İDO’nun ‘Ro-Ro’ Açıklaması ve 3. Köprü ‘Çılgınlığı’



“Projemizi aklı başında olanlar kategorisinde gördüğünüz için teşekkür eder saygılar sunarım. Şehir içi trafiğinde gözle görülür, hissedilir bir rahatlama yaşatacak olan Ro-Ro projesinin bir an önce gerçekleşmesini arzuluyoruz. Bir geminin tek seferde 140 TIR taşıyacağı ve günde 2500 TIR veya 3500 kamyonu İstanbul şehir merkezine girmeden Güney Marmara’ya bırakabileceği bir proje...”

Bu nazik açıklamanın altında İDO Basın Müşaviri Tolga Uyar’ın imzası var. Başbakan’ın, adları açıklanmayan “çılgın projeler”i üzerine yazdığımız “İstanbul’un aklı başında projelere ihtiyacı var” konulu yazımızda İDO’nun ağır vasıtalara yönelik Ro-Ro projesini de örnek gösterdiğimiz için gönderdiği açıklamada ayrıca diyor ki: “Arzu ettiğiniz takdirde detayları hakkında bilgi vermekten memnuniyet duyarım.”

İşte İstanbul’u “3. köprü çılgınlığı”na “bahane” oluşturan “Boğaziçi’nden ağır vasıta geçişi”ni gereksiz kılacak “aklı başında” projenin internet sitesindeki açıklamalarından bir özet:

Çevre dostu

140 TIR kapasiteli ROPAX gemiler 5 km’lik TIR konvoyunu trafikten çekmiş olacak. Ambarlı’dan yarım saatte yüklenecek, 2 saatte Mudanya’ya varacak ve yarım saatte boşalacak. Böylece bir TIR şoförü 6 saatte kat ettiği yolu 3 saatte alacak.

İlk etapta 2 gemiyle taşıma planlanıyor. Bir gemi günde karşılıklı 6 sefer yapacak; 1680 TIR İstanbul trafiğinden kurtarılacak… kent içinden geçen transit ve ağır araç yükü “en az”a, hatta “sıfır”a inerken “çevre dostu” bir ulaşım sağlanacak..

Projede daha hızlı yükleme-boşaltma için çift rampa sistemine göre planlanan terminaller ve İngiltere-Fransa arasındaki Manş Denizi’ni geçmekte kullanılan 70 milyon Avro’ya mal olacak gemiler öngörülüyor…

İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy, TIR’ları taşıma ücreti olarak da yakıtla otoban ücretine karşılık gelen bir fiyat belirleyeceklerini söylüyor.

Projenin ilerleyen aşamalarında, İstanbul-Bandırma seferi de planlanarak Trakya ile Ege Bölgesi arasındaki TIR ve ağır vasıta trafiğinin “tamamı”nın Boğaziçi geçişinden kurtarılması düşünülüyor.

İhaleye hazır

Evet... Tüm bu özellikleri ve ayrıntılarıyla ihaleye hazır olan ve başlandıktan sonra 3 yıl içinde tamamlanması hedeflenen projeyle, İstanbul’dan ağır vasıta geçişi biterken, yolların bozulması engellenecek; ormanlar ve su havzalarına dokunulmayacak, yakıt harcanmadan çevre dostu bir ulaşım sağlanacak; FSM Köprüsü’ndeki yığılma ise tamamen sona erecek...

Sorular

Şimdi Başbakan’a ve Ulaştırma Bakanı’na soruyoruz:

1- Çevreye ve İstanbul’a zarar vermeyen; üstelik maliyeti köprü ve bağlantı yollarının yüzde 10’unu geçmeyen bu proje yerine, “doğa düşmanı” 3. köprüdeki ısrarınızın nedenini açıklar mısınız?

2- İDO’nun bu en “aklı başında” projesinin, ihaleye hazır olmasına rağmen “4 yıl”dır bekletilmesinde, nedeni açıklanamayan 3. köprü inadınızın payı var mıdır?

3- Gelecekte Ro-Ro ve Marmaray devreye girdiğinde, “boş kalacak” 3. köprü için “yıllık geçiş parası garantisi” vererek “yap-işlet-devret müşterisi” aramanız, hangi ekonomi mantığına uymaktadır?

İDO’yu kutluyor, tüm “aklı başındaki kanat önderlerimiz”i ve 3. köprü karşıtlarını, İstanbul’u kurtaracak Ro-Ro projesini desteklemeye davet ediyoruz...