Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

İhmalpaşa

İstanbul denilince ilk akla gelen binalardan Haydarpaşa Garı, dün şüpheli bir yangınla 1.5 saat boyunca yandı. Gardan yükselen dumanlar göğü kapladı. Yangının izolasyon çalışmasındaki ‘küçük bir hata’dan kaynaklandığı iddiası üzerinde duruluyor. Kadıköy Belediyesi ise binaya onarım izni vermediklerini, eğer bir onarım varsa ‘kaçak’ olduğunu

Radikal Gazetesi
1 İhmalpaşa

br />
Avni Özgürel: Sultanın raydaki hayali

Bavullu insan manzaralarıyla İstanbul’a göçün de simgesi olan garın hikâyesi, Sultan Aziz’in bir Avrupa gezisiyle başladı.

Sultan Aziz’in Avrupa gezisi sırasında görüp hayran olduğu demiryolu ağından etkilenip imparatorluğun her köşesinin ulaşılabilir olması arzusuyla Trakya’dan başlattığı Sirkeci’de noktalanan hamlenin devamı, Sultan 2. Abdülhamid’in hayallerini üzerine inşa ettiği siyasi projenin simgesi Haydarpaşa Garı.

20. yüzyıla girerken İngiltere ve Almanya’nın hâkimiyet mücadelesi verdiğini, kavganın odağında da Britanya İmparatorluğu’nun can damarı ve en büyük sömürgesi Hindistan yolunun kontrolünün olduğunu görmüştü 2. Abdülhamid. Akıl, bu mücadelenin alanının Osmanlı’nın Ortadoğu’daki toprakları olduğunu işaret ediyordu. Sadece bu da değil. Zengin petrol yatakları dolayısıyla geleceğin dünyasında ekonomik gücün kimde olacağını belirleyecek Arap coğrafyası da İstanbul’un kontrolündeydi.

Ancak 2. Abdülhamid’in resmi doğru okuması yetmiyordu. 15. yüzyıl sonundan 20 yüzyılın başına kadar bölgeyle sadece ‘kutsal topraklar’ olması sebebiyle ilgilenen Osmanlı padişahının elinde yeni dünyanın talep ettiği, orduyu kısa zamanda Bağdat ve Hicaz’a sevk imkanı verecek alt yapıyı inşa için kaynak yoktu. İstanbul, demiryolunu ancak İzmit’e taşıyabildi.

İngiltere canhıraş bir çaba içine girdi Sultan’ı ikna için. Para- pul istemiyor, aksine Osmanlı hazinesine soluk aldıracak yeni krediler vermeye hazır olduğunu söylüyordu Londra. Üstelik padişahın kızkardeşi Seniha Sultan’ın eşi Mahmud Celaleddin Paşa İngiltere adına devredeydi.

Ama olanca baskıya rağmen Abdülhamid Almanya’yı tercih etti. Mısır’ı ve Süveyş’i işgal etmiş olan İngiltere güven vermemişti padişaha. Berlin’den İstanbul’a; İstanbul’dan Konya’ya; oradan da iki ayrı hat halinde biri Hicaz’a diğeri Bağdat’a uzanacak iki hat halinde demiryolu yapımını üstlendi Almanlar.

8000 km’yi bulan iki hattın hikâyesi uzun. Anadolu dışında Hicaz ve Bağdat Demiryolu’ndan geriye hatların Şam’la Amman arasında halen çalışan güzergâhı, ara istasyon binaları kaldı. İstanbul’da ise iki anıtsal yapı/eser: Haydarpaşa İstasyonu ve Sultanahme’teki Alman Çeşmesi.

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2  |   3  |   4
http://www.yapi.com.tr/haberler/ihmalpasa_84011.html

Read Comment Section
1 Yorum Yorum Yaz
  • EĞER RANTİYE GÖZÜ İLE BAKARSAK O zaman, Haydarpaşa'dan çok daha rantı yüksak alanlar buluruz;Ayasofya, Sultanahmet, Süleymaniye, Dolmabahçe vs... Şimdi bunların yerinde otel, işmerkezi ve ofis binası yapabilirseniz, ondan sonra Haydarpaşa'ya sıra gelebilir... Dünya Prag, Amsterdam, Venedik, Paris gibi Şehirlere niye gidiyor?... Böyle giderse, Camiler ve Saraylardan başka eski eserleri kalmayacak İstanbul'a kim neyi görmeye gelecek? Yaklaşık 8000 Yıllık, 3 İmparatorluk Merkezi tarihi bir şehirde neleri görmek istersiniz? Soğuk Çeşme sokağından başka tarihi bir sokağımız kalmadı... Süleymaniye'nin o tarihi ahşap konaklarından bugüne, çok kötü restore edilmiş, 4-5 tane kaldı... İstanbul'u tüm değerleri ile bilmek, sahiplenmek, geleceğe sağ salim bırakabilmek, çok ayrı bir eğitim, kadir ve değer bilim ve kendine, kültürüne sahip çıkma gerektirir!... Bu şehrin yetkilileri arasında bu vasıfların ne seviyede olduğunun göstergelerinden biri, İŞTE HAYDARPAŞA YANGINIDIR!... erolzor, yüksekmimar odtü '71 YANITLA
1 yorumdan 1 tanesi gösteriliyor. 
Yorumunuzu ekleyin
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!