Mahalle Gitti, Geride Muhtar Kaldı
"İzmir'e İz Bırak"
İzmir'in Ulaşımına 4 Yeni Proje
Binalara Afet Risk Puanı Verilecek
Gökdelen Yapımının Önü Açıldı
"Kentsel Dönüşüm için Bir...
Yüzlerce Ağacı Kesip Ormanda Yol Açtılar
Teleferiğe Onay Geldi!
İzmir'i Mogadişu'ya Benzetti!
İzmir Körfezi'ne Yeni Çehre!
İzmir'de TMMOB'den Tasarıya Tepki!
İzmir'in Akciğerine AVM Saldırısı!
İzmir’de Bir Dönüşüm Krizi Daha!
İzmir Halk Forumları Devam Ediyor
İzmir’e 4 Yeni Proje
İzmir'in Fay Haritası Yok!
"İzmir Afet Planı, Afet Niteliği Taşıyor"
Jeoloji Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Başkanı Alim Murathan, kentte olası bir afet sonrasında güvenli alan olarak belirlenen yerlerin İzmir fayı üzerinde olduğunu belirterek, "İzmir Afet Planı, afet niteliği taşıyor" dedi.
Murathan, düzenlediği basın toplantısında, İzmir'in dünyada deprem riski en yüksek şehirlerden biri olduğunu, kentte can ve mal kaybına neden olacak birincil afet türünün deprem olarak belirlenerek bu yönde plan yapıldığını anlattı.
İzmir'in afet senaryosu ve planlamasının büyük oranda İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan Radius Projesi kapsamında "İzmir Büyükşehir Deprem Master Planı" verileri değerlendirilerek yapıldığını dile getiren Murathan, bu plana göre olası 6,5 büyüklüğünde, 9 şiddetindeki bir depremde 5-20 bin arasında kişinin hayatını kaybedebileceğini, 11 merkez ilçede 195 bin binanın ağır hasar görebileceğini veya yıkılacağının tahmin edildiğini ifade etti. Oda olarak yürüttükleri "İzmir Kent Jeolojisi Projesi" kapsamında İzmir fayının yerleşim alanlarından geçtiği yerlerin 1/5000, 1/2000 ve 1/1000 ölçekli aktif tektonik haritaları üzerinde belirlenmesine yönelik projelendirme sürecinde, İzmir ili afet planlamasında önemli eksiklikler, ciddi ve önemli yanlışlar olduğunun saptandığını dile getiren Murathan, şöyle konuştu: "Afet sonrası bina dışına çıkan vatandaşların güvenli alan olarak belirtilen ilk toplanma yerlerinin ve geçici iskan amaçlı kurulması planlanan çadır kentlerin bazılarının İzmir fayı üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Çadır kentlerin diri bir fay üzerine kurulması düşünülemez. Ayrıca planda güvenli olarak belirlenen birçok alanın zemini kıyı kesimindeki dolgu alanlarında olduğu anlaşılmaktadır. Bu alanların zeminleri güvenli olmayıp bir depremde en çok etkilenecek yerler arasında olduğu bilinmektedir. Ana ulaşım arteri üzerindeki yollar, köprüler, kavşaklar ve viyadüklerin, metro ve tünellerin İzmir fayı ile kesişme noktaları belirlenerek afet planlamasındaki alternatif yollar değerlendirilmelidir. İzmir içme suyu ana isahe hattı ile doğalgaz ana tali dağıtım hatları da İzmir fay hattı ile birçok noktada kesişmektedir. Kenti doğudan batıya kat eden yaklaşık 40 kilometre uzunluğunda ve 500 metre genişliğindeki İzmir fay hattı üzerinde birçok ilkokul, hastane, üniversite gibi toplu yaşam alanları ve kamu binaları bulunmaktadır. Fay hattı üzerinde yer alan bu alanlar tespit edilmeli. Afet planı mutlaka değişmeli." "Afet planı, afet niteliği taşıyor" 1/25.000'lik haritalarda görülen aktif fayların imar planlarında görülmediğini, bu konuda İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne büyük iş düştüğünü dile getiren Murathan, şöyle devam etti: "Aktif fayların geçtiği yerlerin 1/1000, 1/5000'lik haritalara aktarılması lazım. İmar planlarında aktif fayların mutlaka olması lazım. Belediye ve valiliğe büyük iş düşüyor. Kentte yılda 10 bin civarında yeni inşaat yapılıyor. İzmir fayının nereden geçtiği Büyükşehir Belediyesi tarafından adeta saklanıyor. Önemsemiyorlar. Başkalarına iş almak istemiyorlar. Belediye üzerine düşen sorumluluğu yerine getirmiyor. Şehir planlamasında çok büyük eksiklikler var. Afet planında iş makinelerinin toplanma yeri Alsancak Limanı görünüyor. Oysa öyle bir depremde liman çöker. Afetin ardından ilk toplanma yerleri, güvenli alan olarak sahil kenarları gösteriliyor. Oysaki kıyı kesimler güvensizdir. İzmir Afet Planı, afet niteliği taşıyor.” |