1980’lerde başlayan ve 1990’larda hızla süren ekonomik dışa açılım ve
bölgesel yapılanma süreci içinde, geleneksel sanayi ve ticaret merkezleri
dışında yıldızı parlayan, ekonomik açıdan sıçrama yapan ve ‘Anadolu
Kaplanları’ olarak adlandırılan ihracat kent lerinden biri
Denizli. Capital Dergisi’nin Ağustos 2008’de
açıkladığı “2007 Yılı Türkiye’nin 500 Büyük Özel Şirketi”
listesine Denizli’den 3’ü İstanbul’da faaliyet gösteren 10 firma girdi.
Hem ekonomik hem de sosyo-kültürel özellikleri ile gelişen, değişen ve
küreselleşme dinamikleri ile dönüşen Anadolu kentlerinden biri.
Denizli Sanayi Odası (DSO) Genel Sekreteri Dr. Bülent
Uygun’un deyişiyle, Denizli “dış dünyaya tam anlamıyla entegre bir
kent”. Özellikle dokuma sanayinde ihracat odaklı yüksek hacimli üretim
potansiyeli ile Denizli, hem Avrupa hem de diğer dünya ülkeleri ile yakın
ilişkiler içinde ve marka bir dünya kenti olma vizyonuna sahip. Girişimcilerinin
Avrupalılaşma sürecini neredeyse yüzde 100 destekledikleri bir kent.
Denizli aynı zamanda dini değerlerine sıkı sıkıya bağlı, muhafazakâr bir
kent. Ama, tıpkı Konya ve Kayseri’de görüldüğü gibi, Denizli, Avrupalılaşma
sürecine sıcak bakan bir kent. Aynı zamanda, Denizli, kentsel dönüşümdeki
başarının belediye, ticaret ve sanayi odaları, sivil toplum kuruluşları, ve
üniversitenin beraber hareket etmesi, diğer bir değişle, kentsel koalisyon
sonucunda oluştuğu bir kent.
Yüksek ihracat
DSO tarafından revize edilen verilere göre 2008 yılında Denizli’nin ihracatı
2 milyar 658 milyon dolar. Denizli’nin yüksek ihracat oranları gözlenen
sektörleri, fason üretim yapılan dokuma, konfeksiyon, deri sanayi gibi, ki bu
nlar, Ocak 2009’da açıklanan rakamlara göre, ihracatın yarısından fazlasını
oluşturan sektörlerdir. Kent sanayisinde 6 ana sektör bulunuyor: Tekstil ve
hazır giyim; elektronik; bakır tel ve enerji kabloları; hammaddecilik ve metal;
doğal taş, traverten ve mermer, modern hayvancılıkla başlayan modern yem ve
modern sütçülük. Son dönemlerde bakır tel üretimi de oldukça önem kazanmış.
Burada Amerikan Uzay ve Havacılık Dairesi (NASA) ve daha birçok dünya devinin
kullandığı kablolar için bakır tel üreten ve Türkiye’nin en hızlı büyüyen 30
şirketi arasında 4. sırada yer alan Er-Bakır öne çıkıyor.
Ocak 2008’de Denizli Ticaret Odası (DTO) Başkanı Necdet Özer
ve DSO Genel Sekreteri Dr. Bülent Uygun ile yapılan
görüşmelerde, kentin bugünkü ekonomik performansının ve dokuma sektöründeki
gücünün tesadüf olmadığını, Denizli’nin Antik dönemde ticaret (dokumacılık,
dericilik, bakırcılık gibi dallarda) ve yerleşim merkezi olmasının ve Denizli’ye
özgü girişimcilik ve dinamizm ruhunun bu başarıda katkısı olduğunu vurguladılar.
Bunun yanı sıra, Denizli’nin küresel ekonomiye uyum sağlama ve dinamik bir kent
olma çabasındaki başarısını, tıpkı Kayseri ve Konya kentlerinde görüldüğü gibi,
Ahilik geleneği, aile değerleri ve aile şirketlerinin şekillendirdiği ve ‘kendi
kendine yeten’ bir ekonomik kültürel yapıya dayandırmak mümkün.
Denizli, kendi iç dinamikleriyle gelişen bir kent. Hem öz kaynaklarıyla
hareket etmesi hem de kümelenme modelini benimsemesi nedeniyle. DSO’nun 2003’te
yapmış olduğu sanayi envanter çalışması sonuçlarına göre, Denizli’de firmaların
yaklaşık yüzde 60’ı 1990 yılından sonra kurulmuş ve kuruluş yıllarında büyük bir
kısmı banka kredisi ya da borç almamış. Bu çalışmaya göre, firmaların kuruluşta
ve 2000 yılı itibarıyla sermayelerini yüzde 68 gibi bir oranla aile içinden
sağladıkları görülüyor. Sanayi kolları itibarıyla de büyük pay yine aileden
sağlanan sermayedir. 2000 yılı itibarıyla işletmelerin yüzde 60 finansman
ihtiyacı, öz kaynaklardan karşılanıyor.
|