Haliç Metro Projesi UNESCO Sahnesinde



Birleşmiş Milletler Bilim, Kültür ve Eğitim Örgütü'nün (UNESCO) 25 Temmuz -3 Ağustos tarihlerinde Brezilya'da gerçekleştireceği toplantı, İstanbul'un Dünya Kültür Mirası ile ilgili kaderini tayin edecek. İstanbul'un statüsünün düşürülmesi tehlikesine karşı hazırlıklarını tamamlayan 18 kişiden oluşan heyet Brezilya'ya gitti. İstanbul'un Dünya Koruma Mirası listesinden çıkarılma tehlikesinin bu yıl daha fazla hissedilmesi yetkilileri harekete geçirdi. Daha önce Kültür Bakanlığı, Valilik ve Büyükşehir Belediyesi'nden yetkililerin katıldığı UNESCO toplantılarına, ilk kez Dışişleri Bakanlığı ve Anıtlar Kurulu'ndan da temsilciler katılıyor. İstanbul heyeti, UNESCO'nun 21 kişiden oluşan komite üyelerini sunum ve kulis çalışmalarıyla etkilemeye çalışacak.

STK'lar çok eleştirdi

Dünya Koruma Mirası Listesi'nde yer alan İstanbul'un, Tehlike Altındaki Kentler statüsüne düşürülme riskiyle karşı karşıya olduğuna ilişkin iddialar sürerken, STK'ların en fazla eleştirisine maruz kalan projelerden biri olan Haliç Metro Geçiş projesinin mimarı Hakan Kıran, projesini SABAH'a anlattı. Kentin en önemli mimari projelerinden birini gerçekleştireceklerini belirten Hakan Kıran, eleştirilerin bilimsel bilgi ve kaygıdan yoksun kişi ve çevreler tarafından yapıldığını söylüyor. Tasarımda Haliç'in kayan ve batan zemininin yanı sıra tarihi yapıların korunmasının temel kriter olarak ele alındığını belirten Kıran, projeyi eleştirenlerin bugüne kadar herhangi bir öneride bulunmadığını, kendilerinden bilgi istemediklerini söyledi.

Kıran, 2005'ten beri yerli ve yabancı bilim adamlarının üzerinde çalıştığı Haliç Metro Geçiş Köprüsü projesiyle ilgili bazı grupların bilgi sahibi olmadan rapor hazırladığını da ifade etti. "Bilgi sahibi olmadan fikir sahibi oldular" diyen Kıran, "UNESCO'daki yabancı yetkililer bile bizi dinleyip bilgi sorarken, yerli gruplar hiçbir bilgi alışverişinde bulunmuyor" dedi. Haliç'in ekosisteminin etkilenmemesi için mevcut Unkapanı Köprüsü'nün yerine yaya, araç ve metro geçişi sağlayacak bir köprü yapılması için proje önerdiğini, ancak aynı çevrelerin karşı çıktıklarını söyleyen Hakan Kıran, "İçinde bulunduğumuz bölge binlerce yıldır onlarca kültüre ev sahipliği yapmış bir yer. Ekonomik olarak tünellerin parasını çıkartacak bir sürü fikir vardı. Ama anlatmamıza fırsat bile verilmedi" diye konuştu.

İlk kez 1952'de önerildi

Taksim-Yenikapı Metro Hattı'nın Haliç geçişi ilk kez 1952'de önerildi. 1990'da da metro hattı güzergâhı Koruma Kurulu tarafından onaylandı. Hat, 1995'te 1/50.000 Nazım İmar Planları'na işlendi. Koruma Kurulu, 2005'te Haliç Metro Geçiş Köprüsü Avam Projesi'ni onayladı. Ön projeler, kamulaştırmalar, kesin proje aşamalarından sonra nihayet ihale yapıldı ve Büyükşehir Belediyesi tarafından onaylanan uygulama projesine başlandı.