Hatay Arkeoloji Müzesi'ndeki mozaiklerin restorasyonunu yapan Reskon Restorasyon ve Mimarlık Şirketi Konservatörü Celalettin Küçük, müzedeki bazı mozaiklerin yanlış restore edildiği iddialarına ilişkin, "Bunu kabul etmekte zorlanıyorum. Böylesine büyük bir projenin belki siyasi amaçla yapılan küçük ayak oyunlarına kurban edilmesi çok üzücü" dedi. Küçük, mozaikleri 2 grup olarak ele aldıklarını belirterek, birinci grubun, 1932-1939'da Fransızlar tarafından restorasyonu yapılan ve eski müzede sergilenen mozaikleri, ikinci grubun da sonraki yıllarda müze müdürlüğü tarafından tespit edilen ve yerinde korumaya alınan mozaiklerin taşınması ve restorasyonunun yapılmasını kapsadığını anlattı.
Proje kapsamında 3 bin 500 metrekarelik bir alanda mozaik teşhiri yapmayı hedeflediklerini aktaran Küçük, bugüne kadar 2 bin metrekarelik mozaiğin restorasyonunun yapıldığını kaydetti. Proje tamamlandığında Hatay Müzesi'nin en büyük mozaik sergileyen müze olacağına dikkati çeken Küçük, "Bu müze, arkeoloji müzesidir. Her zaman Zeugma ile kıyaslama yapılıyor. Orası sadece mozaik müzesi. Burası ise MÖ 4 binle başlayan ve günümüze kadar gelen bir sürecin anlatıldığı müze. Seramikler, heykeller, taş eserler ve mozaikler var" diye konuştu.
Celalettin Küçük, restorasyon konusunda deneyimli olduklarını aktararak, bu tartışmanın akademik düzeyde yapılması gerektiğini vurguladı.
Küçük, "Bizim 25 yıllık geçmişimiz var. Bundan önce Yemen'de bir caminin restorasyonunu yaptım. İsrail'de de restorasyonlar yaptık. Bunun dışında İtalya'da bir müzenin restorasyonunu gerçekleştirdik. Filibe'de de Cuma Camisi'nin düzenlemelerini yaptık. Bizim çalışan sayımız 100'dür ve insanlar burada sürekli çalışırlar. Herkes kadroludur çünkü işimiz uzmanlık gerektirir" ifadelerini kullandı.
"Fotoğrafın üzerinde oynama yapılmış"
Restorasyon çalışmasının ameliyatlarla benzeştiğini dile getiren Küçük, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Bizim mesleğimiz tıpla çok fazla kıyaslanır. Eserler de bizde hasta muamelesi görür. Restorasyonun çeşitli aşamaları vardır. Çeşitli aşamalar içerisinde eserler, ameliyat edilir gibi işlemden geçirilir. Restorasyon yapılmadan ara aşamalardan birinde, nasıl elde edildiği bilinmeyen bir fotoğraf var. Üzerinde de oynanmış fotoğrafın. Yukarıdan biraz çekip, alttan biraz ittiğiniz zaman yamuk bir şey çıkıyor. Maalesef bununla haber yaptılar. Bunu anlamakta zorluk çekiyorum. Basın kuruluşlarından biri bize dönüp sorma ihtiyacı duymadan bunu manşetine taşıdı. En azından bana telefon edip, bir şeyler sorabilirlerdi. Bize yargısız infaz yapıyorlar. Bakanlık çok ağır suçlanıyor. Firmamızın itibarı zedelendi."
Küçük, UNESCO bünyesinde büyük işler yaptıklarını aktararak, söz konusu haberlerin kendilerine zarar verdiğini söyledi. Yapılan haberin basın etiğiyle uyuşmadığını ifade eden Küçük, gereken değerlendirmeyi halka bıraktıklarını aktardı. Celalettin Küçük, haberin yayınlanmasının ardından uzmanların kendisini arayarak fotoğrafla neden oynandığını sorduğunu belirterek, "Bunu, bakmayı bilenler söyledi. Hürriyet gazetesinde çıkan bu haber için 'Art niyetliydiler ya da yanıltıldılar' diyeceğim. Çünkü değerlendirme yapanlar da bu işin uzmanı değil. Bizden, Bakanlıktan ve Hataylılardan özür dilemeliler" dedi.
Restorasyonlarda dünyada örnek gösterilen yöntemler kullandıklarına dikkati çeken Küçük, eserlerin korunmasının birinci öncelikleri olduğunu söyledi. Küçük, mozaik restorasyonunu yapan ekibin uluslararası bir ekip olduğunu belirterek, her ay toplantılar yaparak uygulamaların tartışıldığını ifade etti.
"Türkiye ve Hatay'ın itibarı zedelendi"
Hatay Arkeoloji Müzesi'ndeki mozaiklerin restorasyonunu yapan Reskon Restorasyon ve Mimarlık Şirketi Konservatörü Celalettin Küçük, saygınlığı olan bir projenin, yanlış bir fotoğrafla Hatay'ın ve Türkiye'nin itibarının zedelediğini anlatarak, şöyle devam etti:
"Bunu kabul etmekte zorlanıyorum. Böylesine büyük bir projenin belki siyasi amaçla yapılan küçük ayak oyunlarına kurban edilmesi çok üzücü. Basın kuruluşlarının buna dikkat etmiyor olması çok üzücü. Yeterliliğimiz sürekli sorgulanıyor. Bizim kimseyle bağımız yoktur. Bizi uluslararası camiada sormaları gerekir. Bizim kullandığımız yöntemler dünyanın birçok yerinde yenilik olarak değerlendiriliyor. 2000'den önce mozaikten bahsedilmiyordu. Bunun kamuoyunun gündemine oturması, her ne kadar karalama kampanyasına da dönüşmüş olsa da bizi mutlu ediyor. Çünkü ülkemizde insanlar kültür varlıklarına değer veriyor."
|