Dünyadaki en önemli projelerden ve İstanbul için asırlık bir rüyanın
gerçekleşmesi olan Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hattının
İyileştirilmesi ve Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi İnşaatı (MARMARAY)
Projesi kapsamında, Ocak ayında insanlar ilk kez İstanbul
Boğazı'nın altından yürüyerek karşı yakaya ulaşabilecek.
Marmaray Projesi Müdür Vekili İnşaat Yüksek Mühendisi Hüseyin Belkaya, bu
sevdanın 1860 yılında Sultan Abdülmecit'in mühendis Preault'a, konuyla ilgili
proje hazırlatmasıyla başladığını ifade etti.
Mühendis Preault'un, Sarayburnu ile Üsküdar arasında, ayaklar üstünde bir
batık tünel tasarladığını anlatan Belkaya, O günün teknolojisi ile bu tünelin
gerçekleştirilemediğini söyledi.
''Atalarımızın Ayak İzlerini Takip Ediyoruz''
1902 yılında ise mühendisler Strom, Lindman ve Hilliker'in yeni bir boğaz
geçiş projesi tasarladığını belirten Belkaya, ''Bu projede, mühendisler, su
altında bir viyadük tünel düşünmüşler ve güzergahları yine Sarayburnu ile
Üsküdar arası olarak belirlemişler. Ancak bu proje de başarıya ulaşamamış.
Nihayet, 2010 yılında İstanbul Boğazı'nı denizin altından geçmek üzereyiz. 150
yıllık bir gecikmemiz olsa da atalarımızın ayak izlerini takip ediyoruz.
Güzergahımızı yine Sarayburnu ile Üsküdar arası olarak belirledik. İlk yola
çıktıktan bugüne kadar boğazdan çok sular aktı, rejim değişti ama güzergah
değişmedi'' dedi. Sirkeci'den,
boğazın altındaki batırma tünel ile buluşmak üzere yola çıkan Tünel Delme
Makinasının (TDM) 700 metre daha tünel deleceğini bildiren Belkaya, şöyle
konuştu:
''2011 yılının ilk aylarında tüneller birleşince, en son mühendislik
teknolojileri kullanılarak bu tünellerin emniyetli bir şekilde bağlantıları
sağlanacak. Denizin 50 metre altında su basmasına yol açmadan tünelleri
birleştirmek için 'dondurma' yönteminden faydalanılacak. Bağlantı sağlandıktan
sonra çelik kapaklar ve TDM'nin kesici kafası kaynakla kesilerek çıkarılacak.
TDM'nin çelik kalkanı ise boğazın altında kalacak ve su geçirimsizliği
sağlayacak. Daha sonra sert kaya içinde kazılan delme tünel ile Boğaz'ın kum
zeminine oturtulan batırma tünel arasına, bir deprem esnasında oluşabilecek
farklı oturmaları soğurmak üzere, 'sismik derz' yerleştirilerek bağlantı
tamamlanmış olacak.
Bu bağlantının tamamlanmasıyla İstanbul Boğazı'nın altından insanlar ilk kez
yürüyerek karşı yakaya ulaşacak. Diğer bir şekilde Yenikapı'dan tünellere girip
Sirkeci'ye ulaşmak, denizin altından Üsküdar'a varmak ve tünellerden devam
ederek Ayrılıkçeşme'de yüzeye çıkmak mümkün olacaktır''.
MARMARAY Projesi
Belkaya, projenin Asya yakasında bulunan Gebze ile Avrupa yakasındaki Halkalı
ilçelerini kesintisiz, modern ve yüksek kapasiteli bir banliyö demiryolu
sistemiyle bağlamak amacıyla İstanbul'daki banliyö demiryolu sisteminin
iyileştirilmesi ve Demiryolu Boğaz Tüp Geçiş inşası ve yeni demiryolu
araçlarının temininden oluştuğunu söyledi.
Belkaya, demiryolu sisteminin toplam uzunluğunun 76 kilometre olmak üzere;
batırma tüp tünel bölümünün 1,4 kilometre, yaklaşım tünellerinin 12,2 kilometre
ve iyileştirilecek olan yüzeysel metro hattın uzunluğunun da yaklaşık 63
kilometre olduğunu bildirdi.
Üç Yeni Yeraltı İstasyonu
Proje kapsamında üç yeni yeraltı istasyonunun inşa edildiğini ve 37
istasyonun yenilenerek modern istasyonlar haline getirilmesinin sağlanacağını
anlatan Belkaya, şunları
kaydetti:
''İki hattan oluşan mevcut demiryolu hattı, üç hatta çıkarılarak; Asya ve
Avrupa kıtaları arasında iki hatta yüksek kapasiteli banliyö trenleri çalışacak
ve üçüncü hat ise şehirler arası yolcu ve yük trenleri tarafından kullanılacak.
Tüp tünel Asya ve Avrupa arasında kesintisiz demiryolu bağlantısı sağlayarak,
Türkiye'nin Trans European Network'e (Trans Avrupa Ağı) bağlanmasında da etkili
olacak. Marmaray Projesi, dünyadaki en önemli ulaşım altyapı projelerinden biri
olup; sadece İstanbul'un günlük trafiğine olumlu etki sağlamayacak, aynı zamanda
şehrin ve bölgenin kalkınmasında da etkili olacak''.
|