Kent ve Çevre için Haydarpaşa Dayanışması adına
Birleşik Taşımacılık Sendikası (BTS) ve Mimarlar
Odası'nın (MO) çağrısıyla bir araya gelen kent hakkı savunucuları,
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları Genel Müdürlüğü'nü
(TCDD) 28 Kasım'daki yangını Haydarpaşa Gar binasının
ticarileştirilmesi için fırsat bilmekle suçladı.
Haydarpaşa
özelleşecek mi?
MO ve BTS'nin bu sabah Haydarpaşa Garı
restoranında medyayı bilgilendirmek için düzenlediği kahvaltıya TCDD 1. Bölge
Müdürü Hasan Gedikli de katıldı. Gedikli, yangında büyük hasar
gören tarihi Haydarpaşa Tren Garı'na geçici çatı için ihaleye çıkılacağını
sonraki günlerde de binanın restorasyonunun yapılacağını ve garın bir çekim
merkezi olmasını düşündüklerini söyledi.
Gedikli, 13 Mayıs 2005'te
Haydarpaşa Dayanışması tarafından kamuoyuna duyurulan İstanbul
Büyükşehir Belediyesi'nin 1 milyon 200 bin metre kare alan üzerindeki Haydarpaşa
projesi kapsamında Gar'ın otele dönüştürülmesi tasarısına
ilişkin ısrarlı sorulara kesin yanıtlar vermekten kaçındı.
"Bu konu
netlik kazanmış değil. Yeni projede Haydarpaşa Garı ve çevresinde 102 dönümlük
bir TCDD arazisi olarak gözüküyor. Haydarpaşa Garı işlevine devam edecek.
Haydarpaşa'ya herhangi bir şey yapılması mümkün değil."
Gedikli,
"Haydarpaşa özelleştirilecek mi?" sorusuna karşılık olarak da,
"Haydarpaşa Garı özelleştirilmeyecek," dese de Garın özelleştirilmesini kapsayan
Büyükşehir Belediyesi'nin projesinin Anıtlar Kurulu'nda olduğunu söyledi ve
ekledi: " Onda da netleşmiş bir şey yok."
"Haydarpaşa Garı'nın çekim
merkezi olması"nın ne anlama geldiğine ilişkin soruya da Gedikli, "Mekan
içerisinde stantlar olsun buraya gelen yolcularımız kitap, oyuncak alabilsin.
Burada böyle bir güzellik olsun istedik, " yanıtını verdi.
"Önce
ticarileşme ardından özelleştirme"
Gedikli'nin konuşması biter
bitmez salondan ayrılması Haydarpaşa Dayanışması'nın bileşenleri olan MO ve
BTS'nin eleştiri ve önerileri ile TCDD 1. Bölge Müdürü'nün yaklaşımını bir arada
tartışmayı olanaksızlaştırdı. Mimarlar Odası'nden Mücella
Yapıcı TCDD'nin Garın yangın sonrası onarımına yaklaşımının
Haydarpaşa'nın ticarileştirilmesi hedefinden vazgeçilmediğini gösterdiğini
söyledi.
"Geçici çatı düzenlemesi için İstanbul Teknik Üniversitesi'!ne
yazılan yazıda Haydarpaşa Garı'nın 'bir çekim merkezi' olarak yeniden
düzenlenmesi öngörülüyor, ancak bununla hedeflenenin Haydarpaşa'nın toplum
değil, sermaye yatırımları için bir çekim merkezi kılınmasıdır."
Yapıcı
dünyanın en değerli 10 garından biri, hatta birincisi olduğu bilinen
Haydarpaşa'nın, tren yolları, limanı ve vapur iskelesiyle birlikte kentte sahip
olduğu eşsiz konumuyla zaten muazzam bir çekim gücü barındırdığını, bir çekim
merkezi olmak için hiçbir ticari faaliyete ihtiyaç duymadığını
anlattı.
"İstediğimiz, Haydarpaşa'nın bu işlevlerini yerine getirebilmesi
için donatılması ve düzenlenmesidir, özelleştirilmesi ve ticarileştirilmesi
değil."
Yapıcı, Haydarpaşa özelleştirmesinin 2003-2004'ten bu yana
AKP hükümetinin en büyük özelleştirme projelerinden biri olduğunu, hiçbir zaman
gündemden kaldırılmadığını söyledi ve Haydarpaşa arazisinin TCDD'den Belediye'ye
devri ve araziye tasarruf hakkının devri için yapılmış olan bir dizi yasa
değişikliğini anımsattı.
Haydarpaşa Projesi, MO yetkililerinin
vurguladığı gibi İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin 28 Nisan 2009 tarihli teklif
çağrısında da kapsamlı bir kentsel yenileme projesi olarak yerli ve uluslararası
yatırımcıların ilgisine sunuluyor.
|