Ankara Ticaret Odası (ATO) Başkanı Salih
Bezci, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın açıkladığı kamuoyunda
'Çılgın Proje' olarak adlandırılan Kanal İstanbul Projesi
değerlendirirken projeyi daha geliştirerek, yapılacak kanalın
genişliğini yer yer 500 metreye çıkararak, buralara da yat limanları
yapmak gerektiğini söyledi.
Benzer bir projenin İzmit tarafına da yapılmasını isteyen Bezci, ''Neticede
bunlar ülkeye katkı yapacak şeyler'' dedi.
ATO Başkanı Bezci, konuyla ilgili A.A muhabirinin sorularını yanıtlarken,
Başbakan Erdoğan tarafından açıklanan projenin dünyada örnekleri bulunduğunu
hatırlattı. Benzer bir projeyi Dubai'de gördüğü ve çok beğendiğini belirten
Bezci, Dubai'deki projenin etrafının kültür bölgesi olarak değerlendirildiğini
ve oteller yerleştirildiğini anlattı.
''Eğer bizim proje Dubai'dekinden daha iyi olacaksa biz bu projeyi
destekleriz'' diyen Bezci, İstanbul'da yapılacak projenin daha ziyade bir kanal
gibi olduğunu, bu yüzde projeyi daha da geliştirmek gerektiğini anlattı.
Özdebir, ''Mesela bunun ortasını gölet gibi büyütmek lazım. Büyüttüğünüz yerlere
de yat limanları yapabilirsiniz. Bu projenin genişliğinin 145-150 metre olacağı
söyleniyor. Yer yer bu genişliği 500 metreye çıkartıp oralara da yat limanları
yapmak lazım. Böyle olursa ekonomiye çok büyük katkı sağlar'' dedi.
İstanbul'da yat limanı konusunda büyük bir açık bulunduğuna dikkat çeken
Bezci, buraya yat limanlarının yanı sıra alışveriş merkezleri, konut ve
işyerlerinin yapılabileceğini anlattı.
Bu projenin bir benzerinin de Anadolu yakasına yapılmasını isteyen Bezci,
bunun yerinin ise İzmit olarak belirlenebileceğini kaydetti.
Ancak İzmit tarafına yapılacak projede büyük tonajlı gemilerin geçişine izin
verilmemesi gerektiğini belirten Bezci bunun nedenini ise İzmit tarafında
kirlilik bulunması ve bu kirliği arttırmamak olarak özetledi.
Bezci, İzmit tarafında gerçekleştirilecek böylesi bir projeyle Karadeniz'den
gelecek akıntıların bölgedeki kirliliği götürmeye de yardımcı olacağını
düşündüğünü kaydetti. Projeyi bir mimar olarak olumlu bulduğunu ve
desteklediğini belirten Bezci, bu projenin yap-işlet-devret yöntemiyle yapılması
halinde ise kendi kendini finanse edeceğini bildirdi.
Özdebir: ''Bunun etrafından büyük bir rant oluşacak''
ASO Başkanı Nurettin Özdebir de A.A muhabirine yaptığı değerlendirmede,
İstanbul'un sahip olduğu doğa ve tarih nedeniyle dünyanın en güzel ortak
miraslarından olduğunu söyledi. Zaman zaman boğazda tanker kazalarının meydana
geldiğini anımsatan Özdebir, bunların önlenmesi ve boğaz trafiğinin
rahatlatılması açısından söz konusu projenin önemine işaret etti.
Projeyi 'alternatif boğaz' olarak niteleyen Özdebir, şunları kaydetti:
''Boğaz son derece güzel ve bu güzelliklerden istifade etmek isteyenler
tarafından devamlı taciz ediliyor, yağmalanıyordu. Şimdi onun da bir alternatifi
olacak. Bu projeyle oradaki yığılma ve baskıya da bir alternatif oluşturulmuş
olacak.
Tabii çok büyük bir proje. Bunun etrafından büyük bir rant oluşacak. Tabii ki
yıllardır oradaki tarla sahibinin o rantı da kazanması lazım. Ama buranın çok
adil bir şekilde, imar planlarının yapılıp, çok düzenli bir yerleşim sağlanması
lazım. Oradaki kamu arazilerinin durumu nedir? Bunların mutlaka 73 milyonun
menfaatine olacak şekilde değerlendirilmesi ve bu konuya da hassasiyetle
yaklaşılması lazım. Ama boğaz trafiğinin rahatlatılması, boğazın güzelliklerinin
korunması açısından güzel bir şey. Bir de biliyorsunuz boğaz her ne kadar
Türkiye Cumhuriyeti'nin sınırları içerisinde olsa da Montrö Anlaşması gereği
uluslararası bir su yolu olduğu için orada hakimiyetimiz yok. İsteyen oradan
istediği şekilde geçiyor. Yeni projeyle bu kanaldan geçecek gemilerden bir para
kazanma imkanı da herhalde olacaktır. Dolayısıyla bu Montrö Anlaşması'nı da
arkadan dolaşan bir alternatif güzergah olmuş olacak.
Burada oluşacak yeni yapılanmanın sağlıklı ve 73 milyonun burada oluşacak
ranttan nemalanması şartıyla projeyi destekliyorum''
|