- Affedici yollar ve kendini ifade eden yollar araç sürücüleri açısından ne anlam ifade ediyor?
- Affedici yol tasarımları şunlar: Birçok ülkede trafik güvenliğinin değişik bileşenleriyle ilgilenen, çalışan uzmanlar, yol kullanıcıların artan eğitim ve riskler konusunda bilinçlendirilme çabalarına karşın trafikteyken hata yapmayı, kuralları ihlal etmeyi ve riskler almayı belirli düzeyde sürdürdüklerini tespit ediyorlar ve sürdüreceklerini de öngörüyorlar. Kuşkusuz bunun arkasında dizginlenemeyen çok güçlü araç tasarımlarından insan doğasına kadar değişik faktörlerin etkisi var. Bu durumda şöyle bir sonuç gelişiyor: Karayolu projecileri, işletimcileri öyle yollar tasarlamalı ve işletmelidirler ki sürücülerin, diğer kullanıcıların hatalarının bedeli onların ölümleri olmamalı. Trafik kazaları yaralanma ya da maddi hasarla geçiştirilmeli.
‘On şerit yol yapıp 50 km. hız sınırı koyamazsınız’
- Peki, ya yolun kendini ifade etmesi?
- Yollar projelendirilip inşa edildikten sonra öyle işletilmeliler ki tasarımlarıyla fonksiyonları birbirine uygun olsun. Neredeyse ilave bir işaret olmaksızın sürücüler böyle gerçekleşmiş yollarda, örneğin hangi hızda araç kullanabileceklerini algılayabilmeli. Yani Ankara’daki gibi on şerit yol yapıp 50 km. hız sınırı koyamazsınız ya da 50 km. hız istiyorsanız yol ona göre tasarımlanmalı.
- Yavaş şehir (cittaslow) de bu tür çabalardan destek alıyor mu?
- Almaz mı? Yavaş şehir kuşkusuz turizmden beslenmeye, üretime kadar her alanda küreselleşmenin emirlerinin aksine yerel motifleri öne çıkaran topyekûn bir değişiklik öngörüyor. Bunun içinde yaşanan yerlerin imkân dahilinde motorlu taşıtlardan arındırılması, hızların azaltılması ve yönetilmesi ile yaya-insan öncelikli uygulamaların hayata geçirilmesi de var.
Yrd. Doç. Dr. Cumhur Aydın
Sapanca, 1961 doğumlu. Yükseköğrenimini Dokuz Eylül Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü’nde yaptı. ODTÜ’de İnşaat Mühendisliği Bölümü Ulaştırma Dalı’nda master çalışmasını tamamladı. Doktora derecesini aldı. Daha sonra Karayolları Genel Müdürlüğü’nde trafik birimini yönetti. Kısa süre özel sektörde çalıştı. 1998-2001 arası Dünya Bankası kredisiyle yürütülen Türkiye trafik güvenlik projesinde görev aldı. 2002’den beri Ankara Atılım Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü’nde ulaştırma ve trafik dersleri veriyor.
|