İstanbul sokakları elektrikli otomobillere hazırlanıyor. Çevre dostu
elektrikli araçların dünyanın diğer öncü şehirlerinde olduğu gibi İstanbul’da da
kullanımı ve yaygınlaştırılması konusunda işbirliği oluşturmayı amaçlayan
anlaşma, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın
katılımıyla Saraçhane Belediye Sarayı’nda düzenlenen törende İstanbul Enerji A.Ş
Genel Müdürü Adnan Çelik, Renault MAIS Genel Müdürü
İbrahim Aybar ile Oyak Renault Genel Müdürü Tarık
Tunalıoğlu tarafından imzalandı. Anlaşma, 2011 yılından itibaren
üretimi gerçekleşecek olan elektrikli araçlar için İstanbul il sınırları
içerisinde gerekli şarj altyapısının oluşturulmasını, buna bağlı hizmetler ve
düzenlemelerin geliştirilmesini kapsıyor.
Törende konuşan İstanbul
Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, “Elektrikli araçların
dünyada daha yeni yeni görünmeye başladığı bir dönemde İstanbul olarak çok
önemli ve Türkiye’ye öncü olacak bir adım atıyoruz. Tarihe bir iz düşüyoruz.
Belki de gelecekte bu şehirde tüm araçlar elektrik motorlu olacak. Ama belki biz
olamayacağız” dedi.
“Göreve geldiğimiz günden bu yana kadar yaptığımız
çalışmalar çerçevesinde yılda 2 milyon ton karbondioksit salınımını önledik”
diyen Kadir Topbaş, metrobüslerin günde 40 bin civarındaki aracı trafikten
alıkoyması sebebiyle 613 ton karbondioksit salınımının önüne geçtiklerini ve
açılışını yaptıkları iki tünel yolun da her yıl 28,5 ton karbondioksit
salınımını engellediklerini anlattı. İstanbul’u daha yaşanabilir bir şekilde
gelecek kuşaklara aktarabilmek için karbondioksit salınımını olabildiğince
azaltmak zorunda olduklarını vurgulayan Başkan Topbaş, şöyle
konuştu;
“Bizim görevimiz bu güzellikleri gelecek kuşaklara aktarmak.
Daralan yaşam alanları ve tükenen doğal kaynaklar o halde bizde çalışmalarımızı
buna göre yapmak zorundayız. Biz bugün burada çok önemli bir adım atıyoruz ve bu
adımın arkasından gelecekleri de görür gibiyim. Yasal düzenlemeler yapılırken
bizde bir elimizi çabuk tutalım, ‘bu çalışmaları yürütelim’ dedik. Petrolle
çalışan motoru 70 yıl gerinden takip etmek değil, İstanbul’da başlayan bir
teknolojiye sahip olmak istiyoruz. Bu adımın arkasından gelecekleri de görüyor
gibiyim Buradan ‘know how’ olarak belki yansıtacağız. İstanbul teknoloji merkezi
olacak. Yasal düzenlemeler yapılırken biz de elimizi çabuk tutalım bu
çalışmaları yürütelim dedik. Geri kalmak istemiyoruz. Her şeyde birinci olmak
istiyoruz. Bunun için bu çalışmayı başlattık ve bunun için buradayız. Bu
rekabetle olacağı için hızlı bir şekilde mesafeler alınmalı ve adımlar
atmalıyız. Bize düşen bunun alt yapısını hazırlamak. Yakın gelecekte bu
teknolojiye hazırlıksız yakalanmak ve gelişigüzel, dengesiz bir takım şarj
istasyonlarının ortaya çıkmasını beklemek istemiyoruz. Nasıl ki göreve
geldiğimizde İstanbul’da 750 kilometre fiber optik kablo altlığı yapıp 450
kilometresini döşediysek, doğru ve ciddi bir anlayışla elektrikli araçlar
piyasaya çıktığında bütün altyapısının hazır olmasını istiyoruz.”
Büyükşehir’in
3 şirketi elektrikli otomobile destek verecek
Büyükşehir
Belediyesi’nin şirketlerinden protokolü imzalayan İstanbul Enerji A..Ş.’nin
İstanbul il sınırları içerisinde gerekli şarj altyapısını oluşturacağını,
BELBİM’in elektrik şarj istasyonlarının ödeme sistemlerini, İSPARK’ın bu
istasyonların hangi noktalara kurulabileceğini belirleyeceğini, İmar ve
Şehircilik Daire Başkanlığı da AVM’ler ve diğer merkezlerle ilgili yer tespiti
yaptığını ifade eden Topbaş, “Biz bu çalışmalara şimdiden başlayarak geç kalmak
istemiyoruz. Tüm mesai arkadaşlarımla birlikte özveriyle İstanbul’a hizmet için
çalışıyoruz. Şirketlerimiz kamu kurumu mantığından öte özel sektör
refleksleriyle çalışarak çok başarılı işlere imza atıyor” şeklinde
konuştu.
Büyükşehir rüzgar ve elektrik enerjisi üzerinde
çalışıyor
Törende konuşan İstanbul Enerji Sanayi ve Ticaret
Anonim Şirketi Genel Müdürü Adnan Çelik de rüzgardan enerji
elde etme projesi üzerinde çalıştıklarını ve EPDK’dan lisans beklediklerini
belirterek, elektrikli araçların enerji verimliliği açısından da önemli olduğunu
söyledi. “Elektrikli araçlar yüzde 100 daha verimli” diyen Çelik, “Bugünkü
mevzuat bu araçların piyasaya girmesi açısından eksik bir mevzuat. Biz mevzuat
çalışmalarına da destek vereceğiz. Bu işbirliği neticesinde araçların nasıl bir
altyapıya ihtiyaç duyduğunu tespit edeceğiz. Araçların şarj ve park altyapısını
İSPARK’ın otoparklarına kuracağız” şeklinde konuştu.
Fluence
model otomobil Bursa’da üretilecek
Oyak Renault Genel Müdürü
Tarık Tunalıoğlu da Renault’un üreteceği elektrikli
otomobilleri anlatarak, “Herkes elektrikli otomobil yapabilir dedik herkes için
elektrikli otomobili Renault ‘un yapacağından sizleri haberdar etmiştik. Bu
büyük anda Renault’un bu gelişme için çok yakın tarihte yollara çıkacağını ve
değişime yön vereceğinden sizi haberdar etmek istiyorum. Otomobili
değiştiriyoruz hayatı değiştiriyoruz sloganıyla Renault kullanımıyla sıfır
karbondioksit salınımıyla elektrikli otomobilli geliştirdik. Amacımız yüzde 20,
yüzde 30 emisyonlu otomobil üretmek değil sıfır emisyonlu otomobil üretmek ve
herkesin kullanımına sunmaktır. 2011 ‘den itibaren dört elektrikli otomobili
pazara sunmaya hazırlanıyoruz. Bu dört farklı model Bursa ve diğer
fabrikalarda üretilecek” diye konuştu.
Fransa’da Kangoo’nun elektrikli
modelinin, Bursa’da ise, Fluence’ın elektrikli modelinin üretim çalışmasının tüm
hızıyla sürdüğünü vurgulayan Tunalıoğlu, “Elektikli Fluence şu anda halihazırda
imalatta bulunan diğer üç modelle aynı elektrik bantlarından Bursa fabrikasından
çıkacak ve dünya pazarlarına sunulacak. Böylece Oyak Renault öncü olacaktır”
dedi.
Renault Genel Müdürü İbrahim Aybar ise otomobilin
Türkiye’de satılabilmesi için çok önemli altyapı ihtiyacı olduğunu ifade ederek,
şunları kaydetti; “Beklentimiz aynı Avrupa’da başlayan bu desteğin Türkiye’de
hayata geçmesi. Diğer bir önemi ve tarihi adım da teknolojik altyapı yani
kullanıma verilecek otomobillerin ne şekilde şarj edileceği ve şarj
istasyonlarının yaygınlaştırılması. Biz bugün bu konunun yaygınlaşması için
tarihi bir başlangıç yapıyoruz. İstanbul sokaklarında elektrikli şarj
istasyonlarını görmeye başlayacağız. Böylece elektrik motorlu otomobilleri
alacak vatandaşlarımız Türkiye’de hiçbir altyapı sorununun kalmadığını da
görmeye başlayacaklar.”
|