Galatasaray’ın yeni stadı
Seyrantepe’de yükseliyor. Kısa bir süre önce müteahhidin
yaşadığı parasal darboğaz, Başbakan’ın desteğiyle sağlanan
kredi sayesinde aşılmış görünüyor.
Anımsanacağı gibi, Galatasaray Spor Kulübü, Mecidiyeköy’deki haklarını
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’ne, dolaylı olarak TOKİ’ye devretmiş, TOKİ de
bunun karşılığında Seyrantepe’de bir stat yaptırmayı, mülkiyetini GSGM’ye,
kullanım haklarını da Galatasaray’a vermeyi kabul etmişti.
TOKİ bu süreci bir müteahhit eliyle, kaynak yaratma yoluyla
gerçekleştirecekti. Açılan ihaleyi Eren Talu-Alke birlikteliği kazandı. İnşaat,
kulüp tarafından Mimar Mete Arat’a hazırlattırılan projelere göre
yapılacaktı.
Müteahhit, Mecidiyeköy’deki 35 bin metrekarelik Ali Sami Yen Stadı arsasını,
üzerine yapacağı yapılarla değerlendirirken, bir yandan TOKİ’ye bir pay verecek,
bir yandan da Seyrantepe’deki yeni stadı inşa edip GSGM’ye devredecekti. Stat
işi aceleydi, projeleri de hazırdı; buna karşılık, Mecidiyeköy’ün projeleri
ortada yoktu. Bu nedenle süreç yukarıda anlatılanın tersine işleyecekti, yani
önce stat yapılacak, Mecidiyeköy’ün geliştirilmesi sonraki adım olacaktı. Bu
durum stadın öncelikli yapımı için ciddi bir finansman gerektiriyordu. Stadın
maliyetinin 170 milyon dolara ulaşacağı hesaplanıyordu.
Anlaşılan, müteahhit firma ihaleye katılırken ya Mecidiyeköy’ü daha kısa
zamanda geliştirebileceğini düşünmüştü ya da sağlayabileceği kredilere
güveniyordu. Beklenenler gerçekleşmeyince (bunda ekonomik krizin de payı
olabilir) sermaye takviyesi için Abu Dhabi grubuyla ortaklık kuruldu, ama işin
programa uygun hızda sürdürülmesi yine mümkün olamadı. İnşaat durma noktasına
kadar geldi.
Şimdi, Başbakan desteğiyle bir kamu bankasından sağlanan kredi stadın
gerçekleşmesini sağlayabilecek gibi görünüyor. Kredi akışı hakedişlere göre
olacağı için bir tıkanıklık söz konusu olmayacak, hatta bu sistem belki yapım
hızını da arttırabilecek.
Kulüp yetkililerinin verdikleri bilgiye göre, inşaatın yüzde 30’u bitirilmiş
durumda. Stadın temeli 14 Aralık 2007’de atılmıştı. Yeni duruma göre, yapım
işlerinin 31 Aralık 2009’da bitmesi gerekiyor. Yetkililer stadın 15 Şubat
2010’da açılabileceğini ve 2010 Ağustos’undan itibaren de maçların burada
yapılabileceğini belirtiyorlar. Kulüp, locaların satışına başladı bile.
Çatısı açılıp kapanabilen 52 bin kişilik stadın, 4500 araçlık otoparkı
olacak; ayrıca metro bağlantısıyla saatte 32 bin kişi taşınabilecek.
Stadın adı, kulübün Türk Telekom’dan sağladığı sponsorluk desteği nedeniyle
Türk Telekom Arena olarak belirlenmiş. Daha önceki bir yazımda yeni stadın
adının yine “Ali Sami Yen” olmasını önermiştim. Ne yapalım! Para her şeyin önüne
geçiyor, özellikle de parasızlıkta…
|