Ulaştırma Bakanlığı,
Ankara-İstanbul hızlı tren ve Marmaray
çalışması sebebiyle Haydarpaşa Tren Garı'na yapılan
şehirlerarası tren seferlerini durdurdu. Marmaray Projesi'nde rayların yenileme
çalışmaları kapsamında banliyö hatları da önümüzdeki birkaç ay
içinde kapatılacak. Zaman Gazetesi'nden Yasin
Kılıç'ın haberine göre, Marmaray Projesi'nin 66 kilometrelik en
uzun kısmını oluşturan Halkalı-Kazlıçeşme ve
Gebze-Söğütlüçeşme arasındaki mevcut banliyö hatları modernize
edilerek metro standardına yükseltilecek. Halkalı-Kazlıçeşme ve
Gebze-Söğütlüçeşme banliyö hatlarını kullanan 150 bin vatandaş
için ise özel otobüs seferleri düzenlenecek.
Banliyö hatlarının yenilenmesi amacıyla kapatılacak olması üzerine, İstanbul
Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğü, İETT, TCDD ve Kocaeli
Belediyesi temsilcilerinden oluşan bir komisyon kuruldu. Komisyon, banliyö
hatlarının kapatılması ile birlikte mevcut sistemi kullanan yolcuların taşınması
konusunda bir dizi toplantı düzenledi. Banliyö hatlarında Anadolu yakasında 92
bin 300, Avrupa yakasında 64 bin 500 olmak üzere günde 156 bin 800 yolcu
taşınıyor. Komisyon düzenlediği toplantılar sonucunda 150 bin yolcunun taşınması
için Anadolu yakasında 2 ve Avrupa yakasında 2 olmak üzere banliyö hattı
güzergâhında 4 yeni hat kurulmasına karar verdi. Banliyö güzergâhında yolcu
taşınan mevcut 6 hatta da otobüs takviyesi yapılacak. İETT banliyö hattını
kullanan yolcuların ulaşımı için 123'ü Anadolu yakasına ve 90'ı Avrupa yakasına
olmak üzere 213 yeni otobüsü sisteme alacak.
Marmaray Projesi 4 bölümden oluşuyor. Mühendislik ve Müşavirlik Hizmetleri,
Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi: Tüneller ve İstasyonlar (BC1), Gebze-Haydarpaşa,
Sirkeci-Halkalı Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi: İnşaat, Elektrik ve Mekanik
Sistemler (CR-1) ve Demiryolu Aracı İmali (CR2) bölümleri. Projenin en önemli
ayağını banliyö hatlarının modernizasyonu ve tüp geçitle bağlantısının yapılması
işleri oluşturuyor. Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hatlarının
İyileştirilmesi: İnşaat, Elektrik ve Mekanik Sistemler (CR-1) çalışması
kapsamında bazı istasyonlarda şantiyeler kurularak (Gebze, Halkalı, Pendik,
Maltepe gibi) çalışma ofisleri oluşturulacak. Çalışma kapsamında mevcut banliyö
hatları iyileştirilecek ve yüzeysel metroya dönüştürülecek. Toplam 37 istasyon
yenilenerek modern istasyonlar haline getirilecek. Mevcutta 2 olan hat sayısı
3'e çıkarılacak. Sistem T1, T2 ve T3 olmak üzere 3 hattan oluşacak. T1 ve T2
hatlarında banliyö (CR) trenleri çalışacak. T3 hattı ise TCDD şehirlerarası yük
ve hızlı yolcu trenleri tarafından kullanılacak. İstasyonlar arası ortalama
mesafe 1-1,5 km olarak planlanıyor.
Rakamlarla Marmaray
Marmaray Projesi'nde 2 bin 550 kişi çalışıyor. Projenin işletmeye açılış
tarihi 29 Ekim 2013 olarak planlandı. Marmaray Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı
Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi (CR1) teknik özellikleri rakamlarla
şöyle:
Uzunluğu: 64 kilometre, 3 hat Aç-kapa tünel: 4 adet Viyadük: 2
adet Köprü: 15 adet Üstgeçit: 23 adet otoyol üstgeçidi, 13 adet yaya
üstgeçidi Altgeçit: 31 adet otoyol altgeçidi, 27 adet yaya altgeçidi Kutu
menfez: 61 adet İstasyon: 35 adet Yeraltı alışveriş merkezi: 1
adet İstinat duvarı: 35 kilometre Servis deplasmanı: 110
kilometre Kazı: 1 milyon 18 bin 290 metreküp Dolgu: 263 bin 183
metreküp Balast: 475 bin 319 metreküp
|