* Ulaştırma Bakanı, sonunda üçüncü köprü güzergâhını
açıkladı: Sarıyer'de Garipçe ve Beykoz'da Poyrazköy arası. Köprü
İstanbul trafiğini çözmekten öte Türkiye'nin kuzeyinin çehresini değiştirecek
bir girişimin kilit taşı olabilir.
* Güzergâha tepki yağdı: 'Olabilecek en kötü güzergâh
seçilmiş.' 'Ormanlar baklava gibi bölünecek.' '25 milyon nüfuslu bir İstanbul mu
isteniyor?' Muhalefet tepkili ama bir yandan da 'rahat': Hukuken bu proje
yapılamaz.
260 kilometre
260 km’lik Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nin kimlik kartı
şöyle: Şerit Sayısı: 2X4 şerit ve 43
metre Anayol uzunluğu: 90 kilometre Bağlantı
yolu: 10 adet, 69 kilometre Kavşak sayısı:
22 Gişe istasyonu: Dört Asma köprü ana
açıklığı: 1275 Asma köprü toplam uzunluğu: 1895
metre Viyadük sayısı: 61 adet ve 20
kilometre Tünel sayısı: 14 adet ve 5.3 kilometre
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, sonunda İstanbul Boğazı’na
yapılmak istenen üçüncü köprünün güzergâhını açıkladı. Üçüncü köprü projesinin
sadece İstanbul trafiğinin akışını ilgilendirmediği; İstanbul’un ve Türkiye’nin
kuzeyinin doğal, ekonomik ve demografik yapısını değiştirecek bir projenin
‘kilit taşı’ olduğu ortaya çıktı. Yıldırım’ın dün düzenlediği basın
toplantısında verdiği bilgilere göre ‘Boğaz’a yapılacak Kuzey Marmara
Otoyolu’ ve üçüncü köprüyle ilgili soruların yanıtları şöyle:
Köprü nereden geçecek?
Köprü Avrupa Yakası’nda Garipçe, Anadolu Yakası’nda Poyrazköy arasında
olacak. Kuzey Marmara Otoyolu ise şu güzergâhı izleyecek:
İstanbul’un batı sınırında Kınalı mevkiinde TEM otoyolu kavşağından
başlayacak. Kömür ocakları mevkiini kat ettikten sonra Avrupa yakasında Garipçe
köyüne gelecek. İstanbul Boğazı’nı ise 41 derece enlem 29 derece boylamda 1275
ana açıklığı olan bir köprüyle geçecek. Paşaköy mevkiinin ardından Gebze
civarında İzmir otoyolu ayrımına ulaşacak. İzmit’in kuzeyini kat ederek
Adapazarı’na yönelecek. Eski Adapazarı ile Yeni Adapazarı-Yeni Kent arasından
geçen güzergâh, Akyazı-Hendek ilçe sınırları içerisinde TEM otoyolu ile
buluşacak.
Nasıl köprü?
Üçüncü köprü de Boğaziçi ve Fatih köprüleri gibi ‘asma köprü’ ve iki ayağı
arasındaki mesafe 1275 metre olacak. (Bogaziçi Köprüsü 1074, Fatih Sultan Mehmet
Köprüsü: 1090 metre).
Maliyeti ne?
Yaklaşık maliyeti 6 milyar dolar. Bunun 1-1.5 milyar doları kamulaştırma
maliyeti olacak.Toplam güzergâhın yüzde 75’i kamu arazilerinden geçiyor. Bakan
Yıldırım’a göre bu, proje maliyetinde önemli bir tasarruf sağlayacak.
Çalışmalar ne aşamada?
Dün itibarıyla süreç resmen başladı. Bundan sonra güzergâh Kocaeli, Sakarya
ve İstanbul büyükşehir belediyeleri meclislerinin onayına sunulacak. Aynı
zamanda da bunlar 1/25’lik, 1/5000’lik 1/1000’lik planlara işlenecek. Buna
paralel olarak Ulaştırma Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü ihale ile ilgili
çalışmaları yürütecek.
Ne zaman bitecek?
Proje kamu-özel sektör ortaklığıyla gerçekleştirilecek. Yap-işlet-devret
modeliyle yapılacak projeye yurtiçi ve dışından ilgili büyük. Bir aksaklık
olmazsa bu yıl içerisinde ihaleye çıkılacak. Projenin tamamı ihaleyle
gerçekleşecek. Projenin tamamının dört - beş yılda bitmesi hedefleniyor.
|