Endüstriyel Tasarımcılar Meslek Kuruluşu'nun (ETMK) İstanbul Kalkınma
Ajansı’nın mali desteği ile yürüttüğü, Endüstriyel Tasarım Tanıtım Ajansı (ETTA)
ve Endüstriyel Tasarım Sanal Müzesi (ETSM) projesi kapsamında düzenlediği
sektörel toplantıların “Deniz Ulaşım Araçları” ile “Kara Ulaşım ve Yatırım
Araçları” konulu üçüncü ve dördüncü toplantıları gerçekleştirildi.
Sektörünün üst düzey yöneticileri, endüstriyel tasarımcılar ile sektördeki
mühendislerin 22 Aralık 2011 Perşembe günü Beyoğlu Gençlik Merkezi’nde
buluştuğu toplantıda, katılımcıların sektör ile ilgili beklentileri, sorunları
ve çözüm önerileri konuşuldu.
Deniz Ulaşım
Araçları toplantısının moderatörlüğünü Vena Tasarım ve Yatçılık firmasının
ortağı Erkan Şahin, Kara Ulaşım Araçları toplantısının
moderatörlüğünü ise Marmara Üniversitesi Endüstriyel Tasarım Bölümü Öğretim
Görevlisi Yrd. Doç. Hakan Ertem
gerçekleştirdi.
İstanbul İhracatçılar Birliği’nde
yer alan Gemi ve Yat İhracatçıları işbirliği ile
gerçekleştirilen ‘Deniz Ulaşım Araçları’ toplantısında, tasarımcıların isim ve
marka bilinirliğinin satışları doğrudan etkilediği, yurt dışındaki Türk tasarımı
algısı ve yabancı tasarımcı sorunsalı, tasarımcının sürece ve üretim
yöntemlerine hakim olması, yurt içinde tekne satışlarının az olması ve tasarımın
pazarlamaya etkileri hakkında konuşuldu. Katılımcıların paylaşımları sonucunda
sektörün gelişimi için yapılması gerekenler şu şekilde tespit edildi:
Üretimin; pazarlamadan gelen, teknenin kullanılacağı
coğrafya, hedef kitle ve pazardaki rakipler hakkındaki güncel verilerle doğru
briefler çıkartılarak ve mühendislik ile tasarım bölümlerinin takım çalışmasıyla
gerçekleşmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda;
• Tasarımcılar üretimle
iç içe olmalı, ürünü birebir denemelidir. • Türk tasarımı algısının
geliştirilmesi için, tasarımcılar yurt içinde ve yurt dışında tanıtılmalı, yurt
dışı fuarlara katılım gösterilmelidir. • Üreticiler risk alabilmeli ve
tasarıma yatırım yapabilmelidir. • Küçük tekneler daha iyi tasarlanarak,
seri üretimle daha da çok kullanıcıya
ulaştırılmalıdır. • Üniversitelerde endüstriyel tasarım bölümlerinde
okuyan öğrencilere staj imkânı sağlanmalı, üretim gezileri düzenlenmeli ve
mezuniyet gezilerine destek verilmelidir. • Üniversitelerde gemi inşaat mühendisliği bölümü
ve endüstriyel tasarım bölümü ortak projeler yapmalıdır.
Uludağ İhracatçılar Birliği
bünyesindeki Uludağ Otomotiv Uludağ İhracatçılar Birliği
ile gerçekleştirilen ‘Kara
Ulaşım ve Yatırım Araçları’ konulu toplantıda ise yatırım araçları sektöründe
Türkiye’nin hem tasarım hem üretim olarak dünyanın önde gelen ülkelerinden
biri olduğu belirtildi. Hedef kitle ve ihtiyaçları konusundaki bilgi yetersizliği ve
zaman yönetimi sorunları, Ar-Ge çalışmalarının artırılması gerekliliği, otomobilde
küresel marka olabilme, otomobil tasarımı eğitimi sorunsalına odaklanılan toplantıda şu öneriler
getirildi:
• Tasarım stratejileri ve süreç analizleri pazarlama
birimi, mühendis ve tasarımcıların işbirliğinde hazırlanmalıdır. • Patent ve
faydalı model başvuruları için çalışmalar yapılmalı, firmalarda bu konuyu takip
eden birimler olmalıdır. • Mühendis - tasarımcı işbirliğinin, yan sanayi
yani tedarikçilerle de başarılması gereklidir. • Kamunun yerli ürün
almasına yönelik stratejiler oluşturulmalıdır. • Otomobil konusunda
yurtdışında marka haline gelebilmek için ulusal bir politika oluşturulmalı ve
küresel pazarda rekabeti kolaylaştırmak için önce iç pazarda
güçlenilmelidir. • Üniversitelerde okuyan endüstriyel tasarım bölümü
öğrencilerine staj imkânı sağlanmalı, fabrika gezileri
düzenlenmelidir. • Otomobil tasarımı için yüksek lisans programları
açılmalı, gerekirse tasarımcılar firmalarda da eğitilmelidir.
|