Hükümetin İstanbul'a yapılacak 3. Köprü
ısrarının nedeni ortaya çıktı. 39 yıl önce hizmete giren İstanbul
Boğazı'na yapılan 1. köprü (Boğaziçi Köprüsü) 40'ıncı
yılında büyük bir bakıma girecek. Yaklaşık bir yıl kapalı kalacak köprü
nedeniyle İstanbul trafiği içinden çıkılmaz bir hale gelecek. Sabah
Gazetesi'nden Hamdi
Ateş'in haberine göre Ulaştırma Bakanlığı, en
fazla iki yıl ertelenebilecek bakımdan önce 3. Köprü'nün hizmete girmesini
istiyor. İstanbul'a yapılacak 3. Köprü'nün de içinde bulunduğu 414 kilometrelik
Kuzey Marmara Otoyol Projesi'ne hiçbir teklif gelmemesi üzerine
Ulaştırma Bakanlığı, köprünün özkaynakla yapılması kararını aldı.
Bakım için son yıl 2015
1973'te hizmete giren İstanbul Boğazı'ndaki 1. Köprü'nün (Boğaziçi Köprüsü)
40 yıllık ağır bakımına kısa bir süre kaldı. Asma köprüyü 2 dev direğe bağlayan
çelik halatların tamamının değiştirilmesi gerekiyor. Ulaştırma Bakanlığı
kaynakları 30-40 yıl arasında değişimin mutlaka yapılması gerektiğini
bildirdiler. 2013 yılında yapımının üzerinden 40 yıl geçecek Boğaziçi
Köprüsü'nün bu ağır bakımının yapılması için, 2013'ten sonra en fazla 2 yıllık
bir erteleme daha yapılabilecek. Bakım sırasında Boğaziçi Köprüsü yaklaşık 1 yıl
boyunca tamamen kapatılacak. Çelik halatlar değiştirilirken, depreme karşı
güçlendirme çalışması da yapılacak. 200 milyon lirayı bulacak bakım sırasında
trafik tam anlamıyla felç olacak.
Fatih yükü kaldırmaz
Boğaziçi Köprüsü'nün ağır bakımı sırasında, İstanbul'un her iki yakası
arasındaki geçiş yapan günlük 550-600 bin araç için tek alternatif Fatih Sultan
Mehmet Köprüsü olacak. Bu durumda İstanbul'un en büyük sorunu olan trafik, bakım
çalışması nedeniyle içinden çıkılmaz hale gelecek. Bakım sırasında yaşanacak
trafik sorununun çözümü için bütün alternatifleri gündemine alan Ulaştırma
Bakanlığı'nın ilk hedefi bakımdan önce 3. Köprü'yü hizmete sokmak olacak. Bunun
için 414 kilometrelik Kuzey Marmara Otoyol Projesi etaplara ayrılacak. 3. Köprü
ve 70-100 kilometrelik bağlantı yollarının yapımı özkaynak ile
gerçekleştirilecek. Köprünün 1 milyar dolara, bağlantı yollarının ise 1.5 milyar
dolara malolması bekleniyor. Kaynak için Maliye Bakanlığı ile görüşmelere
başlayan Ulaştırma Bakanlığı yönetimi, kaynak sorununu çözerek, köprünün
ihalesini gerçekleştirip, bu yıl içinde ilk kazmayı vurmayı planlıyor. Köprü
ihalesinin yapıldıktan sonra inşaat yaklaşık 30 ayda tamamlanacak. Böylece
Boğaziçi Köprüsü'nün ağır bakımı için 2 yıllık erteleme opsiyonunu da sonuna
kadar kullanacak olan Ulaştırma Bakanlığı, bakımdan önce 3. Köprü'yü hizmete
sokarak kâbus senaryosunu ortadan kaldırmak istiyor. 3. Köprü'nün hizmete
girmesinin ardından kamyon ve tır trafiği tamamen bu köprüden
gerçekleştirilecek. Bakım sırasında tek alternatif haline gelecek olan 2'nci
Köprü'nün yükü de yönlendirmeler ve ucuz geçiş teşvikleriyle hafifletilecek.
Marmaray rahatlatacak
Ulaştırma Bakanlığı ayrıca Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün yükünün
hafifletilmesi için 2013 sonunda Marmaray'ı hizmete sokmayı planlıyor.
Marmaray'ın devreye girmesiyle ilk etapta günlük 1 milyon yolcu iki yaka
arasında geçiş yapacak. 2015 yılında ise Marmaray'ın günlük yolcu kapasitesi 1.5
milyon olacak. Üsküdar-Sirkeci arasındaki geçişler 4 dakikada gerçekleşecek.
Marmaray'ın açılmasıyla birlikte araçlarıyla köprüyü kullananların büyük
bölümünün, araçları yerine trenleri kullanması bekleniyor. Bu da iki yaka
arasındaki geçişlere kısmi bir rahatlama sağlayacak. Köprünün alternatifi olarak
gösterilen otomobillerin geçeceği tüp geçiş ise 5 yıl sonra hizmete girecek. Bu
nedenle Boğaziçi Köprüsü'nün bakımı sırasında, lastik tekerlekli tüp geçiş
projesi alternatif olmayacak. Bakım sırasında iki yaka arasındaki araç geçişleri
için denizyolu alternatifi için arabalı vapurların sayısı ve seferleri de
artırılacak.
Cumhuriyet'in 50'nci yılında açıldı
Boğaziçi Köprüsü'nün temeli 20 Şubat 1970 tarihinde Cumhurbaşkanı Cevdet
Sunay ve Başbakan Süleyman Demirel tarafından atıldı. Cumhuriyetin Kuruluşu'nun
50'nci yılı olan 29 Ekim 1973'te zamanın cumhurbaşkanı Fahri Korutürk tarafından
hizmete açıldı. İlk açıldığında yayaların da kullandığı Boğaziçi Köprüsü, 1978
yılında yaya trafiğine kapatıldı. 1071 metre uzunluğunda, 39 metre genişliğinde
olan köprünün, 2 ayak arasındaki açıklığı 837 metre ve deniz yüzeyinden
yüksekliği 64 metre.
Kapasitesinin 2 katı araç geçiyor
Boğaziçi Köprü'sü günlük 100 bin araç geçecek kapasitede inşa edildi. Fatih
Sultan Mehmet Köprüsü'nün kapasitesi ise 150 bin. Normal şartlarda her iki
köprüde tıkanıklık olmaması için 250 bin aracın, geçmesi gerekiyor. Karayolları
Genel Müdürlüğü verilerine göre, her iki köprüden günlük geçen araç sayısı en az
550 bin. Bazı günler bu sayı 600 bine kadar çıkıyor. 100 bin araç ise yoğunluk
nedeniyle geçemiyor. Verilere göre Boğaziçi Köprüsü'nden günlük geçen araç
sayısı 200 ile 250 bin arasında değişiyor. Yoğunluk nedeniyle köprü bağlantı
yollarındaki trafikte büyük tıkanıklıklar yaşanıyor ve bu bütün trafiği
etkiliyor. Köprülerden geçiş normal şartlarda 10 dakikada olması gerekirken bu
süre 90 dakikaya kadar çıkıyor. Yoğun geçiş nedeniyle işletme kaybı ise yüzde
300'ü buluyor.
|