YEM Pazarlama ve İş Geliştirme Koordinatörü Banu Uçak'ın moderatörlüğünde gerçekleştirilen ve İstanbul İnşaatçılar Derneği (İNDER) Yönetim Kurulu Başkanı Nazmi Durbakayım ile Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Levent Küçük'ü buluşturan 'Konut Tüketicisi Ne Kadar Bilinçli?' panelinde, sektörün son zamanlardaki önemli tartışma başlıklarından 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve sağlıklı geliştirici-tüketici ilişkisi kurmanın yöntemleri masaya yatırıldı. Sağlıklı bir geliştirici-tüketici ilişkisi için istikrarın, empatinin ve şeffaflığın öneminin altını çizen YEM Pazarlama ve İş Geliştirme Koordinatörü Banu Uçak; kamu tarafından da çıkarılan kanunların taraflara eşit biçimde uygulanmasının beklenebileceğini kaydetti.
Levent KüçükLevent Küçük: Tüketicinin beklentisi eksiksiz bilgilendirme, satış sonrası hizmet ve sosyal maliyetleri gözeten projeler
Tüketicilerin temel beklentilerini eksiksiz bilgilendirme, satış sonrası hizmet ve sosyal maliyetleri de gözeten projeler olarak özetleyen Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Levent Küçük, "Hepimiz birer bilinçli tüketici, masanın karşı tarafındakiler de basiretli tüccar olmalı" dedi. Kimseyi töhmet altında bırakmak gibi bir amaçları olmadığını, mağduriyet yaşamamaları için de tüketicilere ihtiyaçlarını doğru belirlemelerini ve getireceği maliyeti iyi hesaplamalarını tavsiye ettiklerini kaydeden Küçük, kendilerine gelen şikayet başlıklarını ise sözleşmede yazan proje teslim tarihlerine uyulmaması, tapuların alınamaması, ödemesi yapılan senetlerin tüketiciye iade edilmemesi, aynı dairenin birden fazla kişiye satılması, hayali projelerin satışının yapılması, net/brüt metrekare uyuşmazlığı, projede olacağı söylenenden fazla birim inşa edilmesi, vaadedilenle teslim edilen donatı elemanlarının uyuşmazlığı, satın alınandan farklı bir dairenin teslim edilmesi olarak sıraladı. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile önemli düzenlemeler yapıldığını kaydeden Küçük, örnek olarak cayma hakkını, yapı ruhsatı alınmadan projeye başlanamamasını, sözleşmelerin tapuya işlenmesi gibi uygulamaları gösterdi.
Nazmi DurbakayımNazmi Durbakayım: Her problemin sorumlusu üretici olarak gösterilmemeli
Oturumun diğer konuşmacısı İNDER Yönetim Kurulu Başkanı Nazmi Durbakayım ise birçok konuda gösterilen özen ve hassasiyetin konut alırken de gösterilmesi durumunda sıkıntı yaratan pekçok problemin hiç yaşanmayacağına dikkat çekti. Türkiye halkının pekçok konuda utangaç davrandığını, örneğin bu nedenle sözleşmeyi okumayabildiklerini aktaran Durbakayım; öte yandan bunun firmalar için de bir sorumluluk olduğunu, sözleşmelerin okunmasını sağlamaları gerektiğini vurguladı. Kurumsal firmaların müşterilerini memnun etmek için her türlü çalışmayı yaptıklarını, ancak bu anlamda bir haksız rekabetle karşı karşıya olduklarını savunan Durbakayım; gösterişli showroom'ların ve bazı vaadlerin müşteriyi yanlış yönlendirebildiğine işaret etti. Gayrimenkulde esas olanın kat irtifakı kurulması olduğuna dikkat çeken ve aksi durumda satışa konu olmaması gerektiğini belirten Durbakayım, bunun aynı konutun farklı kişilere satılmasının da önüne geçebileceğine işaret etti. Üreticinin, her problemin sorumlusu olarak gösterilmesinin doğru olmadığını, örneğin proje teslimlerinde yaşanan gecikmenin bürokraside yaşanan aksaklıklardan da kaynaklanabildiğini ifade eden Durbakayım; "Burada üretici nezdinde gecikmenin müeyyidesi belli olmalı, ancak idam da edilmemeli" dedi. Durbakayım, mağduriyetlerin önüne geçilebilmesi için otomobil sektöründe olduğu gibi bir altyapı-servis yatırımı şartı da getirilebileceğini sözlerine ekledi.
|