Avcılar-Topkapı arasında 2007 yılında
çalışmaya başladığı günden itibaren sorunlarla gündeme gelen ve günde 540 bin
yolcunun kullandığı metrobüs hattı şimdi de uzmanların teknik olarak yetersiz ve
pahalı buldukları Phileas marka araçlar nedeniyle tartışılıyor.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2007’de
Hollanda’dan 60 milyon Avro vererek satın
aldığı 50 adet Phileas marka metrobüsün 35’i çıkan sorunlar
nedeniyle İkitelli İETT Garajı’nda tutuluyor. Hatta çalışan bu
markaya ait metrobüsler ise sık sık yaşadıkları mekanik sorunlar nedeniyle
arızalanırken rampa çıkmada da zorlanıyor.
Ulaşım uzmanlarının raporları metrobüs hattının ve burada kullanılan
araçların ne kadar yanlış tercihler olduğunu tek tek gözler önüne seriyor. İTÜ
İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Haluk
Gerçek, Şubat 2007’de “Topkapı-Avcılar Metrobüs Projesi ve Yeni
Otobüs Alımı” başlıklı ekonomik ve mali fizibilite etüdünü İETT ve
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne sundu.
Phileas dört kat daha pahalı
2 yıl önce
hazırlanan raporda İETT’nin almayı planladığı Hollanda’da üretilen 220 yolcu
kapasiteli Phileas modeli ile yolcu kapasitesi 193 olan Mercedes’in ürettiği
körüklü Capa City modeli karşılaştırıldı. Topkapı-Avcılar metrobüs projesinin
toplam maliyetinin 55 milyon Avro olduğu belirtilerek “Bir adet Phileas otobüsün
fiyatı 1 milyon 200 bin Avro, 1 adet Capa City otobüsün fiyatı ise 300 bin
Avro’dur” denildi. Ekonomik değerlendirme sonuçlarına göre Capa City otobüsünün
sabah ve akşam saatlerinde 2 araçlı diziler halinde işletilmesi durumunda
projenin mali iç verimlilik oranının yüzde 12.18, finansal net değerinin 14
milyon 289 bin 266 Avro olduğu kaydedildi. Capa City otobüsün tekli işletilmesi
durumunda mali iç verimlilik oranının yüzde 8.24’e denk geleceği ifade edilen
raporda “Phileas otobüsünün yer aldığı seçeneklerde bu oran yüzde 5 kadardır.
Metrobüs seçeneklerine 50 milyon Avro’luk özkaynağa ek olarak 500 bin Avro ile
67 milyon Avro arasında değişen özkaynak desteği gerekmektedir” denildi.
Önemli maliyet artışları
Raporda şu değerlendirmelere yer verildi: “Yerel yöneticiler genellikle zaman
kısıtı nedeniyle metrobüs sistemini hızlı biçimde gerçekleştirmek
istemektedirler. Metrobüs sistemlerini hızlı ve iyi biçimde yapabilmek önemli
maliyet artışları ile mümkün olabilmektedir. Örneğin Bogota Trans Milennio
sisteminin yalnızca planlaması için 6 milyon dolar harcanmıştır. Mexico City
metrobüs sisteminin planlama ve tasarımı için değişik kaynaklardan 10 milyon
dolar sağlanmıştır. Ancak bu harcamalara karşın hızlı biçimde gerçekleştirilen
sistemlerde daha sonra düzeltilmesi büyük maliyetlere yol açan yanlışlar
yapılmıştır. Bogoto ve Mexico City’de çatlaklar ve çökmeler nedeniyle inşa
edilen yol kısa süre sonra yenilenmek zorunda kalmıştır.”
Rampa çıkamıyor
Fransa Ulusal Bilimsel Araştırma Kurumu da 3 yıl önce
hazırladığı raporda “manyetik kılavuzlamalı” Phileas marka
metrobüslerin kent içi trafiğe uygun olmadığına dikkat çekmişti. Araçların bu
özelliğinin devre dışı bırakılması durumunda klasik araçlardan yaklaşık iki kat
daha pahalı olduğuna, araç kütlelerinin hafifletilmiş olmasının bir dezavantaj
haline geldiğine vurgu yapılmıştı. Şu an hizmete sunulan az sayıdaki Phileas
marka metrobüslerin en önemli eksikliği rampa çıkma konusundaki yetersizliği. 15
Mayıs günü Haliç rampasını çıkamayınca yolda kaldı. Bu marka araçların rampa
çıkamadığı yönünde eleştiriler daha önce de gündeme gelmişti.
|