "Cumhuriyetin ilk demiryolu projesi olma özelliğini taşıyan Samsun-Sivas/Kalın demiryolu hattının yeniden yapımı ve modernizasyonu" olduğunu bildiren Bilgin, şölye devam etti:
"Bu projenin bir diğer özelliği, 228 milyon avro ile Avrupa Birliğinden bugüne kadar herhangi bir aday ülkeye tek kalemde sağlanan en yüksek bedelli fon miktarına sahip olmasıdır. Geçtiğimiz ay sonu itibarıyla da bu projenin başlangıcını yaptık. İnşallah 2017 yılı sonunda projeyi tamamlayacağız. Böylelikle Bakanlığımıza 2007-2013 dönemi için tahsis edilen 584,7 milyon avronun yüzde 94'üne tekabül eden 552,3 milyon avroluk kısmı, sözleşmeye bağlanmış bulunmakta."
Ulaştırma sektörüne 520 milyon avro yatırım
Bilgin, şu anda artık IPA-II dönemini programladıklarını belirterek, birinci dönemden kazandıkları tecrübe ve başarılar sayesinde bu dönemde de Avrupalı dostlarıyla daha yakın bir iş birliği içerisinde çalışacaklarını söyledi.
Bilgin, şu ifadeleri kullandı:
"2014-2020 yıllarını içeren bu dönemde ülkemiz ulaştırma sektörüne 442,8 milyon avro hibe fon sağlanacak. Ulusal bütçemizden yapacağımız katkıyla birlikte düşündüğümüzde IPA-II döneminde Ulaştırma Operasyonel Programı kapsamında toplam 520 milyon avro tutarında yatırım yapılacak. Bu vesileyle Halkalı-Kapıkule Demiryolu Hattı'nın Çerkezköy-Kapıkule Kesimini, IPA-II fonları ile yapmak arzusunda olduğumuzu burada AB Delegasyonu’ndan dostların önünde bir defa daha belirtmek isterim."
"Yerel yönetim ve üniversitelerle ortak projeler geliştirmeliyiz"
Bilgin, IPA-II döneminin IPA-I'den farklı olacağını dile getirerek, "Bu fark, söz konusu hibe miktarının sadece altyapı projelerinde değil ulaştırmanın her alanında kullanılabilecek olmasıdır" dedi. Seminerin de gündemi olan sürdürülebilir, erişilebilir, çevre dostu, engellilerin erişimini de kolaylaştıran, sosyal faydası yüksek tüm ulaştırma projelerinin bu kapsamda desteklenebileceğini aktaran Bilgin, sözlerini şöyle tamamladı:
"Dolayısıyla önümüzdeki dönem Bakanlığımızın sadece kendi projelerini değil yerel yönetimler ve üniversiteler ile iş birliğini, ortak projeleri geliştirmesi gereken bir dönemdir. Bu, yerel yönetimlerimizin dikkat etmesi ve üzerinde çalışması gereken bir husus. Bu kapsamda, önümüzdeki iki gün boyunca IPA-I dönemi değerlendirilecek ve IPA-II dönemi hibelerinin nasıl kullanılması gerektiği konusunda yol haritaları çizilecek. Bu konularda uzmanlaşmış yerli ve yabancı pek çok katılımcı ile oldukça verimli sonuçlar üretileceğini düşündüğüm oturumlar düzenlenecek. Tüm dünya ve Türkiye için daha verimli, daha güvenli, daha sürdürülebilir ulaşım politikaları, akıllı ulaşım sistemleri, yeni finansman olanakları, veri toplama yöntemleri gibi çok önemli konular tartışılacak, geleceğe yönelik stratejiler belirlenecek."
|