Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.

Maliyeti Dünya Ortalamasının Üstünde

İTÜ İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Haluk Gerçek, Türkiye’deki otomotiv sektörünün çok geliştiğini, metrobüs hattında kullanılan araçların Türkiye’de rahatlıkla üretilebileceğini söyledi. Metrobüs projesi ve çok tartışılan Phileas marka otobüslerle ilgili sorularımızı yanıtlayan Prof. Gerçek, sorunların; gerek tasarım,

Cumhuriyet Gazetesi
Maliyeti Dünya Ortalamasının Üstünde

TÜ İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Haluk Gerçek, Türkiye’deki otomotiv sektörünün çok geliştiğini, metrobüs hattında kullanılan araçların Türkiye’de rahatlıkla üretilebileceğini söyledi. Raylı sistemde kullanılan araçların da yabancı ülkelerden satın alındığına dikkat çeken Gerçek, “Dünyada raylı sistem araçları üreten büyük firmalar sayılıdır. Ama onlarla lisans anlaşmaları yaparak Türkiye’de birlikte ortak üretime başlanabilir. Zamanla tamamen yerli üretime dönülebilir. Aynı şey metrobüs araçları için de geçerli olabilir” dedi.

Metrobüs projesi ve çok tartışılan Phileas marka otobüslerle ilgili sorularımızı yanıtlayan Prof. Gerçek, sorunların; gerek tasarım, gerek planlama aşamasındaki hızlı uygulamalardan kaynaklandığını dile getirdi. Dünyadaki uygulamalarda bu tür sistemlerde 1 ya da 2 mafsallı (körüklü) otobüslerin tercih edildiğini anlatan Gerçek, “Metrobüs sistemlerinde, genellikle, yolcu kapasitesi yüksek, düşük döşemeli, iki yanda geniş kapıları olan, bizim bildiğimiz körüklü araçlar kullanılıyor. Bazı küçük değişiklikler yapılabiliyor. Bu tür araçların Türkiye’de üretilmesi de mümkün” diye konuştu.

Hollanda’dan alınan Phileas marka otobüslerde olduğu gibi, Türkiye’de değişik kentlerde kullanılan farklı raylı sistem araçlarında da standart sorunları yaşandığına vurgu yapan Gerçek, ülkemizde raylı sistem araçlarını üretecek sanayinin kurulması gerektiğini söyledi. Gerçek, ikili kredi anlaşmaları ile yabancı ülkelerden raylı sistem araçları alındığını ifade ederek “Hiçbirinin yedek parçası diğerine uymuyor. İşletme ve bakım sorunları nedeniyle maliyetler artıyor” dedi.

Almaya çok önce karar vermişler

Gerçek, 2007’nin Şubat ayında İETT Genel Müdürlüğü’nün henüz projesi bile tamamlanmamış olan Topkapı-Avcılar metrobüs projesi ve İETT otobüs filosuna katılacak 400 yeni araçla ilgili fizibilite etüdü istediğini anımsattı. Gerçek, “O zaman metrobüs projesi henüz tamamlanmamıştı. Ama benim anladığım kadarıyla biz fizibilite çalışmasını yapmadan önce Phileas otobüslerinin alımına karar verilmişti. Türkiye’de birçok projede olduğu gibi bu karar sürecinde de bir terslik var” diye konuştu.

Testlerin yapılmış olması gerekirdi

Bir aracın teknik özelliklerinin, işletileceği kentin ve güzergâhın koşullarına uygun olması gerektiğine dikkat çeken Gerçek şu bilgileri verdi: “İBB’nin verilerine göre, metrobüs hattındaki Uzunçayır rampasının eğimi yüzde 5.5, Avcılar rampasının yüzde 6.3, İncirlik rampasının yüzde 5.6, Zincirlikuyu kavşak rampasının ise yüzde 7.9. Yani projede yüzde 6 ile 8 arasında değişen eğimler var. Phileas marka metrobüslerin yüzde 12 eğimde 14 km/saat hız yapabileceği belirtiliyor. Yolcu sayısı olarak en fazla 185 kişi alabileceği hesaplanmış. İETT bu araçlara 200’den fazla yolcunun binebildiğini belirtiyor. Phileas’ın boş ağırlığı 21.6 ton. 185 yolcu olduğunda 12 ton daha yük geliyor, 33.6 tonluk bir ağırlık oluşuyor. Yetkililer, Phileas otobüsünün hangi yükle yüzde 12’lik eğimi 14 km/saatte alacağını açıklamamış. Araç satın alınmadan önce her türlü testlerinin yapılmış olması gerekirdi. Bunun yapılıp yapılmadığını bilmiyorum. Ancak görünen o ki araçların İstanbul’da kullanımıyla ilgili çok ciddi teknik sorunlar var. ”

Gerçek, İETT’nin TÜBİTAK ile birlikte yürüteceği hibrid araç projesine de destek çıkarak, küresel iklim değişikliğine yol açan sera gazı salımlarının önemli bir bölümünün ulaşımdan kaynaklandığını ifade etti. Emisyonları düşürmek için toplu taşımanın teşvik edilmesi gerektiğini söyleyen Gerçek, toplu taşıma araçlarında da hem dizel hem elektrikli çalışabilen hibrid araçların tercih edilmesini istedi. Phileas marka araçların hibrid araçlar olduğuna dikkat çeken Gerçek, bu özelliğin ne ölçüde kullanıldığını bilmediğini; ancak aracın kullanılmayan birçok özelliği için çok fazla para ödenmiş olduğunu söyledi.

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2  |   3  |   4
http://www.yapi.com.tr/haberler/maliyeti-dunya-ortalamasinin-ustunde_69385.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!