Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.

Maliyeti Dünya Ortalamasının Üstünde

İTÜ İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Haluk Gerçek, Türkiye’deki otomotiv sektörünün çok geliştiğini, metrobüs hattında kullanılan araçların Türkiye’de rahatlıkla üretilebileceğini söyledi. Metrobüs projesi ve çok tartışılan Phileas marka otobüslerle ilgili sorularımızı yanıtlayan Prof. Gerçek, sorunların; gerek tasarım,

Cumhuriyet Gazetesi
Maliyeti Dünya Ortalamasının Üstünde

br >
Öneriler

Prof. Haluk Gerçek, metrobüs sisteminin daha sağlıklı bir hale gelmesi için de şu önerilerde bulundu:

“Metrobüs duraklarına erişimde sorunlar var. Diğer toplu taşıma sistemleriyle entegrasyonda sorunlar var. Araçların arızalanması ya da kaza durumunda yol tamamen tıkanıyor. Tıkanıklığın yaşanmaması için cep sayıları uygun yerlerde arttırılmalı. Metrobüs, raylı sistemden daha ucuz olduğu için tercih edilmiş bir geçiş süreci sistemi. Raylı sisteme dönüştürülmesi mümkün değil. Uzun dönemde bu güzergâh metroyu gerektiriyor. İleride talebi bu sistemle karşılamak mümkün değil, bugün bile karşılayamıyorsunuz.”

İlk uygulamalar Güney Amerika’da

Prof. Gerçek, dünyada “yüksek kapasiteli hızlı otobüs sistemi” olarak bilinen sistemin ülkemizde “metrobüs” adıyla hizmete açıldığını, dünyadaki uygulamaların Türkiye’deki gibi “tercihli otobüs yolu”ndan ibaret olmadığını söyledi. Tercihli otobüs yolunda iki yönde birer şeridi ayırıp burada herhangi bir otobüsün çalıştırabileceğini söyleyen Gerçek, “Metrobüsü daha çok sistem tasarı şeklinde düşünmek lazım. Bunun içinde araçlar, duraklar, akıllı ulaşım sistemleri de var. Daha çok bir ağ düzeyinde bakmak lazım” dedi.

Metrobüs sisteminin öncelikle bazı Güney Amerika ülkelerinin kentlerinde uygulanmaya başlandığını anımsatan Gerçek bunun nedenini de şöyle anlattı: “Yüksek kapasiteli ve hızlı toplu taşıma sistemleri genellikle raylı sistemlerdir. Ancak bunların yapım maliyetleri yüksek ve yapım süreleri oldukça uzun olduğundan bazı kentler, çok daha kısa sürede ve daha düşük maliyetlerle yapabilecekleri bir sistem olarak metrobüs sistemlerini uygulamaya başladılar. Bu sistemin en çok bilinen ve başarılı uygulaması, geniş kapsamlı bir ağ olarak planlanmış olan Kolombiya’nın Bogota kentindeki ‘Transmilenio’ sistemidir. Brezilya’da ve Avrupa’da bazı kentlerde benzer uygulamalar var.”

Gerçek, Türkiye’de bu sistem için seçilen Avcılar-Topkapı-Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme hattının İstanbul’un trafiğinin en yoğun güzergâhlarının başında geldiğine dikkat çekerek metrobüs sisteminin burada işletilmesinin ilkesel olarak doğru bir tercih olduğunu belirtti. Gerçek, toplu taşımacılığın geliştirilmesi açısından her iki yönde birer şeridin metrobüs sistemine verilmesinin desteklenmesi gereken bir karar olduğunu vurguladı.

Metrobüs sisteminin yolcusunun artması için birçok otobüs ve minibüs hattının seferden kaldırıldığını söyleyen Gerçek, bu hat çevresinde yaşayan İstanbulluların büyük ölçüde metrobüse mecbur bırakıldığına dikkat çekti.

Ancak, metrobüsle bağlantılı diğer toplu taşıma hatları ile metrobüs hattı arasında entegrasyon sorunları olduğunu kaydeden Gerçek, “Metrobüs yolcuları metrobüse ulaşmak için ya da metrobüsten sonra varacakları noktaya giderken ciddi zaman kayıpları yaşıyor. Metrobüs içinde hızlı gidebiliyorsunuz, ama ondan önce ya da sonra varmanız gereken yer için başka bir araca binmeniz gerekiyorsa sorun yaşıyorsunuz” diye konuştu. Gerçek, metrobüsler için tercih edilen Phileas marka otobüslerin sistemin felsefesine aykırı olduğunu, çünkü bu sistemin düşük maliyetli olması ve kısa sürede tamamlanması nedeniyle tercih edildiğini anımsattı.

4 misli daha pahalı

Metrobüs sisteminin maliyeti raylı sisteme göre düşük olduğu için bazı kentler tarafından tercih edildiğini vurgulayan Gerçek şu bilgileri verdi: “Bizde ise seçilen otobüsler dünyanın en pahalı metrobüs araçlarından bir tanesi. Maliyeti 300 bin Avro olan Capa City otobüsler 190 kişi taşıyor. 220 kişi taşıdığı söylenen Phileas’ın bedeli ise 1.2 milyon Avro, yani Capa City’nin 4 katı. Yetkililer ‘Phileas marka otobüslerin ekonomik ömrü 20 yıl, Capa City’nin 10 yıl. Bu yüzden işletme ömrü boyunca toplam maliyetler açısından daha ekonomik’ diyorlar. Bu hesapları nasıl yaptıklarını bilmiyorum. Ancak, bizim yaptığımız değerlendirmelere göre, bu etmenler de hesaba katıldığında 4 misli daha pahalı olan Phileas aracının ekonomik ve mali değerlendirme göstergeleri çok daha düşük.”

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2  |   3  |   4
http://www.yapi.com.tr/haberler/maliyeti-dunya-ortalamasinin-ustunde_69385.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!