İstanbul denilince ilk akla gelen binalardan Haydarpaşa
Garı, dün şüpheli bir yangınla 1.5 saat boyunca yandı.
Gardan yükselen dumanlar göğü kapladı. Yangının izolasyon çalışmasındaki ‘küçük
bir hata’dan kaynaklandığı iddiası üzerinde duruluyor. Kadıköy
Belediyesi ise binaya onarım izni vermediklerini, eğer bir onarım varsa
‘kaçak’ olduğunu açıkladı. Kesin olan tek şey, “Yeşilçam
filmlerinin gözbebeği, Nâzım Hikmet’in Memleketimden İnsan Manzaraları’nın
simgesi ve 5 milyar dolarlık tartışmalı Haydarpaşa Projesi’nin mihenktaşı olan
bina, ‘yangını anında söndürecek bir sisteme sahip değildi’.
Bir anda çatıyı sardı
Bir süredir çatı kısmında izolasyon çalışması yapıldığı öğrenilen tarihi
Haydarpaşa Tren Garı’ndan dün saat 15.00 sularında birden alev yükseldi. Yangın
kısa sürede çatıyı sardı. Yangın ile ilgili ilk ihbar saat 15.05’te itfaiyeye
ulaştı. İtfaiye Daire Başkanı Ali Karahan’ın verdiği bilgiye göre, 57 araç ve
153 personelle müdahale edildi. İtfaiyeciler çatı kısmına çıkarak söndürme
çalışması yaparken, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’nün Kurtarma-6 ve Kurtarma-7
römorkörleri de denizden destek verdi.
Garın etrafında ambulanslar bekletilirken tüm tren seferleri durduruldu.
Kesif duman kilometrelerce uzaklıktan görülecek şekilde yükseldi. Dumanlar
Ortaköy sahillerine kadar ulaştı. Aynı anda TCDD’nin komuta merkezi çöktüğünden
İstanbul-Arifiye arasında tüm tren seferleri telsizler, uydu ve cep
telefonlarıyla yönlendirilebildi.
‘Yangın hortumu çalışmadı’
Olay yerinde görgü tanıkları ve yetkililerle görüşen Radikal muhabiri
Enis Tayman’a ulaşan bir diğer iddia: ‘Yangın onarım değil,
patlayan kalorifer borusunun kaynak makinesiyle onarımı sırasında çıktı ve
ardından bir dizi aksaklık yaşandı.’ Bu iddiaya göre, iki işçi yangın çıkınca
paniğe kapılıp söndürmeye çalışmadan ve kimseye haber vermeden olay yerinden
kaçtı.
Diğer ihmal iddiaları ise şöyle:
Yangından hemen sonra görevlilerden biri binanın elektriğini kesince binada
bulunan yangın hortumuyla su pompalanamadı. Gar santralından saat 15:05’te
itfaiye arandığı ancak, araçların olay yerine 15:30 dolayında geldi. Binada
yangın söndürme timi vardı ancak timde yer alan çalışanlar haftasonu olması
nedeniyle garda değildi. İtfaiyenin ilk gelen araçlarında yeterli uzunlukta
merdiven yoktu ve bu müdahalede 10 dakika gecikmeye yol açtı. Binadaki membran
malzemesi yanıcıydı. Bu tarihi bina için uygun değildi. Gereğinden fazla su
sıkıldığı için binanın alt katları da su ile doldu.
Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Talat Aydın “Büyük
bir tehlike atlatılmıştır. Yangının garın çatısında yapılan izolasyon
çalışmaları nedeniyle çıkmış olabileceğini tahmin ediyoruz” dedi. Aydın, uygun
olmayan malzemelerle restorasyon iddiası üzerine ise “Kim söylüyor bunu?
Nereden, neye dayanarak söylüyorlar. Yangının sebebi teknik bir konu” dedi.
1. derece tarihi eser
Anıtlar Kurulu’nca 1. derece tarihi eser olarak tescillenen garın yapımına
Osmanlı Padişahı II. Abdülhamit döneminde, 30 Mayıs 1906 tarihinde başlandı.
Alman mimarlar Otto Ritter ile Helmuth Cuno tarafından, Alman ustalara
yaptırılan bina, 19 Ağustos 1908 tarihinde, İstanbul-Bağdat Demiryolu hattının
başlangıç istasyonu olarak hizmete girdi.
1917’de sabotajla yandı
1917 yılında, 1. Dünya Savaşı sırasında deposunda bulunan cephanelere yönelik
sabotaj nedeniyle büyük bir bölümü hasar gördü. Onarıldı ve bugünkü şeklini
aldı. 1979’da açıklarında Independenta adlı tanker kaza yaptı. Patlamada
vitrayları hasar gördü. Gar, yıllardır TCDD’nin ana istasyonu olarak
kullanılıyor.
Helikopter tartışması
Haydarpaşa Garı alev alev yanarken havadan müdahale tartışması yaşandı.
Valiye göre yangına havadan müdahale gereksizdi.
Haydarpaşa Garı’ndaki yangın 1.5 saatte söndürülse de tarihi binanın çatı
kısmı önemli ölçüde zarar gördü. Vali Hüseyin Avni Mutlu,
“Binamızda küçük bir onarım çalışması var. Ama bu onarım çalışmasının olduğu
yerde mi, bir başka yerde mi? Rapor doğrultusunda açıklayabileceğiz” dedi. İki
işçinin sorgulanmak üzere Emniyet’e götürüldüğü olayla ilgili “Yangına havadan
müdahale edilmediği yönünde şikâyetler var” ifadesi üzerine de Mutlu, şunları
söyledi:
“Havadan müdahalenin yararları, zararları ilk andan değerlendirildi. Orman
Genel Müdürlüğümüz ve THK ile irtibata geçildi. İhtiyaç olduğunda takviye almak
üzere THK’nın Ankara’daki iki uçağı da Sabiha Gökçen’e büyük ihtimalle transfer
edildi. Bu tür tarihi binalara müdahale tekniği itibariyle, bunlar önemli. Doğru
olan neyse onu yapmıştır arkadaşlarımız. THK’nın elinde imkânları var. Önemli
olan, müdahale noktasında eksiğin olup olmadığıdır.”
Kentte helikopter var mı?
Yangının ardından olay yerine giden CHP İstanbul İl Başkanı Berhan
Şimşek ise yangında helikopter kullanılmamasını eleştirdi:
“Burada sorulması gereken soru şu: Acaba İstanbul’da bir itfaiye helikopteri
var mı? Böyle bir binada çıkan yangının iptidai bir şekilde söndürülmesi mümkün
olabilir mi? Bilgi sahibi olanlar söndürmenin helikopterle yapılabileceğini
söylüyor.”
Mimarlar Odası Başkanı: İki ay önce de yangın riski atlatmıştı
Mimarlar Odası Genel Başkanı Eyüp Muhçu yangın boyunca
Haydarpaşa’daydı. Muhçu, yangın başlar başlamaz itfaiyeyi arayarak, helikopterle
müdahale önerdiğini söyledi: “Dendi ki bizim aracımız yok havadan müdahale
etmeye. Ben de Çevre Bakanlığı’nda olduğunu, hatta ordudan alabileceğini
söyledim. Vakit kaybederiz, dediler. Oysa ki Aydost Ormanı’na yedi dakikada
müdahalede bulunmuştu. Ama Haydarpaşa’da 1.5 saat geçmesine rağmen havadan
müdahale olmadı” dedi. Binada ciddi bir yangın söndürme sistemi olmadığını iddia
eden Muhçu, yangına dışarıdan yapılan müdahalenin de gecikmiş ve sistemsiz
olduğunu öne sürdü.
Muhcu, aynı çalışma nedeniyle iki ay önce de yine bir yangın tehlikesi
atlatıldığını ileri sürerek, “Çatıda tadilat işlemleri yapıldığını söylüyorlar.
Binadan birisi tarafından bana aktarılan bilgiye göre, çalışmalar özel bir
şirkete verilmiş. Çalışmalar sırasında iki ay önce de yangın çıkmış. Yangının
elektrik kablolarından çıktığı anlaşılıyor. Kabloların taşıyamayacağı, klima ve
kimi alet ve makinelerin kullanılması sonucunda yangın çıktığı söyleniyor.”
|