2) 3’üncü maddenin 1’inci fıkrasının s bendinde; "Yardımcı kontrol elemanı: Deneticilere yardımcı olmak üzere istihdam edilen teknisyen, tekniker, teknik öğretmen ile ilgili meslek odasına üyeliği devam eden mimar mühendisleri ifade eder" denilmektedir.
3’üncü maddenin 1’inci fıkrasının s bendinde "deneticilere yardımcı olmak üzere; teknik müşavirlik kuruluşlarında istihdam edilmesi zorunlu, meslekleri ile ilgili bağlı oldukları kuruluşa üye olan teknisyen, tekniker ve teknik öğretmen ile ilgili meslek odasına üyeliği devam eden mimar ve mühendisleri ifade eder" şeklinde değiştirilmelidir. Bu madde ile yardımcı kontrol elemanlarının istihdamı teknik müşavirlik kuruluşlarının keyfiyetine bırakılmamalıdır. İstihdam zorunlu hale getirilmedikçe, etkin denetim hizmetleri verilemez.
3) Tasarının 5’inci maddesinin 1’inci fıkrasının 3’üncü bendinde; "Müstakil yapı deneticisinin; sözleşmesinin feshi, istifası veya ölümü halinde o konuda başka bir yapı deneticisi görevlendirilmedikçe idarece yapının devamına izin verilmez. Sözleşmesine aykırı davrandığının veya denetim görevini yerine getirmediğinin idarece tespit edilmesi gibi haklı sebeplerle sözleşme tek taraflı olarak feshedebilir. İdarece seviye tespiti yapılmadan müstakil yapı deneticisinin yapı ile ilişiği kesilmez, deneticinin ilişiğinin kesilmesinden önceki işlere dair sorumluluğu devam eder" denilmektedir.
"Müstakil yapı deneticisinin; sözleşmesinin feshi, istifası veya ölümü halinde ilgili inşaatta mimar veya mühendis unvanlı, yapı deneticisi görevlendirilinceye kadar geçecek süre zarfında müstakil yapı denetici yardımcısı bu görevi yürütür. Müstakil yapı denetici yardımcısı bu görevi yürütmez ise yapının devamına izin verilmez" şeklinde değiştirilmelidir. Ülkemizin coğrafi durumu göz önünde tutulduğunda, bazı illerimizde mimar ve mühendis sayısının yetersiz olduğu açıktır. Bu durumlarda müstakil yapı deneticisinin anılan nedenlerden dolayı yerinin yeni bir müstakil yapı deneticisi tarafından doldurulması uzun süre alacaktır. Bu sürede yapıların inşasının yarım kalmaması, yapı sahiplerini mağduriyetten koruyacaktır.
4) Tasarının 6’ıncı maddesinin 1’inci fıkrasında; "Bakanlıktan veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş idareden yetki belgesi almaksızın, inşaat ve tesisat dahil yapım işlerinin müteahhitliği üstlenilemez. Yetki belgesi alabilmek için gerçek ve tüzel kişinin, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin ilgili odasına üye olması, tüzel kişi ise ayrıca şirket sözleşmesinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicil Gazetesi aslını veya suretini müdürlüğe vermesi gerekir. Gerçek kişi yapı müteahhidinin mimar, mühendis veya yapı işleri ile ilgili tekniker veya teknisyen olması zorunludur. Yetki belgeleri üç yılda bir yenilenmek zorundadır" denilmektedir.
Bu madde, "gerçek kişi yapı müteahhidinin mimar, mühendis, teknik öğretmen, tekniker veya teknisyen olması zorunludur” şeklinde değiştirilmelidir. Mimar veya mühendislerde, herhangi bir ihtisas alanı aranmaksızın yapı müteahhitliği hakkı tanınırken; teknisyen ve teknikerler için yapı işlerinden mezun olma şartı aranması, teknik öğretmenlerin kapsam dışı tutulması, nitelikli girişimciliğin önünü tıkayacaktır.
|