Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu
ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İBB’nin
Sütlüce Tanıtım Çadırı’nda gerçekleştirilen ve İstanbul’a su temin
çalışmaları, Melen Projesi ve ağaçlandırma çalışmalarının ele alındığı
toplantının andından basın mensuplarının sorularını cevaplandırdı. Eroğlu, 3.
Köprünün havzalarda herhangi bir sorun doğurmayacağını, kesilen ağaçların da 10
mislinin dikileceğini söyledi. Başkan Topbaş da 3. Köprü için daha az orman ve
yeşil alan olan ve daha çok kamu arazisinden oluşan bir güzergahın tercih
edildiğine dikkat çekti.
"Ulaştırma Bakanı ile anlaştık"
Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu, İstanbul Boğazı'na
yapılacak 3. köprü için en uygun güzergahın seçildiğini kaydetti. "Ulaştırma
Bakanı ile anlaştık, kesilen ağaçların 10 misli kadar fidan dikeceğiz, bunun da
müjdesini vereyim" diyen Eroğlu, iki taraftaki yaban hayatında kesinti olursa,
yaban hayatının geçişine müsaade edecek yeşil, ekolojik köprüler de
kurulacağını, projenin içme suyu havzalarında bir problem doğurmayacağını
savundu.
1 milyon 350 bin adet fidan dikildi
Eroğlu, ağaçlandırmaya çok önem verdiklerini ifade ederek, şöyle konuştu:
''İstanbul'da
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın belediye başkanlığı döneminden önce, ağaç diye
bir şey yoktu, kupkuru bir şehirdi. Geçmişte Hollanda'da bir çalışma yapmıştım,
oradan İstanbul'a gelince çöl gibi gelmişti, çok üzülmüştüm. Başbakanın,
büyükşehir belediye başkanlığı döneminde ve Kadir Topbaş'ın döneminde
ağaçlandırmaya çok büyük önem verildi, bunu takdir ve tebrik ediyoruz. İstanbul,
güzelleşti ve daha da güzelleşecek. 2008 yılında ağaçlandırma seferberliği
başlattık. İstanbul içinde 9 bin 11 hektar araziyi ağaçlandırdık, bozuk
ormanları ıslah ettik ve şu ana kadar 3 milyon 53 bin adet fidanı toprakla
buluşturduk. 2011 yılında ise İstanbul orman teşkilatı tarafından 1 milyon 350
bin adet fidan dikildi. Bu sene de ne kadar fidan talep edilirse
karşılayacağız.''
İstanbul'da, Doğa Koruma Milli Parklar Bölge Müdürlüğü kurduklarını ifade
eden Prof. Dr. Veysel Eroğlu böylece kenti, tabiat parkları ve milli parklar
konusunda bir cennet haline getirmek istediklerini söyledi.
2 kent ormanı kurulacak
Eroğlu, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın, iki kent ormanı kurulması talimatı
verdiğini belirterek, “İstanbul'un nüfusu arttı, vatandaşların cumartesi, pazar
ve tatil günlerinde mesire alanı ihtiyaçları var. Arkadaşlarımız şu anda
hazırlıklarını yaptı. Bir tanesini, Alibeyköy Barajı kenarında, ismini
Başbakanımız koyacak, ama bizim dünya kent ormanı olarak adlandırdığımız bir
orman kuracağız. Burada, bütün dünyadan örnekler sergileyeceğiz. Bir de Ömerli
Barajı yanında uygun bir alanda Asya Ormanı kuracağız. Vatandaşlarımız buralarda
mesirelik alan ihtiyaçlarını karşılayacak” dedi.
“Melen sistemi İstanbul için çok önemli”
İstanbul'da şu anda ortalama su kullanımının günde 2 milyon 250 bin metreküp
olduğunu, yaz aylarında ise yaklaşık 2,5 milyon metreküpe çıktığını ifade eden
Prof. Dr. Eroğlu, bu suyu nasıl temin ettiklerini anlattı. Yeşilçay sistemini
devreye aldıklarını ve Ağva'daki suları Ömerli Barajı'na aktardıklarını,
Yeşilçay'dan Ömerli Barajı'na yılda 145 milyon metreküp su verilebildiğini ifade
eden Eroğlu, ''Sonra melen sistemi devreye alındı. Özellikle Melen, İstanbul'un
suyunun sigortasıdır” dedi.
Eroğlu, Melen sisteminin
çok önemli olduğunu ifade ederek, ''İstanbul iklim açısından bir tek havza
sayılabilir, ama Melen başka bir havzadır. İstanbul'da kuraklık olunca orada
olmuyor. İstanbulda, 2 yıl, 3 yıl kuraklık olunca su kaynakları açısından
sıkıntı olabilir. Bu sebeple, Melen İstanbul'un suyunun sigortasıdır” diye
konuştu. Bu yılın Haziran ayı sonunda Melen sistemini, Avrupa yakasına,
Kağıthane'ye kadar akıtacaklarını ifade eden Prof. Dr. Eroğlu, bugün itibariyle
barajlarda yaklaşık 556 milyon metreküp su bulunduğunu, her an Yeşilçay ve
Melen'den takviye yapabileceklerini söyledi.
"Başbakanımız özellikle kuzeyden geçmesini istedi"
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da 3.
köprü ile ilgili soru üzerine şunları kaydetti; “3. köprü ile ilgili önce 7 tane
daha sonra 5'e indirilen güzergah tespiti vardı. Bunların 5'i üzerinde
değerlendirme uzun zaman aldı. Başbakan'ın bizzat kendisinin değerlendirmesiyle
daha az orman ve yeşil alan daha çok kamu arazisi tercihi ile en kuzeye atıldı.
Karayolları Genel Müdürlüğü, daha güneydeki güzergahları tercih ediyordu, kent
içi ulaşıma daha fazla katkı sunsun diye. Ama Başbakanımız özellikle bunun
kuzeyden geçmesini, ormanlara ve su havzalarına müdahale etmemesini,
kamulaştırma maliyetlerinin düşük olması için en kuzeyi tercih etti. En uzun
köprü olarak da ortaya çıkıyor.”
|