Fotoğraf: Hakan ŞAHİN / AA
Mimar Sinan'ın yaptığı Selimiye Camisi'ndeki mermer sütunda yer alan
''ters lale'' figüründen yola çıkan Edirne Belediyesi, kentin çeşitli yerleri ve
cami etrafını lalelerle süsledi.
Edirne Belediye Başkanı
Hamdi Sedefçi, Selimiye Camisi'nin müezzin mahfilindeki
400 yıllık ters lale figürünü, kentin güzel görünümü için
peyzajda da kullandıklarını söyledi.
Özellikle Selimiye Camisi etrafına
olmak üzere kentin çeşitli yerlerine 150 bin kök lale dikildiğini bildiren
Sedefçi, şöyle konuştu:
''Edirne'de 150 bin kişi yaşıyor, her
vatandaşımız için bir lale diktik. Selimiye Camisi'ndeki ters lale figüründen
esinlenerek, diktiklerimizden bine yakınının ters lale olmasını tercih ettik.
Edirne lalesiyle, ters lalesiyle, baharda başka güzel. Efsaneler ve söylenceler
kentine, Mimar Sinan'ın başyapıtı Selimiye Camisi'nin bulunduğu
ve gelin kız gibi süslediğimiz Edirne'ye, yerli ve yabancı tüm konukları
bekliyoruz.'' Ters Lale
Efsaneleri Edirneli tarihçi-yazar
Oral Onur da müezzin mahfilindeki mermer sütunda yer alan ters
lale figürüyle ilgili değişik efsanelerin bulunduğunu bildirdi. Selimiye
Camisi'nin çinilerinde 120 çeşit lale motifi olduğunu
anlatan Onur, şöyle devam etti:
''Bunlardan biri de mermere işlenmiş.
Ancak bu lale motifinin bulunduğu sütun ters konulmuş. Halk
arasında, mermer sütundaki lale yere kadar inerse kıyamet kopacağı inancı
yaygın. Selimiye Camisi'ni ziyarete gelenler önce bu ters lale motifini görmek
istiyor. Özellikle kadınlar lale motifine el sürerek dilekte bulunuyor. Ters
lale motifi, o dönemde ustaların bıraktığı işaretlerden biridir.''
Eski
Selimiye Cami müezzinlerinden olan ve uzun yıllar camide tanıtım görevlisi
olarak çalışan Nadi Ersoy ise Selimiye Camisi'nin yapıldığı
yerde lale bahçesi bulunduğu, bahçe sahibinin yerini vermemesi
nedeniyle ''ters lale'' figürünün yapıldığının rivayet
edildiğini söyledi.
Kıbrıs'ı fethinin anısına 2.
Selim'in, eski payitaht Edirne'de kente hakim bölgede
heybetli cami yapılması emrini vermesinin ardından 80 yaşındaki Mimar
Sinan, daha sonra ''ustalık eserim'' diyeceği camiyi
yapmak için uygun alan aramaya başladı.
Evliya
Çelebi'nin Seyahatnamesi'nde ''Kavak Meydanı'' olarak
andığı Edirne'ye hakim alan, Mimar Sinan'ın ''4 minareli ve kubbesi
Ayasofya'yı dahi geçecek'' diye tasarladığı cami için çok uygundu. Lale
bahçesi olan yerin sahibi yaşlı kadın, arsasını önce vermek istemedi. Daha sonra
yetkililerin de araya girmesiyle zor da olsa, araziyi vermeyi kabul etti. Yaşlı
kadının camide lale figürünün bulunması şartı kabul edilerek, Selimiye
Camisi'nin yapılacağı alan alındı. Söylencelere göre, bu nedenle Mimar
Sinan da söz verildiği gibi laleyi ustalık eserinde işledi. Ancak bir
farkla, yaşlı kadının inatlaşmasının simgesi olan lale, ters olarak müezzin
mahfilinin sütununda yer aldı. Ters lale figürü,
436 yıldır adeta ''yaşlı kadının inadını''
simgelercesine sütunda duruyor. (AA)
|